Διαβάζοντας, με… ευχάριστη έκπληξη είναι αλήθεια, ότι παρουσιάστηκε στο Δ.Σ. του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ) η μελέτη αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα του Νησιού μας, δεν πίστευα στα μάτια μου! Αυτόματα μου ήρθαν στο μυαλό οι διάφορες δηλώσεις μεγαλοσχημόνων πολιτικών παραγόντων τους τελευταίους μήνες και κυριολεκτικά μπερδεύτηκα.
Μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο, στο Αναπτυξιακό Συνέδριο Κρήτης, ο καθ’ ύλην αρμόδιος υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, δήλωνε ότι θα γινόταν η ανάθεση μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού για τον ΒΟΑΚ για να οριστικοποιηθεί η διέλευση της χάραξης κ.λπ. κ.λπ. Βέβαια, στο ίδιο Συνέδριο ο πρωθυπουργός διακήρυσσε ότι η μελέτη του έργου «θα δημοπρατηθεί μέσα στον Οκτώβριο του 2017, ενώ το πιο ώριμο τμήμα του θα δημοπρατηθεί στις αρχές του 2018».
Στη συνέχεια του σίριαλ των δηλώσεων, ο ίδιος καθ’ ύλην αρμόδιος υπουργός, στις 12 Δεκεμβρίου 2017 δήλωνε στη Βουλή ότι εντός του Δεκεμβρίου αναμένεται να προκηρυχθούν δύο διαγωνισμοί για τον ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Άγιο Νικόλαο.
Στις αρχές Ιανουαρίου 2018, ο ίδιος υπουργός δήλωνε σε τηλεοπτική εκπομπή ότι, ενώ τα τεύχη δημοπράτησης ήταν έτοιμα, οι διαγωνισμοί δεν μπορούσαν να βγουν στον αέρα, διότι έψαχναν να μεταφέρουν τις αρμοδιότητες για την προκήρυξη στο Υπουργείο, παίρνοντάς τις από τον ΟΑΚ.
Διαβάσαμε και ακούσαμε και πολλά άλλα που επέτειναν τη σύγχυση, για να φθάσουμε στη σημερινή μεγάλη ημέρα που «παρουσιάστηκε η μελέτη».
Αλήθεια, για ποια μελέτη μιλούν, την ίδια που λέει ο υπουργός ή κάποια άλλη που βγήκε έτοιμη από κάποια συρτάρια, πέρα και έξω από διαδικασίες; Και προς τι ο πόνος του υπουργού για στρατηγικές μελέτες, για προκηρύξεις άλλων μελετών και για ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων; Αφού ο Οργανισμός Ανάπτυξης τα έχει όλα έτοιμα! Τα χιλιόμετρα μετρημένα στον πόντο (191, λέει), οι γέφυρες καταμετρημένες (40 τον αριθμό), οι σήραγγες 8 και το κόστος 1,8 δισ.!
Μόνο που δεν μας λένε πάνω σε ποιον δρόμο θα κατασκευαστούν οι γέφυρες και οι σήραγγες. Μας λένε όμως ότι ο δρόμος θα έχει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, παράπλευρο οδικό δίκτυο, κεντρικό προστατευτικό στηθαίο, 51 ανισόπεδους κόμβους όπου θα υπάρχει φωτισμός (!) (οι διατυπώσεις μεταφέρονται αυτολεξεί), και ότι είναι ένα «έργο κοστολογημένο που αποτελεί προϊόν εποικοδομητικής συνεργασίας με τον ΟΑΚ, το Υπουργείο Υποδομών και την Περιφέρεια», όπως επισήμανε ο φερόμενος ως μελετητής κ. Παναγής Τονιόλος, συμπληρώνοντας μάλιστα ότι «Σήμερα έχουμε μία λύση από τη Δύση έως την Ανατολή» . Μήπως αγνοεί ο μελετητής ότι η Δύση και η Ανατολή της Κρήτης είναι η Κίσαμος και η Σητεία;
Άλλωστε, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, ανήκει στα διευρωπαϊκά οδικά δίκτυα που «εισέρχονται» στην Κρήτη από το λιμάνι της Κισάμου και καταλήγουν στη Σητεία.
Αλήθεια, πού πήγαν οι «αρμοδιότητες» και οι κατά νόμον διαδικασίες προκηρύξεων και αναθέσεων; Και, τελικά, για ποια μελέτη και για ποιο έργο μιλάμε;
Ποιος θα ξεκαθαρίσει σε μας τους ιθαγενείς, όλο αυτό το… αλαλούμ;
Μήπως είναι καλύτερα να θυμηθούμε το παλιό συμπαθητικό άσμα, που, μιας και δεν μιλάμε την ίδια γλώσσα, μας προτρέπει να πάμε στο …Χαρτούμ;
* Η Ελένη Μπρεδάκη-Μαρινέλλη είναι πολιτικός μηχανικός-οικονομολόγος, πρ. προϊσταμένη Διαχειριστικής Αρχής Περιφέρειας Κρήτης