-Πριν λίγους μήνες είδε το φως της δημοσιότητος -στη φιλόξενη «ΠΑΤΡΙΔΑ»- άρθρο μας, για τη δημιουργία ενός ημικόμβου, (σήμερα πια θα έλεγα και ανισόπεδου κανονικού…), με σκοπό την αξιοπρεπή σύνδεση του ΒΟΑΚ, με τα πιο σημαντικά Ιδρύματα της Πόλης μας, αλλά και της Κρήτης.

-Αναφέρομαι κοντολογίς (για τους γνωρίζοντες την περιοχή), στο νότιο κλάδο του ΒΟΑΚ, που ένας κάθετος δρόμος (τυφλός!…έως σήμερα), οδηγεί προς ΙΤΕ, ΠΑΓΝΗ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΒΟΥΤΕΣ κλπ., χωρίς να έχει την άμεση και Αξιοπρεπή (ως θα έπρεπε) σύνδεση με την Εθνική Οδό.

-Και είναι γνωστό ότι η όλη κίνηση, μέχρι σήμερα, διεξάγεται μέσω παρακαμπτηρίων και παραλλήλων δρόμων, με συνθήκες θα έλεγα…τριτοκοσμικές.

-Στο σημείο αυτό και με σκοπό τη βελτίωση της πρόσβασης στα εν λόγω Ιδρύματά μας, συντάξαμε το συνημμένο στην παρούσα Σχέδιό μας (Δείτε άνω εικόνα).

-Όπως σαφώς θα διαπιστώσετε (στο σχέδιό μας), δημιουργούμε ένα νέο, απλό και πανεύκολο στην κατασκευή του κόμβο, με ένα μικρό roundabout και λοιπές μικρές και απλές διαμορφώσεις, στην νοτία πλευρά της Εθνικής οδού, για την εξυπηρέτηση της κίνησης από Ρέθυμνο προς ΙΤΕ, ΠΑΓΝΗ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΒΟΥΤΕΣ, Άγιο Μύρωνα κλπ., αλλά και αντίστροφα για τους κινουμένους προς Ηράκλειο, μέσω της Εθνικής Οδού.

-Μέχρι σήμερα, όλες αυτές οι κινήσεις διεξάγονται μέσω του κόμβου του «ΓΙΟΦΥΡΟΥ»-Eσταυρωμένου κλπ., με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην κυκλοφοριακή επιβάρυνση της ήδη βεβαρημένης περιοχής.

-Με απόλυτη σιγουριά θα έλεγα ότι ο υπόψη κόμβος, αποτελεί μια μέγιστη παρέμβαση (ένα ξεμπλοκάρισμα θα έλεγα) που βοηθά αφάνταστα στην επίλυση του όλου κυκλοφοριακού προβλήματος της περιοχής!… Ναι… προφανώς και του «ΓΙΟΦΥΡΟ»!

-Είναι απόλυτα σαφές ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος της κυκλοφορίας, προς και από τα παραπάνω Ιδρύματά μας (με τις εκατοντάδες επισκεπτών και εργαζομένων), θα οδηγηθεί ασφαλώς και ανέτως, προς το νέο μας κόμβο (σαν σωτήρια θα έλεγα και εναλλακτική διέξοδο!), αποφεύγοντας προφανώς το μαρτύριο μέσω του Εσταυρωμένου κλπ.

-Άφησα για το τέλος κάποια ακόμη πολύ σημαντικά οφέλη, που σίγουρα θα προκύψουν από τη δημιουργία του νέου μας κόμβου :

Ανάδειξη των ιδρυμάτων μας 

-Με μια κατάλληλη κατακόρυφη σήμανση (πάνω σε καλαίσθητο πλαίσιο), θα μπορούν να αναγραφούν όλα τα παραπάνω Ιδρύματά μας (ΙΤΕ, ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ…κλπ.) με ελληνικά και προφανώς ξενόγλωσσα στοιχεία, για τους χιλιάδες από τα δυτικά κινουμένους, με αφάνταστη θα έλεγα εξυπηρέτηση στην προσπέλαση σ’ αυτά.

-Σαφώς με τον υπόψη κόμβο (ή και καλύτερο!…), θα ξεθάβαμε μια και καλή τα ήδη πολύ γνωστά (και παγκοσμίως θα έλεγα) Ιδρύματά μας, που σήμερα -μάλλον- πρέπει να τα… ψάχνομε! Βεβαίως, ένας κανονικός ανισόπεδος θα ήταν η καλύτερη λύση.

Βελτίωση της προσβασιμότητας για το νοσοκομείο   

(Ο κόμβος μπορεί να σώσει ζωές!…)

-Με τη δημιουργία του κόμβου μας, η απόσταση της Εθνικής οδού από το ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ μειώνεται μόλις στα 2-3 χιλιόμετρα! που προφανώς διανύονται από ένα όχημα (π.χ. του ΕΚΑΒ) σε 2-3 λεπτά!

