Θέλω να είμαι ξεκάθαρος και σαφής, ευθύς εξαρχής, για να μην παρεξηγηθώ: Είμαι υπέρ της χρήσης μάσκας και προσωπικά την χρησιμοποιώ χωρίς ενδοιασμούς και χωρίς αστερίσκους, όπως ακριβώς συνιστούν τώρα οι ειδικοί.
Αν κι εκείνο ι(οι ειδικοί) ήταν σαφείς από την αρχή, όπως έπρεπε, ίσως να μην είχαν δημιουργηθεί τώρα τα δύο «στρατόπεδα» αντιπαράθεσης στην ελληνική κοινωνία, με το ένα να υπερασπίζεται και το άλλο να αντιστρατεύεται την αναγκαιότητα χρήσης της μάσκας, το καθένα για τους δικούς του λόγους.
Θα θυμόμαστε όλοι βέβαια τον «ειδικό των ειδικών», τον κατά τα άλλα συμπαθέστατο «εθνικό μας λοιμωξιολόγο», πόσο μας τα «μάσαγε» αρχικά, στην προσπάθειά του να απαντήσει στις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων, ως προς την αναγκαιότητα χρήσης της μάσκας, ενώ η πανδημία είχε ήδη επιβάλει τους δικούς της κανόνες, κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Τη μια μέρα δήλωνε πως η μάσκα προστατεύει και την άλλη πως είναι βλαβερή!
Όταν όμως αυτή η αντιφατική λογική εκφράζεται από τον καθ’ ύλην αρμόδιο επιστήμονα, ο οποίος φερόταν φέρονταν να είναι εκείνη την εποχή ο δημοφιλέστερος Έλληνας, σε μια δύσκολη στιγμή της κοινωνίας μας, η σύγχυση που προκαλεί είναι αναμενόμενο να είναι μεγάλη και η αμφισβήτηση ακόμα μεγαλύτερη.
Εκ των υστέρων βέβαια προσπάθησε να δώσει μια εξήγηση για την αμφιταλαντευόμενη αρχική στάση του επί του θέματος της μάσκας, εγκαταλείποντας όμως αυτή τη φορά την εκλαϊκευμένη προσιτή, απλοϊκή γλώσσα, με την οποία είχε κερδίσει τις εντυπώσεις, την προσοχή αλλά και την εμπιστοσύνη του κόσμου και χρησιμοποιώντας μια ψυχρή και απόμακρη επιστημονική ορολογία, περισσότερο μπέρδεψε παρά που εξήγησε…
Αυτό το μπέρδεμα που δημιουργήθηκε και που θα μπορούσε κάλλιστα να είχε αποφευχθεί, προκάλεσε ένα σωρό συνέπειες:
Πρώτα απ’ όλα «έριξε νερό στο μύλο» των συνωμοσιολόγων και των υπολοίπων αρνητών της πραγματικότητας, που βρήκαν την ευκαιρία να καταστρώσουν ένα σωρό σενάρια επιστημονικής φαντασίας και όχι μόνο, που όπως και να το κάνουμε, έχουν τη δύναμη να επηρεάζουν αρκετό κόσμο. Στον αντίποδα εμφανίστηκαν οι τρομολάγνοι, που δεν χάνουν ευκαιρία να ηδονίζονται, σβήνοντας κάθε ίχνος ελπίδας και αισιοδοξίας του κόσμου.
Ύστερα ήρθαν όλοι αυτοί οι όψιμοι «επαναστάτες», που θεωρούν ότι η μάσκα τους φιμώνει, στερώντας τους τις ατομικές τους ελευθερίες και τα δημοκρατικά τους δικαιώματα. Το γεγονός βέβαια ότι «δεν έβγαζαν τσιμουδιά» και όταν δεν φορούσαν μάσκα, δε έχει τώρα καμία απολύτως σημασία για εκείνους…
Τη σημαντικότερη όμως συνέπεια αυτού του μπερδέματος την εντοπίζουμε σήμερα στη νέα γενιά, που από τη φύση της πειθαρχεί στην ανυπακοή, δεν συμβιβάζεται, δεν περιορίζεται και αμφισβητεί τους πάντες και τα πάντα. Τώρα, οι νέοι μας, έχουν έναν επιπλέον λόγο να αμφισβητούν την σοβαρότητα της κατάστασης κι εμείς ένα βαθμό δυσκολίας παραπάνω να καταφέρουμε να τους πείσουμε ότι θα πρέπει να παίρνουν τις ανάλογες προφυλάξεις.
Οι μάσκες βέβαια, σύμφωνα πάντα με τις δηλώσεις των ειδικών, προστατεύουν ως έναν βαθμό, αφού τις περισσότερες από αυτές που κυκλοφορούν στην αγορά, μπορεί να τις διαπεράσει ο ιός εξαιτίας του ιδιαίτερα μικροσκοπικού μεγέθους του.
Ένα ποσοστό προστασίας 20-30% που δίνουν οι επιστήμονες, σαφώς και δεν μπορεί να θεωρηθεί επαρκές για την απόλυτη ασφάλειά μας. Όμως δεν παύει να προστατεύει σίγουρα τους γύρω μας, ως έναν βαθμό βέβαια, όταν φτερνιστούμε ή βήξουμε, αφού η μάσκα θα συγκρατήσει τα μεγαλύτερα σωματίδια, πάνω στα οποία ενδεχομένως προσκολλάται ο ιός. Τα μικρότερα σωματίδια όμως, πιθανόν και πάλι θα διαπεράσουν τη μάσκα μας.
