Ας αρχίσουμε από τη Μινωική Κρήτη.
Η μητρική ιδιότητα της γυναίκας οδήγησε σε μητριαρχικές κοινωνίες όπου γυναίκα σαν δημιουργός ζωής μπήκε στην κορυφή. Όπως έγινε στη Μινωική Κρήτη με τον παγκόσμιο πολιτισμό.
Η Κρήτη ήταν πρώτη σε βιοκλιματικά σπίτια (το ανακαλύψαμε εμείς τώρα τελευταία) και με ένα πλήρες αποχετευτικό σύστημα. Η γυναίκα ήταν κυρίαρχη στη ζωή της Κρήτης, σε ένα μεγάλο πολιτισμό, που η μητριαρχία ισχύει μέχρι και σήμερα σε πολλά χωριά του νησιού μας.
Μυκήνες
Η εξουσία σιγά-σιγά περνά στον άντρα αλλά χωρίς ο ρόλος της γυναίκας να χάνεται ή να υποβαθμίζεται.
Η βασίλισσα Κλυταιμνήστρα σκοτώνει τον Αγαμέμνονα νικητή του Τρωικού πολέμου και η εξουσία περνά στα χέρια της γυναίκας. Ο γιος της Ορέστης σκοτώνει τη μάνα του μητραλίς (= μητροκτόνος ) και η εξουσία περνάει στον άντρα. Ο Ορέστης αθωώνεται στο δικαστήριο του Αρείου Πάγου με τη βοήθεια της Αθηνάς και του Απόλλωνα, οπότε η κοινωνία ξαναγίνεται ανδροκρατική.
Σπάρτη
Η γυναίκα παίζει κυρίαρχο ρόλο, έχει ιδιοκτησία και αθλείται.
Η τεκνοποίηση έδωσε ουσία, εξουσία και περιεχόμενο στη γυναίκα σαν μάνα πολεμιστών.
Η παρακολούθηση των Ολυμπιακών αγώνων ήταν ανδρική υπόθεση.
Την παράδοση έσπασε η Καλλιπάτειρα.
Στη δημοκρατική Αθήνα η γυναίκα ήταν στο γυναικωνίτη (εξαίρεση ή δυναμική Ασπασία του Περικλή).
Στη Μακεδονία, η Ολυμπιάδα μητέρα του μεγάλου Αλεξάνδρου παίζει ουσιαστικό ρόλο στην ενοποίηση του Ελληνισμού. Μπήκε στην πολιτική τέθηκε αρχηγός στρατών και βρήκε φρικτό θάνατο.
Η γυναίκα παίζει ρόλο σε ατομική βάση
Ο χριστιανισμός αποθέωσε τη γυναίκα με κυρίαρχο πρόσωπο την Παναγία όπου πιστεύει και λατρεύει όλη η χριστιανοσύνη. Υπάρχει ακόμα η διακήρυξη του Παύλου “δεν υπάρχει δούλος και ελεύθερος, γυναίκα και άνδρας όλοι είναι ίσοι γιατί είναι παιδιά του Θεού”.