Μια ακόμα μεγάλη θεσμική ρύθμιση, η σύσταση ενός νέου ενιαίου φορέα με την επωνυμία «Ελληνικό Κτηματολόγιο», γίνεται πράξη από τη σημερινή Κυβέρνηση.

Μετά από καθυστέρηση δεκαετιών και κωλυσιεργία προηγούμενων κυβερνήσεων, αφού η σύσταση του Κτηματολογίου προβλεπόταν από τη νομοθεσία ήδη από το 1998, αποτελεί πλέον γεγονός η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού, σύγχρονου, διαφανούς και εύχρηστου δημόσιου εργαλείου για την ιδιωτική και δημόσια περιουσία.

Ο νέος φορέας θα ενσωματώσει την Ανώνυμη Εταιρεία του Δημοσίου «Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση Α.Ε.» (Ε.Κ.ΧΑ Α.Ε) καθώς και τα υφιστάμενα Κτηματολογικά Γραφεία και Υποθηκοφυλακεία. Με τη δημιουργία του ενιαίου φορέα δημιουργούνται οι προϋποθέσεις που θα επιτρέψουν τη διαμόρφωση μίας ενιαίας στρατηγικής και την επίτευξη του απαραίτητου συντονισμού για την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης της ελληνικής επικράτειας έως το 2020.

Η ολοκλήρωση της κτηματογράφησης της χώρας σε συνδυασμό με την ανάρτηση των δασικών χαρτών αποτελούν δύο σημαντικές πρωτοβουλίες αλλά και αναπτυξιακά εργαλεία με τα οποία διασφαλίζονται τα δικαιώματα των πολιτών επί της ακίνητης περιουσίας τους.

Σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διατάξεις το Ελληνικό Κτηματολόγιο διαρθρώνεται σε μία Κεντρική καθώς και σε Περιφερειακές Υπηρεσίες που συμπεριλαμβάνουν 17 Κτηματολογικά Γραφεία και 75 Υποκαταστήματα. Η σύσταση των Υποκαταστημάτων θα γίνει σταδιακά και εντός προθεσμίας είκοσι τεσσάρων μηνών, από την ψήφιση του νομοσχεδίου.

Η ριζική αναδιοργάνωση των δομών κτηματογράφησης πραγματοποιείται ώστε να εξασφαλιστεί πλήρως η αρχή της δημοσιότητας και να κατοχυρωθεί η ασφάλεια των συναλλαγών.

Το Ελληνικό Κτηματολόγιο θα είναι φορέας του δημοσίου τομέα, με τη μορφή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου, θα παρέχει υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα και θα τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Το Οργανόγραμμα και ο Κανονισμός Λειτουργίας του Φορέα ουσιαστικά ενσωματώνονται στο νόμο, ώστε να μπορεί να τεθεί άμεσα σε λειτουργία.

Ο φορέας που δημιουργείται θα είναι δημοσίου δικαίου και όχι «εταιρεία προς πώληση» διασφαλίζοντας έτσι τις θέσεις εργασίας στο κτηματολόγιο και στα υποθηκοφυλακεία αφού:

  • Ο νομικός έλεγχος και η καταχώριση των δικαιωμάτων των πολιτών συνιστά άσκηση δημόσιας εξουσίας και επομένως δεν μπορεί παρά να ανατεθεί σε όργανο που ανήκει στο Κράτος.
  • Τα δεδομένα που τηρούνται στο Κτηματολόγιο αφορούν την ακίνητη περιουσία των πολιτών και του Δημοσίου σε όλη την επικράτεια και εξυπηρετούν άμεσα δημόσιους σκοπούς. Συνεπώς, η κυριότητα και η συναφής διαχείριση και εκμετάλλευσή τους, ανήκει αποκλειστικά στο Κράτος.

Απορίας άξιο φυσικά είναι, πως η χώρα μας παραμένει η μοναδική στην Ευρώπη χωρίς κτηματολόγιο, αν αναλογιστούμε τη σημασία των υπηρεσιών που παρέχει το Ελληνικό Κτηματολόγιο .

Για να απαντήσει κανείς θα πρέπει να λάβει υπόψη του, το γεγονός ότι επί 40 ολόκληρα χρόνια η Ελλάδα κατάφερε να κυρώσει μόλις το 0,8% των δασικών χαρτών της χώρας (απαραίτητη προϋπόθεση για τη δημιουργία του Κτηματολογίου). Με τα τελευταία στοιχεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος μέσα στο 2017 σε ένα χρόνο κυρώθηκαν το 31,9% των δασικών χαρτών που αναρτήθηκαν και η διαδικασία που συνεχίζεται προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2020.

Για πολλά χρόνια, η έννοια του Κτηματολογίου συνδέθηκε με την κακοδιαχείριση, τον μικροπολιτικό σχεδιασμό και την καθυστέρηση.

Αξίζει να αναφερθεί οτι το 2001 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαίτησε την επιστροφή 100 εκατ. ευρώ απο την Ελλάδα για την κατασπατάληση κοινοτικών πόρων και αρνήθηκε να ξαναχρηματοδοτήσει το Κτηματολόγιο στην Ελλάδα, κατηγο- ρώντας την χώρα για την μη ύπαρξη διαφάνειας στην υλοποίηση του έργου της κτηματογράφησης.

Τα συσσωρευμένα χρόνια προβλήματα, όπως καταπατήσεις δημόσιων εκτάσεων, δασώσεις εγκαταλελειμμένων περιοχών λόγω μη ύπαρξης κτηματολογίου και δασολόγιο, βγήκαν στην επιφάνεια.

Σήμερα, η κυβέρνηση κλείνει τις πόρτες στη διαπλοκή του παρελθόντος, γυρίζοντας σελίδα και θέτοντας τις βάσεις για έναν ολοκληρωμένο και στρατηγικό σχεδιασμό του χώρου.