Επίσης, είναι γνωστό ότι ο ιός δεν αναγνωρίζει ως «πύλες εισόδου» μόνο το στόμα και τη μύτη μας, αλλά και τα μάτια. Κανονικά λοιπόν θα έπρεπε να επιβάλλεται και η χρήση προστατευτικών γυαλιών, ισχυρίζονται κάποιοι. Γιατί όμως δε συμβαίνει αυτό;
Μα γιατί η χρήση της μάσκας έχει σκοπό, όχι τόσο να προστατεύσει εκείνον που τη φοράει από τους άλλους, αλλά το αντίστροφο. Προστατεύει δηλαδή τους άλλους από εκείνον που φοράει τη μάσκα, αντιμετωπίζοντάς τον ως πιθανό φορέα του ιού. Αν αυτή η λογική ισχύει για όλους και εφαρμόζεται βέβαια και από όλους, τότε η χρήση της μάσκας λειτουργεί αποτελεσματικά. Αφού λοιπόν τα μάτια δεν μπορούν να μεταδώσουν τον ιό, δεν είναι απαραίτητη και η χρήση των γυαλιών προστασίας.
Αυτή είναι η επιστημονική εξήγηση για την οποία επιμένουν οι ειδικοί να συνιστούν τη χρήση μάσκας υποχρεωτική για τους πολίτες και στη συνέχεια η «Πολιτική Προστασία» να την επιβάλει, προτάσσοντας την απειλή των οικονομικών κυρώσεων.
Υπάρχει όμως και μια άλλη εξήγηση, η οποία δεν έχει επιστημονική, αλλά περισσότερο πολιτική χροιά: Επιβάλλοντας τη χρήση της μάσκας, επιχειρούν να δημιουργήσουν μια ψευδαίσθηση ασφάλειας στην κοινωνία, ώστε να μπορέσει να συνεχίσει να λειτουργεί, να εργάζεται και να καταναλώνει, μέσα σε μια σχετική κανονικότητα. Έτσι θεωρούν ότι δεν θα διαταραχθεί το υπάρχον οικονομικό σύστημα, που σε τέτοιες ακραίες περιπτώσεις απειλείται ακόμα και με κατάρρευση!
Ταυτόχρονα, καλύπτεται η κρατική ανεπάρκεια που θα μπορούσε να μετατραπεί ακόμα και σε εγκληματική πολιτική, με την ανυπαρξία των τεστ, την μη ενίσχυση του ΕΣΥ, τις ελάχιστες διαθέσιμες ΜΕΘ, την αριθμητική αποδιοργάνωση του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, το πρόχειρο άνοιγμα του τουρισμού χωρίς σχέδιο, ως αποτέλεσμα των ασφυκτικών πιέσεων που δέχθηκε η κυβέρνηση από τους εφοπλιστές και τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους στο χώρο του τουρισμού.
Μετά από όλα αυτά, επιχειρούν και πάλι, για ακόμα μία φορά, να μετακυλήσουν τις δικές τους ευθύνες στην ατομική ευθύνη του καθενός από εμάς, τιμωρώντας με πρόστιμα τους απείθαρχους.
Εκείνο που θα έπρεπε να συμβεί, κατά την ταπεινή μου άποψη, είναι να υπάρξει μία μεταβατική περίοδος στην οικονομία, η οποία θα οριοθετείται χρονικά μέχρι την παρασκευή του εμβολίου και τη διάθεσή του στην αγορά. Κατά την περίοδο αυτή, θα πρέπει να επιχειρηθεί ένας μετασχηματισμός, μια πρόσκαιρη παρέκκλιση αν θέλετε, της οικονομίας, από κερδοσκοπική, συσσωρευτική και ανταγωνιστική που είναι σήμερα, σε μια οικονομία περισσότερο αλληλέγγυα προς την κοινωνία, που δοκιμάζεται άγρια ετούτο τον καιρό. Θα χρειαστεί βέβαια να θυσιαστούν κάποια κέρδη από την ελίτ του πλούτου, αν εφαρμοστεί κάτι τέτοιο, αλλά θα διασωθούν ανθρώπινες ζωές! Αν εξακολουθούν ακόμα να αποτελούν αυτές υπολογίσιμες αξίες…
Περνούσα τις προάλλες έξω από ένα σούπερ μάρκετ της πόλης μας, όταν σταμάτησα στο άκουσμα μιας βροντερής φωνής: «Φόρα τη μάσκα σου!». Ήταν η προτροπή ενός αστυνομικού της «Ομάδας Δίας», που μόλις είχε σταθμεύσει τη μηχανή του έξω από το σούπερ μάρκετ, απευθυνόμενος σε μια κοπέλα, ταμία του καταστήματος, που φορούσε τη μάσκα στο… πηγούνι. Εκείνη έντρομη, με μια γρήγορη κίνηση την τράβηξε πάνω.
Μετά την έκπληξή μου, σκέφτηκα πόσο καλός ήταν ο αστυνομικός που δεν έκοψε πρόστιμο στην κοπέλα, αλλά απλώς την επέπληξε! Στη συνέχεια, βάζοντας κι εγώ τη μάσκα μου για να μπω στο σούπερ μάρκετ, σκέφτηκα πάλι, πόσο λάθος έχουμε αντιληφθεί όλοι μας, Πολιτεία και κοινωνία, την έννοια της ατομικής αλλά και της συλλογικής ευθύνης!
* https://moschonas.wordpress.com