Κατά μία εκδοχή (Άδωνις Γεωργιάδης), άλλοτε οι πρωθυπουργοί γυρνούσαν από το εξωτερικό όταν συνέβαιναν καταστροφές, τώρα συνέβη το αντίθετο και μάλιστα με συνοδεία φωτογραφίσεων του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.

Τα μ.μ.ε. και τα μ.κ.δ. πλημμύρισαν από ανάλογα σχόλια με τέτοια ένταση,  που τα φράγματα της λογικής δέχτηκαν πολύ μεγάλη πίεση, αλλά άντεξαν.

Γυρνάω στο παρελθόν και αναζητάω πρωθυπουργούς και υπουργούς κατασκηνωμένους στις πληγείσες περιοχές.

Α. Πλημμύρες.

Το 1961 με 43 νεκρούς στο Μπουρνάζι και τις γύρω περιοχές από πλημμύρα.

Το 1977 με 40 νεκρούς στη Δυτική Αττική από πλημμύρα.

Και στις δύο περιπτώσεις πρωθυπουργός ήταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής.

ΣΕΙΣΜΟΙ-ΠΙΝΑΚΑΣ ΟΑΣΠ.

Β. ΣΕΙΣΜΟΙ-ΠΙΝΑΚΑΣ ΟΑΣΠ.

Γ.  Πυρκαϊές

Καλοκαίρι 2007 στην Ηλεία με 44 νεκρούς.

Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής.

Δ. Ουδείς από τους διατελέσαντες πρωθυπουργούς  στρατοπέδευσε ή κατασκήνωσε στις πληγείσες περιοχές εγκαταλείποντας  το τιμόνι της  χώρας. Ούτε καν οι αρμόδιοι  υπουργοί έπραξαν αυτό, ενθυμούμενοι τα όσα άκουσε ο  Παναγιώτης Κουρουμπλής για τη θαλάσσια ρύπανση του Σαρωνικού τελευταία.

Ορθά τόσο οι πρωθυπουργοί όσο και οι υπουργοί άφησαν τον χειρισμό  της αντιμετώπισης των καταστροφικών συνεπειών στους ειδικούς, γιατί ήταν πασιφανές ότι ο διακοσμητικός  τους ρόλος  μόνο γελοιοποίηση μπορούσε να αποφέρει και συνειρμούς χιτλερικού προτύπου ηγεσίας.

Τα ζητήματα των σεισμών και πλημμυρών μόνο με έγκαιρο σχεδιασμό και διάθεση των αναγκαίων πόρων, ανθρώπινου δυναμικού, ενημέρωσης και συνεργασιών αντιμετωπίζονται  προληπτικά και κατασταλτικά.

Είναι λοιπόν πάντα επίκαιρο με τη σύμπραξη κυρίως του κράτους, των ΟΤΑ και των Τεχνικών Επιμελητηρίων να εκσυγχρονισθεί και καλυφθεί κάθε σχετικό έλλειμμα με τη θεσμοθέτηση της αναγκαίας νομοθεσίας και μηχανισμών και με τη χαρτογράφηση των πλέον επικινδύνων σημείων.

Επίσης ένας ενιαίος μηχανισμός από τους άνω φορείς διαρκούς παρακολούθησης και συντονισμού ηλεκτρονικά και επιτοπίως  θα αποβεί εξαιρετικά χρήσιμος. Σχέδιο εκτέλεσης το ταχύτερο, αλλά  και εντός πενταετίας με εκπόνηση μελετών και έργων είναι το ζητούμενο και εξοικονόμηση πόρων από έργα βιτρίνας για τη σοβαρότητα ανταπόκρισης είναι εκ των ων ουκ άνευ.

Στο πλαίσιο αυτό απαιτούνται τουλάχιστον:

  1. Άμεση επαφή των αρμοδίων Υπουργών με τους περιφερειάρχες και των τελευταίων με τους δημάρχους της Περιφέρειάς τους για τη δημιουργία ξεκάθαρου τοπίου επικινδυνότητας ανά περιοχή.
  2. Ταχύτατη απελευθέρωση από αυθαίρετα κτίσματα των ευπαθών και κρίσιμων σημείων κοινόχρηστου χαρακτήρα.
  3. Αναγκαστικές απαλλοτριώσεις των απολύτως απαραίτητων εκτάσεων με ταχύτατο ρυθμό.
  4. Ταχύτατη και συντονισμένη αναδάσωση και καθαρισμός ρεμάτων.
  5. Σύσταση κοινού συντονιστικού οργάνου παρακολούθησης, χαρτογράφησης, μελετών, έργων, προτάσεων, άμεσων παρεμβάσεων, καθαρισμού, φύτευσης, δασικών δρόμων και παρατηρητηρίων, ενημέρωσης του κοινού εντύπως και από τα μ.μ.ε., προμήθειας υλικοτεχνικού εξοπλισμού και συντήρησης του υπάρχοντος, πρόσληψης εξειδικευμένου προσωπικού, μετεκπαίδευσης κλ.π. από απαραίτητους σε αριθμό και ποιότητα υπαλλήλους του κράτους, των ΟΤΑ και των Τεχνικών Επιμελητηρίων ανά Περιφέρεια της χώρας με ανά μήνα παρουσίαση στο αρμόδιο Υπουργείο, στην Περιφέρεια, στους Δήμους και στη Διαύγεια συγκεκριμένης εικόνας αποτελεσμάτων και εμποδίων. Αυτονόητο ότι κομματικά κριτήρια λειτουργίας όχι απλώς δεν νοούνται, αλλά εξορκίζονται.

6.Δημιουργία ειδικού λογαριασμού για τον σκοπό αυτό και επιμισθίου για δύο ώρες καθημερινά εκτός ωραρίου εργασίας.

* Ο  Στέλιος Βασαλάκης είναι συνταξιούχος νομικός σύμβουλος του Νομικού Συμβουλίου του    Κράτους, συνταξιούχος δικηγόρος Ηρακλείου παρ’Α.Π., πτυχιούχος Νομικής και Πολιτικών Επιστημών.