Η ανταπόκριση των εκπροσώπων των φορέων της Κρήτης στο κάλεσμα για συντονισμό των ενεργειών μας, με στόχο την ένταξη της Κρήτης στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, είναι σχεδόν καθολική.

Από την 1η Ιανουαρίου του 2019 και μετά, η Κρήτη είναι το μόνο νησί που εξαιρείται από το Μεταφορικό Ισοδύναμο με την ατεκμηρίωτη και αίολη  δικαιολογία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας, ότι το μεταφορικό κόστος από και προς την Κρήτη είναι χαμηλότερο απ’ ότι είναι για μεταφορά σε ίση απόσταση στην ηπειρωτική χώρα!

Η προσωπική επιμονή μου για την άμεση ένταξη του νησιού μας στο σύστημα των επιδοτούμενων μεταφορών προκειμένου να αντισταθμιστεί το μόνιμο μειονέκτημα της θαλάσσιας απομόνωσης και του υψηλού μεταφορικού κόστους, πηγάζει από το γεγονός ότι, εκτός από άδικος, είναι και αντισυνταγματικός αυτός ο αποκλεισμός της Κρήτης και έχω  την πεποίθηση ότι αν αφεθεί χαλαρά το θέμα, θα παγιωθεί αυτή η εξαίρεση και κατά συνέπεια η ζημιά για την οικονομία της Κρήτης και τους Κρητικούς.

Παρακάτω παραθέτω ορισμένα χαρακτηριστικά στοιχεία, για να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι η κυβέρνηση έχει εξαιρέσει την Κρήτη με πολιτική της απόφαση, αφού οι διαφορές στα μεταφορικά κόστη είναι μεγάλες και προκαλούν καθημερινή αφαίμαξη του εισοδήματος των Κρητικών είτε μέσω των υψηλότερων τιμών των καταναλωτικών αγαθών και ιδιαίτερα των καυσίμων, είτε μέσω του υψηλότερου λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων που μετακυλίται σ’ αυτούς .

Σημαντικό όμως πρόβλημα αντιμετωπίζουν και τα αγροτικά προϊόντα της Κρήτης που αναζητούν αγορές στην ηπειρωτική Ελλάδα και το εξωτερικό και το υψηλό μεταφορικό κόστος απομειώνει την ανταγωνιστικότητά τους.

Ας δούμε λοιπόν τα στοιχεία για μεταφορά ίδιων ποσοτήτων και ειδών, σε ίση διαδρομή στην ξηρά, με αυτή του δρομολογίου Ηράκλειο  από και προς Πειραιά  και συγκεκριμένα σε απόσταση περίπου 320 χιλιομέτρων που είναι π.χ. η διαδρομή  Πειραιάς-Άρτα:

α) Ξηρό φορτίο 25 τόνων για μεταφορά Πειραιά-Άρτα κοστίζει 450 έως  500 ευρώ ενώ για μεταφορά Πειραιά  – Ηράκλειο κοστίζει 700 έως 750      ευρώ, δηλαδή 50% περίπου επιπλέον κόστος.

β) Ψυχόμενο φορτίο 25 τόνων για μεταφορά Πειραιά-Άρτα κοστίζει    500 έως 580 ευρώ, ενώ για μεταφορά Πειραιά-Ηράκλειο κοστίζει 750 έως 800 ευρώ, δηλαδή περίπου 50% επιπλέον κόστος.

γ) Η μεταφορά υγροποιημένου αέριου 20 τόνων για τη διαδρομή Πειραιάς-Άρτα κοστίζει  1032 ευρώ ενώ για τη διαδρομή Πειραιάς-Ηράκλειο κοστίζει 1620 ευρώ δηλαδή 60% επιπλέον κόστος.

δ) Τιμές καυσίμων σε Άρτα και Ηράκλειο

Στον πίνακα που παρατίθεται καταγράφεται με το Καθημερινό Δελτίο Επισκόπησης Τιμών Υγρών Καυσίμων για     αμόλυβδη 95 οκτ.

ε) Τα ίδια ισχύουν και για τις μετακινήσεις επιβατών από Άρτα στον Πειραιά σε σχέση με την ακτοπλοϊκή μετακίνηση από Ηράκλειο στον Πειραιά και τανάπαλιν που έχει διαφορά στο κόστος περίπου 20%.

Συμφωνώ ότι ανάλογα είναι τα στοιχεία και για τις μεταφορές και μετακινήσεις μέσω του λιμανιού της Σούδας στα Χανιά.

Η Περιφέρεια Κρήτης που έχει συμπεριλάβει το θέμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου στα προς διεκδίκηση, με την σύμπραξη όλων μας και όλων των φορέων του νησιού, έχει τη δύναμη να λυγίσει την μέχρι τώρα αδιάλλακτη στάση της ηγεσίας του Υπ. Ναυτιλίας και της κυβέρνησης συνολικά και στην πρόσφατη συνάντησή μου στην Περιφέρεια, ο κ. Αρναουτάκης μού εξέφρασε τη βούλησή του για συντονισμό των φορέων του νησιού με άμεσες ενέργειες.

 

Ημερομηνία    ΑΡΤΑ   ΗΡΑΚΛΕΙΟ

4/1/191,497 ευρώ      1,568 ευρώ

28/12/18         1,513 ευρώ      1,581 ευρώ

28/11/18         1,577 ευρώ      1,636 ευρώ

29/10/18         1,656 ευρώ      1,712 ευρώ

28/09/18         1,626 ευρώ      1,706 ευρώ