Συνεχίζοντας ο Άγιος Γρηγόριος μας λέει επίσης ότι καλές είναι και η προσευχή και η αγρυπνία. Και μάρτυρας γι’ αυτό είναι ο Κύριος, που πριν από το πάθος του αγρυπνούσε και προσευχόταν.

Καλές είναι η αγνεία και η παρθενία. Και μάρτυρες γι’ αυτό είναι τόσο ο Απ. Παύλος που τις θεσμοθέτησε, βραβεύοντας δίκαια και το γάμο με την αγαμία, όσο και ο ίδιος ο Ιησούς, που γεννήθηκε από παρθένο, για να τιμήσει τη γέννηση μα να προτιμήσει την παρθενία.

Καλή είναι η ταπεινοφροσύνη. Και μάρτυρες γι’ αυτό είναι πολλοί, με κυριότερο πάλι το Σωτήρα και Κύριο των όλων που ταπεινώθηκε, όχι μόνο παίρνοντας μορφή δούλου, παραδίνοντας το πρόσωπό Του στην ντροπή και στα φτυσίματα και συναριθμώντας τον εαυτό Του με τους παρανόμους, Εκείνος Που καθαρίζει τον κόσμο από την αμαρτία, αλλά και πλένοντας τα πόδια των μαθητών του σαν υπηρέτης.

Καλή είναι η ακτημοσύνη και η περιφρόνηση των χρημάτων. Και μάρτυρες γι’ αυτό είναι τόσο ο Ζακχαίος, που μόλις μπήκε ο Χριστός στο σπίτι Του μοίρασε σχεδόν όλα τα υπάρχοντά του. Πάλι ο ίδιος ο Κύριος, μιλώντας στον πλούσιο εκείνο νέο, περιόρισε την τελειότητα σ’ αυτό ακριβώς το πράγμα (Ματ6.19.21).

Κοντολογίς καλή είναι η θεωρία, καλή και η πράξη* η θεωρία γιατί μας ανυψώνει από τα γήινα, μας οδηγεί στα άγια των αγίων και επαναφέρει το νου στην αρχική φυσική του κατάσταση, και η πράξη γιατί υποδέχεται το Χριστό, Τον υπηρετεί και αποδεικνύει με έργα την αγάπη. Κάθε αρετή είναι κι ένας δρόμος που οδηγεί στη σωτηρία σε κάποιον από τους αιώνιους και μακάριους τόπους.

Συνεχίζεται

Εμμ. Λιοδάκης, ιεροκήρυκας