Η Ελλάδα έχει μεγάλη καθυστέρηση στις υποδομές. Αυτοκινητόδρομοι με 6 λωρίδες κυκλοφορίας είχαν κατασκευασθεί στην βόρεια Ευρώπη και στην Ιταλία προπολεμικά.

Εμείς εδώ κυκλοφορούμε με ένα ΒΟΑΚ χωρίς διαχωριστικό στηθαίο και κάθε σύγκρουση είναι θανατηφόρα. Το μετρό της Νέας Υόρκης εγκαινιάσθηκε το 1905 και το φράγμα του Λογκαρόνε στον Πάδο που αρδεύει την βόρεια Ιταλία έγινε προπολεμικά.

Το φράγμα του Χούβερ στον ποταμό Κολοράντο στην Καλιφόρνια δόθηκε σε λειτουργία το 1932. Το μετρό στο Παρίσι και στο Λονδίνο κατασκευάσθηκαν τον 19ο αιώνα και το μετρό στην Μόσχα εγκαινιάσθηκε επί Στάλιν το 1930.

Όταν ανέλαβε την εξουσία το ΠΑΣΟΚ ο Ανδρέας Παπανδρέου κατάφερε να πάρει χρήματα από την Ευρωπαϊκή ένωση που ονομάσθηκε πρόγραμμα ΜΟΠ «Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα».

Από τις τρείς λέξεις του τίτλου ΜΟΠ μόνο η πρώτη είναι σωστή. Το πρόγραμμα δυστυχώς ήταν λειψό και παρά το επίμονο παζάρι που έκανε ο Ανδρέας μας έδωσαν πολύ λίγα χρήματα, ούτε το 10% για να είναι ολοκληρωμένα και να φθάσουν υποδομές μας, ή έστω να πλησιάσουν το επίπεδο των υποδομών της Βόρειας Ευρώπης.

Από τα χρήματα που πήραμε τότε από τα ΜΟΠ δόθηκε προτεραιότητα σε αρδευτικά έργα με το επιχείρημα ότι στην Βόρεια Ευρώπη βρέχει το καλοκαίρι και δεν ποτίζουν, ενώ εμείς αν δεν ποτίσουμε καήκαμε.

Υπόψη ότι το νερό της άρδευσης που χρειαζόμαστε είναι περίπου 6 φορές περισσότερο από την ύδρευση και επομένως χρειάζονται έργα που δεν τα χρειάζεται η Βόρεια Ευρώπη.

Ο κυριότερος λόγος που πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στα φράγματα είναι διότι τα φράγματα είναι και μόνιμα αντιπλημμυρικά έργα. Έτσι το νερό των χειμάρρων δεν μας κάνει ζημιές, όταν βρέχει απότομα, αφού το νερό δεν πλημμυρίζει την πεδινή κοίτη τους αλλά αποθηκεύεται για χρήση το καλοκαίρι που καίει ο ήλιος την πέτρα.

Υπολογίζεται ότι τα πρόχειρα αντιπλημμυρικά στον Γιόφυρο, να ξύσουμε τον πυθμένα της πεδινής κοίτης του Γιόφυρου και να κόψουμε τα καλάμια, έχουν κοστίσει τα τελευταία 40 χρόνια πάνω από 30 εκατομμύρια και πάλι είμαστε σε κίνδυνο να πλημμυρίσουμε ξανά και ξανά και να καούν πάλι οι ηλεκτρικοί πίνακες στον Βιολογικό Καθαρισμό στην Φοινικιά, να πλημυρίσουν Βιοτεχνικά Κτίρια κ.λ.π.

Όσον αφορά τους Ολλανδούς Μελετητές που έφερε η Κυβέρνηση να μελετήσουν την πλημμύρα στη Θεσσαλία αυτό είναι λάθος, αφού στη Ολλανδία βρέχει το καλοκαίρι και δεν έχουν φράγματα και το νερό για ύδρευση είναι το 15% της ποσότητας που αντίστοιχα εμείς χρειαζόμαστε.

Αντί να προτείνουν στους τρείς παραπόταμους του Πηνειού ποταμού Ενιπέα, Πύλης Τρικάλλων και Μεσοχώρας, να γίνουν φράγματα να συγκρατούν τα νερά των πλημμυρών σε μόνιμη βάση, πρότειναν πρόχειρα αντιπλημμυρικά έργα και καταδίκασαν τους Αγρότες του Θεσσαλικού Κάμπου να συνεχίζουν να ποτίζουν με άντληση από γεωτρήσεις, που λόγω υπεράντλησης έχει κατέβει ο υδροφόρος ορίζων σε βάθος 400μ.

Όσον αφορά την αστικοποίηση του πληθυσμού στο Ηράκλειο, η ανάγκη πρόσθετων ποσοτήτων νερού στη ύδρευση είναι επείγουσα και πρέπει να δράσουμε. Το ΤΕΕ-ΤΑΚ το επεσήμανε με την επιστολή του 1213/13-9-2.024, όπου προτείνει Φράγμα στον Γιόφυρο για να μειωθεί ο κίνδυνος σε συνεχόμενες ξηρικές χρονιές να έχουμε έλλειψη νερού ύδρευσης.

Ταυτόχρονα ένα φράγμα στον Γιόφυρο μας εξασφαλίζει από τον κίνδυνο πλημμυρών και απελευθερώνεται η πεδινή κοίτη του Γιόφυρου από πλημμύρες ώστε να μπορεί να πολεοδομηθεί και να ικανοποιήσει την ανάγκη επέκτασης της Πόλης του Ηρακλείου λόγω ραγδαίας αύξησης του πληθυσμού.

Όσον αφορά το κόστος κατασκευής του φράγματος στον Γιόφυρο υπολογίζεται σε ύψος 30% έως 40% του κόστους του φράγματος στον Αποσελέμη διότι:

Α) Το μήκος της στέψης του φράγματος Αποσελέμη είναι 640 μέτρα ενώ του φράγματος στον Γιόφυρο 300μ δηλαδή ο όγκος του φράγματος Γιόφυρου θα είναι πολύ μικρότερος για ύψος φράγματος περίπου το ίδιο.

Β) Ο αγωγός να φθάσει το νερό του φράγματος Γιόφυρου στο Ηράκλειο θα έχει μήκος λιγότερο από το 40 % του Αγωγού μεταφοράς του νερού από το φράγμα Αποσελέμη στο Ηράκλειο και στον Άγιο Νικόλαο.

Γ) Στον Αποσελέμη ο Ταμιευτήρας απαλλοτρίωσε το χωριό Σφενδύλι με 145 σπίτια και 700 στρέμματα περιαστική ζώνη που πληρώθηκαν σαν οικόπεδα, ενώ ο Ταμιευτήρας του Φράγματος στον Γιόφυρο είναι χωράφια, λιόφυτα και αμπέλια.