Κοιτώντας τη πόλη τα τελευταία χρόνια διαπιστώνει, ο καλοπροαίρετος κριτής, πρόοδο και σωστή κατεύθυνση σε πολλά ζητήματα.

Με κόπο και εργασία όσων ανέλαβαν να πάνε τη πόλη παρακάτω, αλλά και του συνόλου των αντίστοιχων δημοτικών συμβουλίων και φυσικά των εργαζομένων στο Δήμο, υπήρξε πρόοδος και τέθηκαν βάσεις για το μέλλον.

Παρόλα αυτά όμως υπάρχουν τέσσερα σημαντικά προβλήματα. Προβλήματα  που παραμένουν σθεναρά και σταθερά. Τρία από αυτά τα προβλήματα για την επίλυση τους πρέπει πρώτα να τεθούν  βάσεις για να πάμε σε ένα άλλο επίπεδο, ενώ το τέταρτο πρόβλημα απαιτεί καθημερινή τριβή και εγρήγορση.

Τα σύνθετα προβλήματα είναι η καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, το νερό. Το τέταρτο πρόβλημα που μας απασχολούσε μας απασχολεί και θα μας απασχολεί στο διηνεκές είναι η διαχείριση της καθημερινότητας όσων δρουν σε αυτή την πόλη.

Η διαχείριση της καθημερινότητας της πόλης, των παραπόνων, των αναγκών, των ελλείψεων και όλων όσων προκύπτουν κάθε μέρα από Δημότες, επιχειρήσεις και όσων άλλων δρουν ( επισκέπτες, τουρίστες) απαιτεί εγρήγορση και συνεχή παρουσία. Στην  ουσία διαπερνά το σύνολο των αντιδημαρχιών και των υπηρεσιών του Δήμου.

Η επίλυση των μεγάλων αυτών  ζητημάτων απαιτεί όραμα, να προσπεράσεις τα τετριμμένα και να δώσεις ώθηση. Και αυτό απαιτεί συνδυασμό πραγμάτων.

Μεγάλα  έργα για τα οποία θα πρέπει να μπει το νερό στο αυλάκι για να προχωρήσουν, εν γνώσει σου πως αυτά τα έργα συνήθως διαπερνούν μια δημοτική θητεία. Χρειάζεται να δεις έξω από το κουτί με προσδιορισμό στο αποτέλεσμα και κυρίως διεκδικητικότητα και αλλαγή όπου χρειάζεται των υφιστάμενων δεδομένων.

Θα μπορούσε να μελετηθεί τραμ στο Ηράκλειο.  Η ιδέα και μια πρώτη σχετική παρουσίαση υπήρχε από τη Δημοτική Αρχή Ασλάνη στο παρελθόν. Μάλιστα και επι δημαρχίας Βασίλη Λαμπρινού είχε γίνει σχετική διερευνητική συνάντηση.

Ενώ και ο σημερινός Δήμαρχος Αλέξης Καλοκαιρινός μας ενημέρωσε τον Οκτώβριο του 2024 για σχετικές του επαφές. Η ιδέα όμως  αυτή πρέπει να επικαιροποιηθεί, να διερευνηθεί και  να ανατεθεί με μια νέα συγκοινωνιακή μελέτη από το Δήμο Ηρακλείου σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται.

Παράλληλα χρειάζονται και έργα όπως το υπόγειο πάρκινγκ κάτω από Πάρκο Γεωργιάδη  που φαίνεται να μελετάται εκ νέου και στο παρελθόν υπήρχε μια σχετική προμελέτη.

Για το ζήτημα του νερού υπάρχει κινητικότητα και ενδιαφέρον. Αναμένεται να κατατεθεί και η σχετική μελέτη για τη  διαχείριση των υδάτων  στην Κρήτη που τρέχει το  Ελληνικό Δημόσιο  με ανάδοχο Ολλανδική Εταιρεία.

Πιστεύω και εγώ πως πρέπει να αξιοποιηθεί ο Αλμυρός Ποταμός που με τα εκατομμύρια κυβικά του και  με την  προβλεπόμενη αξιοποίηση του  μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην  επίλυση  του προβλήματος  της υδροδότησης  για τους Δήμους Μαλεβιζίου και Ηρακλείου. Το έχουν ήδη  πει άλλωστε Έλληνες ειδικοί  επιστήμονες.

Το επόμενο μεγάλο ζήτημα είναι αυτό της καθαριότητας. Οι εργαζόμενοι στο τομέα της αποκομιδής στο Δήμο Ηρακλείου πραγματικά κάνουν ότι μπορούν πάντα με καλή διάθεση.

