Τον Φωκίωνα μου τον είχαν συστήσει για σοφό. Όμως όταν στην συζήτησή μας για τα αγγλικά τον άκουσα να λέει «Αγγλικά ξέρω, μόνο που μπερδεύω το σουβλί  (awl, προφ. όολ)  με την κουκουβάγια (owl, προφ. άουλ)» άλλαξα γνώμη και τον θεώρησα χαζό. «Τι χαζομάρες λέει τώρα…»  σκέφτηκα.  Ύστερα όμως, όταν τον άκουσα να μιλά για την χρονολόγηση, άλλαξα ξανά γνώμη και τον παραδέχτηκα για σοφό. Βέβαια μερικές φορές οι σοφοί μάς φαίνονται παράξενοι.

– Οι αρχαίοι Έλληνες, μου έλεγε, χρονολογούσαν συνήθως κατά τετραετίες, σύμφωνα με τις ολυμπιάδες, δηλαδή με τους ολυμπιακούς αγώνες τους, που γίνονταν κάθε τέσσερα έτη. Έλεγαν π.χ. «Αυτό έγινε την τέταρτη ολυμπιάδα…» Ή, ακόμη, στην Αθήνα, χρονολογούσαν και από το όνομα του επώνυμου άρχοντα κτλ. Οι Βυζαντινοί χρονολογούσαν «από κτίσεως κόσμου», η οποία, όπως συμπέραναν από τα γραφόμενα στην Παλαιά Διαθήκη, έγινε την 1η Σεπτεμβρίου 5.509 π.Χ.!

Πίστευαν μάλιστα ότι ο κόσμος θα διαρκέσει 6.000 χρόνια, γιατί κατά την γνώμη τους, κάθε μία μέρα από τις έξι μέρες της Δημιουργίας αντιστοιχεί με χίλια χρόνια. Σε μεταγενέστερους όμως καιρούς, επειδή έβλεπαν ότι τα χρόνια είχαν περάσει και συντέλεια του κόσμου δεν φαινόταν να πλησιάζει, θέλησαν να μεταφέρουν την δημιουργία του κόσμου σε μια απώτερη εποχή. Όμως το πράγμα μπερδεύτηκε και τελικά η χρονολόγηση αυτή, που την χρησιμοποιούσαν κυρίως οι ιερείς, εγκαταλείφθηκε.

Σήμερα χρονολογούμε από την Γέννηση του Χριστού εφαρμόζοντας το γρηγοριανό ημερολόγιο, που, θα έλεγα, είναι παγκοσμίως παραδεκτό.

– Έχομε όμως και το ισλαμικό ή μουσουλμανικό ημερολόγιο, παρατήρησα εγώ.

– Ναι. Το αραβικό ημερολόγιο αρχίζει από το έτος  622 των χριστιανών. Είναι σεληνιακό ημερολόγιο, με χαρακτήρα κυλιόμενο. Αποτελείται από 12 σεληνιακούς μήνες που απαρτίζουν ένα έτος  το οποίο διαρκεί 354, αντί για 365 ή 366, ημέρες που αποτελούν ένα κανονικό έτος. Διότι η μέση διάρκεια του σεληνιακού μήνα είναι περίπου 29,5 ημέρες. Συνεπώς το μουσουλμανικό έτος  είναι λειψό και δεν είναι συγχρονισμένο με τις εποχές.

Κάθε χρόνο χάνει 10 με 11 ημέρες.  Έτσι η μεγάλη θρησκευτική εορτή Εγίρα των μουσουλμάνων μεταφέρεται σιγά σιγά, καθώς περνούν τα χρόνια, από χειμώνα σε φθινόπωρο, σε καλοκαίρι κτλ. Ενώ σ’  εμάς το Πάσχα μένει σχετικώς σταθερό μέσα στην άνοιξη. Οι μουσουλμάνοι χρησιμοποιούν το θρησκευτικό τους ημερολόγιο παράλληλα με το παγκόσμιο, το γρηγοριανό, ημερολόγιο.

– Τι χρόνο έχομε φέτος σύμφωνα με το μουσουλμανικό ημερολόγιο;  τον ρώτησα.

– Μια στιγμή να σου πω.

Άνοιξε το κινητό του, πάτησε το siri και ρώτησε «What year do we have according to the muslim calendar?» Και η απάντηση ήρθε αμέσως «1442» μαζί με άλλες πληροφορίες.

Ορίστε ο Φωκίων! Είναι πραγματικά σοφός! Στο τέλος όμως με ξάφνιασε ο Φωκίων, όταν, στην παρατήρησή μου «Πολύ αφοσιωμένοι στην θρησκεία τους είναι οι μουσουλμάνοι», μου απάντησε «Όσο πιο απολίτιστος είναι ένας λαός, τόσο περισσότερο υποτάσσεται στην θρησκεία του, εξαρτάται και παρασύρεται από αυτήν».