Τραυματικές οικογένειες
(Sabrina Lantos/Sony Pictures Classics via AP)

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΤΟΥ ΦΡΟΪΝΤ
FREUD’S LAST SESSION

Σκηνοθεσία: Ματ Μπράουν
Πρωταγωνιστές: Άντονι Χόπκινς, Μάθιου Γκουντ, Λιβ Λίζα Φράις

Καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο κηρύσσει τον πόλεμο στη Γερμανία, ο Σίγκμουντ Φρόιντ υποδέχεται στο λονδρέζικο σπίτι του τον ακαδημαϊκό και συγγραφέα Κλάιβ Λιούις, σε μια συζήτηση για μια σειρά από ζητήματα, όπως η ύπαρξη του Θεού, το τραύμα κι η σεξουαλικότητα.

Δράμα βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό έργο του αμερικανού Μαρκ Σεν Ζερμέν, που ανέβηκε το 2009, με τη σειρά του εμπνευσμένο από το βιβλίο του συμπατριώτη του, Άρμαντ Νίκολαϊ, «The Question of God: C.S. Lewis and Sigmund Freud Debate God, Love, Sex, and the Meaning of Life», το οποίο εκδόθηκε το 2002.

Μια υποθετική συζήτηση ανάμεσα σε δύο από τους σημαντικότερους πνευματικούς ανθρώπους του 20 ου αιώνα, σχετικά μ’ ένα από τα διαχρονικότερα ερωτήματα στην ανθρώπινη ιστορία. Το σενάριο που έγραψε ο ίδιος ο Σεν Ζερμέν διασκευάζοντας το έργο του, μαζί με τον σκηνοθέτη, ευνοεί εμφανώς τη αθεϊστική θέση του Φρόιντ έναντι του θρήσκου συνομιλητή του- στάση που μπορεί προσωπικά να με βρίσκει απολύτως σύμφωνο, αλλά φοβάμαι ότι καθιστά την αντιπαράθεσή τους λιγότερο ενδιαφέρουσα απ’ ό,τι θα μπορούσε να είναι. Δεν είναι δηλαδή το αποτέλεσμα που με απογοητεύει, όσο η εύκολη και προβλέψιμη ρητορική με τον οποία καταλήγει εκεί.

Μια άλλη παρατήρηση σχετικά με το σενάριο αφορά την πολυθεματικότητά του. Στριμώχνονται δηλαδή πολυάριθμα ζητήματα (η ύπαρξη του Θεού, η σεξουαλικότητα της Άννας, η συμπλεγματική σχέση της με τον πατέρα της, Φρόιντ, κι η δική προσπάθεια‘θεϊκού’ ελέγχου στη ζωή της, το πολεμικό τραύμα του Λιούις κι η δική του σχέση του με τη μητέρα του συμπολεμιστή του κ.α.), που μοιραία εξυπηρετούνται αποσπασματικά, αλλά εν τέλει συγκροτούν συνοπτικά έναν κόσμο όπου τα τραύματα και τα πάθη αλληλοεξαρτώνται, σαν μια χονδρική επισκόπηση της φροϊδικής σκέψης.

Το κατά πόσο η ταινία είναι εύστοχη ή χρήσιμη ως τέτοια είναι βέβαια συζητήσιμο, αλλά τουλάχιστον η διασπασμένη πλοκή διατηρεί την όποια συνοχή της χάρη στις καλές ερμηνείες του εξαιρετικού καστ.

https://www.youtube.com/watch?v=14fzylTYZ8k&t=5s&ab_channel=spentzosfilm

ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ

Σκηνoθεσία: The Boy (Αλέξανδρος Βούλγαρης)
Πρωταγωνιστές: Σοφία Κόκκαλη, Βίκυ Καγιά

Μια νεαρή κοπέλα επιστρέφει στο πατρικό της στο Πολύδροσο για να περάσει χρόνο με τη μητέρα της, πριν αυτή εισαχθεί στο νοσοκομείο για μια ριψοκίνδυνη επέμβαση.

Οικογενειακό δράμα που ακολουθεί το γνώριμο ύφος του σκηνοθέτη, ο οποίος κατά κανόνα δίνει μεγαλύτερη έμφαση στις εικόνες και στο συναίσθημα απ’ ό,τι στην αφήγηση.
Σε μια στοιχειώδη πλοκή λοιπόν που αφορά τον κοινό χρόνο μάνας και κόρης, αναδύονται μνήμες, τραύματα, φόβοι, κι εν τέλει η αγάπη που περικλείει και γιατρεύει όλ’ αυτά.

Ο Βούλγαρης προσεγγίζει τις ηρωίδες του με τη γνωστή του τρυφερότητα και παρότι η ταινία από ένα σημείο και μετά μοιάζει να επαναλαμβάνεται (τα μαεστρικής υποβλητικότητας πλάνα του Σίμου Σαρκετζή με τις ηρωίδες που ξεσπούν συναισθηματικά στον ύπνο τους) ή να υπερτονίζει τα ευρήματά της (οι κατά τ’ άλλα αξιαγάπητες μικρές μπαλαρίνες του τέλους), αναπληρώνει την αφηγηματική της ισχνότητα με τις δύο πολύ καλές ερμηνείες των πρωταγωνιστριών, από τις οποίες τη μεγαλύτερη έκπληξη αποτελεί φυσικά εκείνη της Βίκυς Καγιά, που μαζί με τη σπουδαία Κόκκαλη δημιουργούν ένα νηφάλια, λεπτά και στοργικά δεμένο δίδυμο.

https://www.youtube.com/watch?v=nMfZ6S9CLn8&t=2s&ab_channel=Cinobo

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΜΑΥΡΗΣ ΒΑΛΙΤΣΑΣ
LA EXTORSIÓN

Σκηνοθεσία: Μαρτίνο Ζαϊντέλις
Πρωταγωνιστές: Γκιγιέρμο Φραντσέλα, Πάμπλο Ράγκο, Αντρέα Φριγκέριο

Ένας πιλότος της πολιτικής αεροπορίας εκβιάζεται από τις αργεντίνικες μυστικές υπηρεσίες, ώστε να μεταφέρει για χάρη τους βαλίτσες με μυστικό και παράνομο περιεχόμενο. Όταν τον ανακαλύπτει η αστυνομία, προσπαθεί ν’ αποφασίσει ποια πλευρά να εμπιστευθεί για να γλιτώσει όχι μόνο τη φυλακή, αλλά και τη ζωή του. Θρίλερ εγκλήματος με καλές ερμηνείες και γρήγορη πλοκή, αλλά με μηδαμινή εικονογραφική έμπνευση και ατμόσφαιρα.