Μαθητεία στο έγκλημα

THE APPRENTICE

Σκηνοθεσία: Αλί Αμπάσι
Πρωταγωνιστούν: Σεμπάστιαν Σταν, Τζέρεμι Στρονγκ, Μαρία Μπακάλοβα

Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ο νεαρός νεοϋορκέζος επιχειρηματίας Ντόναλντ Τραμπ γνωρίζει τον διαβόητο δικηγόρο Χάρι Κον, με τις ίντριγκες του οποίου καταφέρνει να γίνει
ένας αδίστακτος μεγιστάνας στον χώρο των ακινήτων.

Αιχμηρή και διασκεδαστική βιογραφική κομεντί που εκθέτει και σατιρίζει την επιχειρηματική και κοινωνική άνοδο του Ντόναλντ Τραμπ, σε ένα διεισδυτικό σενάριο του αμερικανού δημοσιογράφου Γκέιμπριελ Σέρμαν, ειδικευμένου στους κακοποιητικούς άνδρες σε θέσεις εξουσίας, αφού είχε επίσης γράψει το βιβλίο για τον πρώην πρόεδρο του Fox News, Ρότζερ Έιλς, «The Loudest Voice in the Room», που διασκευάστηκε σε μια εξαιρετική τηλεοπτική μίνι- σειρά με πρωταγωνιστή τον Ράσελ Κρόου.

Καταρχάς έχουμε τις λαμπρές ερμηνείες. Σαν ν’ αναγνωρίζει και ν’ αποδέχεται εξαρχής την έλλειψη φυσιογνωμικής ομοιότητας με τον χαρακτήρα που υποδύεται, αλλά και το γεγονός ότι ενσαρκώνει μια φιγούρα τόσο (κινηματο-)γραφική από μόνη της, οι μιμήσεις κι η σάτιρα της οποίας έχουν πλέον κορεστεί, ο Σεμπάστιαν Σταν δε μπαίνει στη διαδικασία να προσφέρει ακόμα μία μίμηση του Τραμπ, αλλά οικειοποιείται αδιόρατα κινήσεις, ομιλία κι εκφράσεις, ξεμπροστιάζοντας ουσιαστικότερα την απανθρωπιά του. Ο Στρονγκ από τη μεριά του είναι εντελώς βυθισμένος στον ρόλο του μηχανορράφου κι υποκριτή Κον, διατηρώντας έτσι τις περισσότερες πιθανότητες από την πρωταγωνιστική τριάδα να βρεθεί υποψήφιος για Όσκαρ, χωρίς καθόλου να παραβλέπεται η τόσο δυναμική ερμηνεία της Μπακάλοβα ως Ιβάνα.

Το άλλο πιο καθοριστικό στοιχείο της ταινίας είναι η φωτογραφία του Κάσπερ Τούξεν, ο οποίος γυρίζει μεν ψηφιακά, αλλά προσαρμόζει εκ των υστέρων την εικόνα ώστε να μοιάζει με φιλμ 16 χιλιοστών και VHS, ταιριάζοντας τα δημοσιογραφικά φορμά των δεκαετιών 1970 κι ’80 αντιστοίχως και προσδίδοντας στην αφήγηση μια πιο ανάγλυφη οπτική υφή και ποικιλία, μαζί με ατμόσφαιρα παρακμής που αξίζει στους χαρακτήρες.

Ο Αμπάσι συνδυάζει τα παραπάνω με σταθερό ρυθμό, έξυπνο χιούμορ και θαρραλέα καταγγελτικότητα που διαμορφώνουν την ταινία ως μια καίρια πολιτική υπενθύμιση σ’ όσους ακόμα αγνοούν την πραγματικότητα, έστω κι αν αυτή η πραγματικότητα έχει καταντήσει να ξεπερνάει όχι μόνο τη συγκεκριμένη ταινία, αλλά και κάθε κινηματογραφική φαντασία.

ΤΟ ΑΤΙΘΑΣΟ ΡΟΜΠΟΤ
THE WILD ROBOT

Σκηνοθεσία: Κρις Σάντερς
Με τις φωνές των: Λουπίτα Νιόνγκο, Πέντρο Πασκάλ, Κιτ Κόνορ, Μπιλ Νάι

Σε μια μελλοντική Γη τεχνολογικά εξελιγμένη κι εντελώς αλλαγμένη από την κλιματική κρίση, ένα ρομπότ ναυαγεί σ’ ένα νησί, όπου αναλαμβάνει ν’ αναθρέψει ένα χηνόπουλο,
παρέα με μια αλεπού.

Ταινία εμψύχωσης (animation) βασισμένη στο ομώνυμο παιδικό βιβλίο του αμερικανού Πίτερ Μπράουν, που κυκλοφόρησε το 2016.

Μια παραβολή για τη δύναμη της κοινότητας και της αλληλεγγύης, για τη διαφορετικότητα, την αγάπη, το περιβάλλον και τη σχέση του με την τεχνολογία. Ωστόσο, η πλοκή πάσχει από το σύνδρομο του ‘λευκού σωτήρα’, ενώ η διαμάχη ανάμεσα στην καλή φύση και την κακή τεχνολογία παραμένει απλοϊκή μέχρι τέλους.

ΖΟΥΜΕ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ
WE LIVE IN TIME

Σκηνοθεσία: Τζον Κράουλι
Πρωταγωνιστούν: Άντριου Γκάρφιλντ, Φλόρενς Πιού

Στο σημερινό νότιο Λονδίνο ο εταιρικός υπάλληλος Τομπάιας κι η ταλαντούχα σεφ Άλμουτ ερωτεύονται, παντρεύονται κι αποκτούν μια κόρη, με όλες τις χαρές και τις δυσκολίες που
φέρνει η ζωή.

Μελόδραμα το οποίο αποτελεί τη δεύτερη συνεργασία του σκηνοθέτη Κράουλι με τον πρωταγωνιστή Γκάρφιλντ, μετά το «Boy A» (2007), που υπήρξε το κινηματογραφικό
ντεμπούτο του ηθοποιού.

Η δομικά ζωηρή αφήγηση που ανακατεύει διαφορετικές χρονικές στιγμές της ζωής του ζευγαριού κι η αμφισεξουαλικότητα της ηρωίδας, η οποία αποτελεί τον βασικό μοχλό της πλοκής επιφορτισμένη με όλα της τα ερείσματα, σε συνδυασμό με τις αφοσιωμένες και συγκινητικές ερμηνείες των δύο πάντα αξιόπιστων πρωταγωνιστών, είναι συζητήσιμο αν καταφέρνουν ν’ ανυψώσουν την ταινία από την κοινοτοπία και το άστοχο χιούμορ της, χωρίς πάλι αυτό να σημαίνει ότι δεν πετυχαίνει εντελώς τους στόχους της.