-Η σημερινή κίνηση από Γιόφυρο – Εσταυρωμένο, μπορεί να διαρκέσει από 15 – 20 λεπτά υπό κανονικές συνθήκες…

Όλοι αντιλαμβανόμαστε λοιπόν την τεράστια σημασία του κόμβου μας, που στην κυριολεξία μπορεί να ΣΩΣΕΙ ΖΩΕΣ!… σε περιπτώσεις ατυχημάτων κλπ.

-Φίλοι μου με τα παραπάνω, δεν «κομίζομε γλαύκας στους Ηρακλειώτες»!… απλά πράγματα προτείνομε… και ευκόλως κατανοητά… (και με ελάχιστο κόστος!)

-Ας αποφασίζομε λοιπόν τάχιστα και ας κάνομε τα έργα μας, όπως κάποιοι από εμάς κάποτε… Μια απόφαση από την καθ’ ύλην προϊσταμένη Αρχή, ήταν κάποτε αρκετή!…

Σήμερα έχομε τις Επιτροπές!… και τους Φορείς!… που συνήθως αυτοί… «ξέρουν»…

Και τώρα για το τμήμα: Ιστρον – Σητεία

(Μια δική μας πιο εφικτή και απείρως οικονομικότερη λύση…)

(Ιστρον, Παχειά Άμμος, Επισκοπή, Βαϊνια, Ιεράπετρα, Μακρύ Γιαλός…Σητεία)

-Πριν αρχίσω τη ΝΕΑ ΠΡΟΤΑΣΗ μου, για τον ταλαιπωρημένο και άκρως παραγκωνισμένο νομό Λασιθίου, όσον αφορά το περιβόητο θέμα της κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα μέχρι τη… Σητεία!… που δεκάδες φορές έχει διαχρονικά εξαγγελθεί, ήθελα να σταματήσω για λίγο στην προχθεσινή δήλωση του αξιότιμου κυρίου υπουργού, ο οποίος μας είπε μάλλον την αλήθεια αυτή τη φορά: « Για το τμήμα Άγιος Νικόλαος-Σητεία… λεφτά δεν υπάρχουν!»… και σκέφτηκα μήπως τελικά ο κύριος υπουργός ήταν ο πιο ειλικρινής απ’ όλους!… Τάχα μην περιμένετε τουλάχιστον σύντομα… Αλίμονό μας!…

-Δεκαετίες τώρα εξαγγέλλεται, φίλοι μου, το γνωστό παραμύθι… της ολοκλήρωσης του συνόλου του ΒΟΑΚ μέχρι… την Σητεία!… και ότι οι μελέτες γίνονται, αλλά το Έργο, (ειδικά από Παχειά Άμμο έως Σητεία!) δεν έχει… «ωριμάσει» ακόμα! (Δεν έχουν ως φαίνεται γνωμοδοτήσει ακόμη οι… αρμόδιοι Φορείς!)… τώρα μάλιστα δεν υπάρχουν και λεφτά…

-Αλήθεια… το φαινόμενο αυτό της «ωρίμανσης» των Έργων, βαίνει (ειδικά εδώ στην Κρήτη!), αντιστρόφως ανάλογα προς τα κανονικά… φρούτα!… Όλοι ξέρομε ότι τα φρούτα ωριμάζουν καλύτερα και γρηγορότερα στα νότια κλίματα και πιο πολύ μάλιστα στα ανατολικά που τα βλέπει περισσότερο ο ήλιος… Θα περίμενε λοιπόν κανείς και τα Έργα μας να ακολουθούν την ανάλογη πορεία, σύμφωνα με τους νόμους της φύσης!… Αμ δε;

Εδώ όλα ξεκινάνε ανάποδα!… Όλα απ’ τα δυτικά φίλοι μου… εκεί περιέργως τα Έργα «ωριμάζουν» πάντα νωρίτερα!… (ίσως φαίνεται και στα φρούτα τους…)

-Αλλά ας σοβαρευτούμε λίγο και ας πούμε τα πράγματα με τ΄ όνομά τους…

-Ασφαλώς θα ξέρετε κύριε υπουργέ (όπως και όλοι οι προηγούμενοί σας) ότι ο νομός Λασιθίου είναι ο πιο παραγωγικός της Χώρας και ίσως ο πιο πολύ συνεισφέρων στον εθνικό μας κορβανά!… με το τεράστιο τουριστικό, μα κυρίως το αγροτικό προϊόν του! (με τα εκατοντάδες στρέμματα κηπευτικών της μείζονος περιοχής ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ και όχι μόνον), που τρέφει την Αθήνα, την Ελλάδα και το εξωτερικό!…

