Η τελευταία μέρα εκείνου του Φλεβάρη έμελλε να ‘ναι και η τελευταία της ζωής τους. Ακριβώς πριν από έναν χρόνο, στις 28/2/2023, 57 νέοι άνθρωποι θυσιάστηκαν στο βωμό της κρατικής ανευθυνότητας. Τα δύο μοιραία τρένα ξεκίνησαν την τελευταία τους διαδρομή στις 28 Φεβρουαρίου του 2023 και επί 12,5 ολόκληρα λεπτά κινούνταν πάνω στην ίδια ράγα, αλλά με αντίθετη κατεύθυνση, χωρίς κανένας απολύτως να το αντιληφθεί.

Το μοιραίο «ραντεβού» τους με τον θάνατο είχε ήδη «κανονιστεί», με τόπο «συνάντησης» στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών.

Η πρώτη επιβατική αμαξοστοιχία IC62, ξεκίνησε με καθυστέρηση μετά τις 19:22 που ήταν η προκαθορισμένη ώρα αναχώρησης από την Αθήνα, μεταφέροντας περισσότερους από 350 επιβάτες και εκτελούσε τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Πολλοί από τους επιβαίνοντες ήταν φοιτητές που επέστρεφαν στη Θεσσαλονίκη μετά από το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας.

Η αμαξοστοιχία IC62 κατέφθασε στη Λάρισα με καθυστέρηση και αποχώρησε από τον σταθμό της Λάρισας στις 23:00, εισερχόμενη – λανθασμένα – στην γραμμή καθόδου. Ταυτόχρονα, η εμπορευματική αμαξοστοιχία 63503 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Λάρισα, και η οποία ερχόταν δηλαδή από την αντίθετη κατεύθυνση, πορευόταν ήδη  προς την Λάρισα στην ίδια, καθοδική γραμμή.

Η αναπόφευκτη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών σημειώθηκε περίπου στις 23:21 της 28ης Φεβρουαρίου 2023, πάνω στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Η στιγμή της σύγκρουσης αναφέρεται κι αυτή στο περίπου, γιατί εκείνο το μοιραίο βράδυ απ’ ότι φαίνεται, όλα έγιναν στο «περίπου», εκτός από το τραγικό δυστύχημα που έγινε στο «ακριβώς»! Ακριβώς γιατί δεν είχε ληφθεί κανένα απολύτως μέτρο ώστε να αποφευχθεί. Το τμήμα όπου σημειώθηκε το ατύχημα, 27,3 χιλιόμετρα βόρεια της Λάρισας, ήταν διπλής τροχιάς, όμως τα αυτόματα χειριστήρια είχαν καταστραφεί λόγω της πυρκαγιάς που προκλήθηκε το 2019, οπότε η μεταγωγή εξακολουθούσε να ελέγχεται χειροκίνητα.

Τα δύο τρένα της ίδιας ιδιοκτήτριας εταιρείας «Hellenic Train», η επιβατική αμαξοστοιχία που κινούνταν με ταχύτητα 160 χιλιόμετρα την ώρα και η εμπορευματική αμαξοστοιχία, συγκρούστηκαν μετωπικά στα μισά του δρόμου μεταξύ των Τεμπών και του Ευαγγελισμού, όταν η επιβατική αμαξοστοιχία έβγαινε από τη σήραγγα κάτω από τον αυτοκινητόδρομο Ε75.

Από την σφοδρότατη σύγκρουση, όλα τα βαγόνια του επιβατικού τρένου – πλην του τελευταίου – εκτροχιάστηκαν, ενώ κατά τη στιγμή της σύγκρουσης προκλήθηκε ακαριαία μια περίεργη – και αδιευκρίνιστη έως και σήμερα –  έκρηξη, η οποία προκάλεσε πυρκαγιά που κατέκαψε στη συνέχεια τα δύο μπροστινά βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στο τραγικό δυστύχημα σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, εκ των οποίων 56 ταυτοποιήθηκαν από βιολογικό υλικό, ενώ σε μία περίπτωση αγνοούμενης δεν βρέθηκε καν δείγμα. Τουλάχιστον 85 άνθρωποι τραυματίστηκαν, από τους οποίους 25 πολύ σοβαρά. Από τους τραυματίες, οι 66 νοσηλεύτηκαν σε νοσοκομεία της Λάρισας και της Θεσσαλονίκης, ενώ 6 νοσηλεύτηκαν σε μονάδες εντατικής θεραπείας.

Το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας – όπως ήταν φυσικό – έφερε ξανά στην επιφάνεια το ζήτημα των αρμοδιοτήτων μεταξύ των σιδηροδρομικών φορέων, με φόντο και την πολυσυζητημένη ιδιωτικοποίηση της άλλοτε δημόσιας «ΤΡΑΙΝΟΣΕ».

Τον Απρίλιο του 2023 δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της τριμελούς Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση του δυστυχήματος, η οποία συγκροτήθηκε με απόφαση Γ.Γ. Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Σύμφωνα με το πόρισμα αυτό, «το δυστύχημα ήταν συνέπεια της συνδρομής πολλών παραγόντων, που αφορούν στο επίπεδο λειτουργίας, στο ανθρώπινο δυναμικό και στον τεχνολογικό εξοπλισμό καθώς και στο διοικητικό επίπεδο». Άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε, δηλαδή…

Τον Ιούνιο του 2023 η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ενημέρωσε τις Ελληνικές Αρχές για υπόνοιες που προέκυψαν κατά τη διερεύνηση της υπόθεσης για τη διάπραξη αδικημάτων από δύο πρώην υπουργούς, κατάχρηση δημοσίου χρήματος από τον Κώστα Καραμανλή, αναφορικά με εργασίες για την επισκευή και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και παράβαση καθήκοντος από τον Χρήστο Σπίρτζη, και κάλεσε την κυβέρνηση να ενεργήσει, καθώς στην Ελληνική έννομη τάξη, αδικήματα υπουργών διώκονται μόνο με απόφαση του Κοινοβουλίου.