Όμως η αποκομιδή δεν μπορεί να βασίζεται (πέραν των μονίμων) σε μεγάλο βαθμό σε συμβασιούχους που ζουν σε ανασφάλεια δεδομένου της λήξης της σύμβασης τους και την αναμονή εκδίκασης αγωγών και ασφαλιστικών μέτρων

Αυτό που θεωρώ το καλύτερο  είναι μια  λύση  διαφορετική από τα συνηθισμένα. Ο Δήμος Ηρακλείου να ενοικιάζει προσωπικό από σχετική εταιρεία με την οποία θα συμβληθεί.

Έτσι το  προσωπικό που θα προσληφθεί από την ανάδοχο και θα διατεθεί στο Δήμο,  να χρησιμοποιηθεί  μαζί με τους μονίμους υπαλλήλους και πάντα  υπό την επίβλεψη, εποπτεία  και έλεγχο της αρμόδιας  υπηρεσίας στη μάχη της  καθαριότητας.

Η αρμοδιότητα παραμένει στο Δήμο, η διαχείριση και ο έλεγχος παραμένει στο Δήμο και οι επιπλέον εργαζόμενοι που θα διατεθούν από την σχετική εταιρεία ( η οποία θα προκύψει από σχετικό διαγωνισμό όπως ορίζει η νομοθεσία) θα είναι πλέον εργαζόμενοι που θα έχουν ασφάλεια και δεν θα τρέχουν κάθε λίγο και λιγάκι στα δικαστήρια για να παραμείνουν στις θέσεις τους.

Εκεί μάλιστα ο Δήμος μπορεί να ζητήσει από τον ανάδοχο να προσληφθούν κατά προτεραιότητα και εφόσον το επιθυμούν και οι ίδιοι, όλοι αυτοί οι άνθρωποι που ταλαιπωρούνται όλα αυτά τα χρόνια με δικαστήρια και αγωγές.

Έτσι θα αποκτήσουν και εκείνοι μια εργασιακή ασφάλεια και συνέχεια χωρίς αυτού του είδους τις διαδικασίες που μόνο ταλαιπωρία πιστεύω είναι και για τη πόλη μας και για τους ίδιους.

Και αν ειπωθεί πως αυτό δεν γίνεται, δηλαδή η υπογραφή σύμβασης μεταξύ Δήμου Ηρακλείου και της εταιρείας αυτής τότε να φροντίσει ο δήμος να ζητήσει να  αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο και να επιτραπεί.

Για τη καθαριότητα επίσης απαιτείται κάτι ακόμα. Ο Δήμος πρέπει να παρουσιάσει ένα συνολικό σχέδιο για υπογειοποίηση των υφιστάμενων κάδων της πόλης όπου αυτό είναι εφικτό με γνώμονα όμως το μέγιστο δυνατό.

Καλό είναι να μελετηθεί το έργο αυτό ( αν δεν υπάρχει ήδη σχετική μελέτη ) και να παρουσιαστεί στο ευρύ κοινό ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση του μαζικά μετά από σχετική διαβούλευση και διαγωνιστική διαδικασία.

Κλείνω πάλι με τη καθημερινότητα. Η καθημερινότητα ενός δήμου στην ουσία είναι τα προβλήματα που προκύπτουν άμεσα και απαιτούν γρήγορη και άμεση, όπου είναι δυνατόν, επίλυση. Τα προβλήματα αυτά είναι πολλά, δρόμοι που χρειάζονται ασφαλτόστρωση, σκουπίδια που δεν πρέπει να μένουν πάνω από  μια μέρα σε κάδους και να ξεχειλίζουν, παράπονα πολλά γενικά που τα περισσότερα είναι εύλογα.

Εκεί χρειάζονται στελέχη που δρουν άμεσα. Ο Δήμος Ηρακλείου διαθέτει πολλά και ικανά τέτοια υπηρεσιακά στελέχη, πάρα πολλά. Αλλά και πολιτικά στελέχη που γνωρίζουν και μπορούν ασχέτως σε ποια  δημοτική παράταξη ανήκαν στο παρελθόν.

Ο Δήμαρχος με τη σχετική δημιουργία της  Αντιδημαρχίας Καθημερινότητας  πιστεύω πως βλέπει προς τα εκεί. Το όραμα και η υλοποίηση του όμως  θα φανεί στα χρόνια που έρχονται. Χρόνος και ελπίδα για να πάνε τα πράγματα καλά υπάρχει. Αναμένουμε.  Γιατί πάνω από όλα είναι το καλό της πόλης

Ο Γιάννης Κεφαλογιάννης, είναι Οικονομολόγος