Τις προηγούμενες μέρες ολοκλήρωσα την επίσκεψή μου στην Κρήτη. Είδα έναν τόπο προνομιακό και γνώρισα ανθρώπους-μαχητές, που αγαπούν τον τόπο τους και δεν εγκαταλείπουν την προσπάθεια να αναπτύξουν το νησί τους. Ο ιδανικός συνδυασμός για να συνεχίσει να είναι η Κρήτη το νησί των καινοτομιών, της ανάπτυξης, των πρωτοπόρων καλλιεργειών, της ποιοτικής τουριστικής ανάπτυξης.
Δυστυχώς, φραγμός σε αυτή την εξέλιξη είναι μια κυβέρνηση που αδιαφορεί, που κωλυσιεργεί, που αρνείται να στη- ρίξει τον κόσμο της δημιουργίας στην Κρήτη, που συχνά-πυκνά εξαγγέλλει αλλά σπανίως υλοποιεί, μια κυβέρνηση που δεν ενδιαφέρεται για τους πολλούς. Ανύπαρκτα ή ημιτελή έργα υποδομής, ανύπαρκτα σχέδια αντιμετώπισης της λειψυδρίας που πλήττει ήδη το νησί, ενεργειακός αναχρονισμός με αποκλεισμένους τους πολίτες και τους παραγωγικούς φορείς, εγκατάλειψη των σεισμόπληκτων περιοχών και κυρίως καμία προετοιμασία για επανασχεδιασμό του πρωτογενή τομέα του νησιού προκειμένου να αντιμετωπίσει τις σοβαρές απειλές από την κλιματική κρίση.
Η επόμενη μέρα για την Κρήτη θα είναι δύσκολη, αν σήμερα δεν αλλάξουν, όσα κρατούν καθηλωμένο το νησί:
Λειψυδρία: Ήδη κάποιες περιοχές έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και οι ελλείψεις για νερό άρδευσης είναι εμφανείς. Άμεσα απαιτείται η εκπόνηση και η εφαρμογή ενός σχεδίου δράσης, με αξιοποίηση των υφιστάμενων φραγμάτων, την κατασκευή νέων μικρών (όπως Γιόφυρου, Δαφνών, Λαδούκου, Πρινιά και Βιάννου) και μεγαλύτερων (π.χ. του Πλατύ ποταμού στο νότιο Ρέθυμνο για εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα και των φραγμάτων της Μεσσαράς).
Σε αυτή την προσπάθεια πρέπει να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο η Περιφέρεια Κρήτης, οι Δήμοι και ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ).
Υποδομές: Απογοητευτική είναι η κατάσταση του οδικού δικτύου του νησιού. Διέσχισα τον ΒΟΑΚ, όπου διαπίστωσα δραματικές καθυστερήσεις στο έργο.
Όμως, επανασχεδιασμό χρειάζεται το συνολικό Συγκοινωνιακό – Μεταφορικό – Οδικό Σύστημα της Κρήτης. Εκτός από την επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης των μελετών και των συμβάσεων για το μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά – Ηράκλειο, χρειάζεται σχεδιασμός και ωρίμανση του Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης από το Ρέθυμνο μέχρι το Λασίθι και σχεδιασμός Μέσου Σταθερής Τροχιάς για τη διασύνδεση του νέου αεροδρομίου με το Ηράκλειο μέσω Χερσονήσου.
Ενέργεια: Ζητούμενο για την Κρήτη, όπως και για όλη την Ελλάδα, παραμένει η αξιοποίηση όλων των μορφών ΑΠΕ. Και κυρίως να πάψει η ενέργεια να είναι υπόθεση των μεγάλων εταιρειών και να δημιουργηθεί ηλεκτρικός χώρος για όλους, για τους πολίτες, τους Δήμους, τις Ενεργειακές Κοινότητες.
Και ενώ χρειάζεται να σχεδιάσουμε ένα αύριο που θα αφορά τους πολλούς, εξακολουθεί να είναι ντροπή για την κυβέρνηση οι σεισμόπληκτες περιοχές. Επισκέφθηκα το Αρκαλοχώρι και τις Αρχάνες Αστερουσίων. Σε λίγες μέρες συμπληρώνονται τρία χρόνια από τους καταστροφικούς σεισμούς και το ρολόι λες και πάγωσε στην περιοχή, την 27η Σεπτεμβρίου του 2021. Η κυβέρνηση αρνείται ουσιαστικά να ασχοληθεί ακόμη και με τα αυτονόητα: Να αποκατασταθούν τα σχολεία στις σεισμόπληκτες περιοχές, να απλοποιήσει τις διαδικασίες έκδοσης οικοδομικών αδειών, να καταβληθούν οι αποζημιώσεις στις επιχειρήσεις και να εφαρμοστεί σχέδιο ανάκαμψής τους.
Ο κόσμος της Κρήτης δίνει την μάχη του. Όμως οι συνθήκες, όπως διαμορφώνονται στην εποχή των απειλών της κλιματικής κρίσης, αλλά και των ευκαιριών της ψηφιακής εποχής είναι πολύπλοκες. Σε αυτό το περιβάλλον το κράτος φαίνεται να απεμπολεί τον ρυθμιστικό του ρόλο, την αρωγή του για επανασχεδιασμό της γεωργίας, της κτηνοτροφίας, της αλιείας, απέχει από μεγάλες παρεμβάσεις υποδομής, όπως είναι τα έργα συγκράτησης και αποθήκευσης των νερών της βροχής, την κατασκευή αγροτικού οδικού δικτύου, την δημιουργία δικτύου ηλεκτρισμού.
Εν τέλει, η κυβέρνηση απέχει από τον σχεδιασμό του μέλλοντος του νησιού, «παίρνει αποστάσεις» από τις αγωνίες των κατοίκων της Κρήτης, εξακολουθεί να συμπορεύεται με τους λίγους και τα συμφέροντά τους. Αυτό θέλουμε ν’ αλλάξουμε.