τεμπη δυστυχημα
Ωστόσο, στην κοινοβουλευτική συζήτηση που ακολούθησε το Νοέμβριο του 2023, η κυβέρνηση διά της συμπολίτευσης προέκρινε τη σύσταση εξεταστικής και όχι προανακριτικής επιτροπής. Μέχρι στιγμής πάντως, αν και έχει περάσει ένας χρόνος από τότε, δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα ουσιαστικό, τόσο στο θέμα της διερεύνησης όσο και της απόδοσης ευθυνών – ποινικών και πολιτικών  – για το κρατικό έγκλημα στα Τέμπη. Γιατί πρόκειται για έγκλημα και όχι μόνο για τραγικό δυστύχημα!

Και αυτό το γνωρίζει ολόκληρη η Ελληνική κοινωνία. Το γνωρίζουν και οι 20.000 Σερραίοι που μόλις λίγους μήνες μετά, στις εθνικές εκλογές, ανέδειξαν – πρώτο μάλιστα – τον εκλεκτό τους, Κώστα Καραμανλή. Το γνωρίζει και το γνώριζε και ο ίδιος ο πρώην υπουργός Μεταφορών, ακόμα και τη στιγμή που κατέθετε παγερά ενώπιον της  Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής, χωρίς καμία συναίσθηση ευθύνης και χωρίς καν να ζητήσει μία συγνώμη από τους συγγενείς των θυμάτων της τραγωδίας.

Πριν λίγες μέρες κατατέθηκε στον Ανακριτή το πόρισμα-κόλαφος του εμπειρογνώμονα κ. Βασίλειου Κοκοτσάκη, που διερεύνησε την τραγωδία στα Τέμπη, για λογαριασμό των οικογενειών των θυμάτων. Μεταξύ άλλων το πόρισμα καταλογίζει πλήθος λαθών, παραλείψεων και αλλοιώσεων στοιχείων της έρευνας, αφού ικανή έκταση περίπου 2 στρεμμάτων μπαζώθηκε με φερτά υλικά, όπως χαλίκια και μπετόν.

Τα συγκεκριμένα αντικείμενα-πειστήρια (συντρίμμια, χώματα) δεν διαφυλάχτηκαν και δεν προστατεύτηκαν, ούτε από τις καιρικές συνθήκες, ούτε και από τυχόν απόπειρα αλλοίωσης ή αφαίρεσης στοιχείων, εμποδίζοντας έτσι την έγκαιρη, ασφαλή και αδιαμφισβήτητη έρευνα.

Τα «είπε» όλα η πρόεδρος του Συλλόγου «Τέμπη 2023» και μητέρα της αδικοχαμένης Μάρθης, Μαρία Καρυστιανού, μιλώντας στο Ευρωκοινοβούλιο, σε μια ομιλία «ποταμό» που συντάραξε την αίθουσα και συγκλόνισε τους ευρωβουλευτές:

«Στη χώρα σας θα τολμούσε κανείς να βάλει τιμή στην ανθρώπινη ζωή; Σε εμάς την κοστολόγησαν όσο ένα εισιτήριο τρένου. Αυτό που συνέβη στα Τέμπη δεν ήταν ένα μεγάλο δυστύχημα, αλλά ένα κρατικό έγκλημα, με θέσεις που δεν αγγίζονται. Η υπόθεση μπήκε στο αρχείο από τον Έλληνα εισαγγελέα, εκεί όπου μπαίνουν και οι περισσότερες υποθέσεις που αφορούν πολιτικούς…». Περισσότεροι από 750.000 συμπολίτες μας έχουν υπογράψει μέχρι τώρα την πρόταση για την αναθεώρηση του Συντάγματος και την ενεργοποίηση του νόμου «περί ευθύνης υπουργών». «Ιδού η Ρόδος» κ. πρωθυπουργέ των «μεγάλων μεταρρυθμίσεων»!

Με τους συγγενείς των θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη να ψάχνουν ακόμα δικαίωση για τους ανθρώπους τους που χάθηκαν τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου του 2023, αναρωτιόμαστε σήμερα έναν χρόνο μετά, αν ποτέ έρθει αυτή η δικαίωση.

Όλα όμως δείχνουν, δυστυχώς, πως το κρατικό αυτό έγκλημα οδεύει ολοταχώς προς την συγκάλυψη! Μια βδομάδα πριν να κλείσει χρόνος από την μεγάλη τραγωδία στα Τέμπη, με απόφαση της ενισχυμένης πλειοψηφίας, έκλεισε η Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, χωρίς να έχουν εξεταστεί βασικοί μάρτυρες, αλλά και το 90% των στοιχείων που υπάρχουν…  Τα «Τέμπη» έχουν ταυτιστεί πια με την τραγωδία της 28ης Φεβρουαρίου του 2023.

Μια τραγωδία που δεν φέρει τη σφραγίδα κάποιας φυσικής καταστροφής, αλλά το στίγμα μιας εγκληματικής ανθρώπινης αμέλειας. Σήμερα συμπληρώνεται ένας χρόνος μνήμης, οργής, απογοήτευσης, αλλά και εθνικής ντροπής! Γιατί, εκείνο το βράδυ στα Τέμπη, δεν εκτροχιάστηκαν μόνο τα δύο μοιραία τρένα που συγκρούστηκαν, αλλά εκτροχιάστηκε και το κράτος δικαίου στη χώρα μας.

https://moschonas.wordpress.com