Και ασφαλώς θα περάσατε και είδατε, την «Eθνική Δρομάρα»!… από ΙΣΤΡΟΝ… ΠΑΧΕΙΑ ΑΜΜΟ… ΣΗΤΕΙΑ!… Η ντροπή του αιώνα!…

Οι δεκάδες νταλίκες «ξεμεσιάζονται»!… για να περάσουν μεταφέροντας τους εκατοντάδες τόνους κηπευτικών…

-Θα περίμενε λοιπόν κανείς, από τις κατά καιρούς Κυβερνήσεις, μια καλύτερη ή ακόμη και ευνοϊκότερη -αν θέλετε- μεταχείριση (ανάλογη της προσφοράς!) για τον πλέον αδικημένο νομό της χώρας…

Αντ’ αυτού «εισπράττει»!… ότι λεφτά δεν υπάρχουν…

Και η νέα μας πρόταση

-Είναι σε όλους μας γνωστή η ιδιομορφία, μα και το ανάγλυφο του εδάφους σε όλο σχεδόν το μήκος της διαδρομής του ΒΟΑΚ από το Ίστρον έως σχεδόν και τη Σητεία… Θα έλεγα λοιπόν ότι είναι προφανής η τεράστια δυσκολία διέλευσης του υπό κατασκευή εθνικού δρόμου (και μάλιστα με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση) από την εν λόγω διαδρομή.

-Παράλληλα, τα απαιτούμενα έργα είναι τεράστια και ασφαλώς μεγάλου κόστους (συνεχείς σήραγγες, κοιλαδογέφυρες κλπ.).

-Με αφορμή όλες αυτές τις δυσκολίες, (τόσο τεχνικές, όσο και οικονομικές!…), που ίσως «βοήθησαν» και αυτές στο… «κόλλημα»!… του εν λόγω Έργου, αποφάσισα να συντάξω (εν προχείρω) και να προτείνω μια διαφορετική πορεία της εν λόγω χάραξης και συγκεκριμένα: (Δείτε την -με εστιγμένη γραμμή- στο σχέδιό μας)

Ιστρον, Παχειά Άμμος, Επισκοπή, Βαϊνια, Περιστέρας (Ιεράπετρας), Μακρύ Γιαλός, Λίθινες… Σητεία.

-Η συγκεκριμένη διαδρομή βαίνει σε απείρως ηπιότερο έδαφος, στις παρυφές του κάμπου της Ιεράπετρας και στη συνέχεια, κατά μήκος της παραλίας και της υφισταμένης ήδη επαρχιακής οδού, προς Μακρύ Γιαλό, Λιθίνες, Πισκοκέφαλο… Σητεία!

-Τα τεχνικά έργα που θα χρειασθούν στην υπόψη διαδρομή, θα είναι πολύ, πολύ λιγότερα, μικρότερου μεγέθους και ασφαλώς οικονομικότερα, όπως σαφώς και το συνολικό κόστος του Έργου. Το συνολικό μήκος της νέας αυτής διαδρομής εκτιμάται περίπου ίσον, ή και λίγο μεγαλύτερο περίπου 3 -5 χιλιόμετρα… θα έλεγα άνευ ιδιαίτερης σημασίας.

-Θα μου επιτρέψετε, με την ιδιότητά μου ως μηχανικός…και ως δ/ντής της εν λόγω Υπηρεσίας του ΒΟΑΚ, (πριν κάποια χρόνια), να έχω μια καλή γνώση του θέματος και προφανώς των τοπικών συνθηκών και δυσκολιών του συγκεκριμένου Έργου.

-Με γνώμονα τα παραπάνω και για διευκόλυνση αν θέλετε, στην εξεύρεση μιας καλύτερης και οικονομικότερης λύσης για το υπόψη Έργο, συνέταξα την παραπάνω πρότασή μου… και πιστεύω να γίνει αποδεκτή και να προωθηθεί περαιτέρω, (με τη σύνταξη κανονικών μελετών), για να καταστεί επί τέλους δυνατή η υλοποίηση του τόσο σημαντικού για το νομό Έργου.

-Ο υπάρχων σήμερα «εθνικός»!… από Παχειά Άμμο έως Σητεία… ο τόσο γραφικός (με το φανταστικό πράσινο…), δια μέσου των χωριών, είναι θα έλεγα κατά την άποψή μου, ευχής έργο να διατηρηθεί, για το συμφέρον των ίδιων των κατοίκων, που σίγουρα μια νέα εθνική οδός (με τεράστιες σήραγγες και κοιλαδογέφυρες) θα τους απομακρύνει και τελικά θα τους αποξενώσει.

Ο Δημήτρης Τριχάς είναι πρώην δ/ντής ΒΟΑΚ