SPIDER-MAN: ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΡΑΧΝΟ-ΣΥΜΠΑΝ - INTO THE SPIDER-VERSE

Κινηματογραφή

Όταν υπάρχει όραμα, πάντα βρίσκεται τρόπος.

SPIDER-MAN: ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΡΑΧΝΟ-ΣΥΜΠΑΝ

SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE

Σκην.: Μπομπ Περσικέτι, Πίτερ Ράμζεϊ, Ρόντνι Ρόθμαν

Με τις φωνές των: Σαμίκ Μουρ, Κρις Πάιν, Τζέικ Τζόνσον, Χέιλι Στάινφελντ, Νίκολας Κέιτζ, Ζόι Κράβιτς, Λίλι Τόμλιν, Μαχέρσαλα Άλι

SPIDER-MAN: ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΡΑΧΝΟ-ΣΥΜΠΑΝ - INTO THE SPIDER-VERSE
Το τσίμπημα μιας μεταλλαγμένης αράχνης μεταμορφώνει τον έφηβο Μάιλς Μοράλες στον υπερήρωα Spider-Man.

Χάρη στο σχέδιο του κακού Κίνγκπιν που καταφέρνει ν’ ανοίξει δίοδο προς παράλληλα σύμπαντα, ο Μάιλς γνωρίζει κι άλλα αγόρια, κορίτσια καθώς κι ένα μικρό γουρούνι που κατέχουν την ταυτότητα του ήρωα σε άλλους κόσμους, κι έτσι όλοι μαζί θα προσπαθήσουν ν’ αποτρέψουν την καταστροφή του κόσμου από τον αδίστακτο κακοποιό.

Περιπέτεια εμψύχωσης (animation) που ψηφίστηκε ως καλύτερο animation της χρονιάς από τις ενώσεις κινηματογραφικών κριτικών της Νέας Υόρκης, του Λος Άντζελες, του Σικάγο, του Ντιτρόιτ και του Φίνιξ, ενώ παράλληλα βρίσκεται υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Ένα αεικίνητο θέαμα που αξιοποιεί στο έπακρο τις δυνατότητες της τεχνολογίας ψηφιακού κινουμένου σχεδίου, προσφέροντας μία από τις πιο έξυπνες, χιουμοριστικές, εντυπωσιακές και κυρίως εικαστικά ανανεωτικές εμπειρίες του είδους.

Σημαντικό είναι επίσης το συμπεριληπτικό επιμύθιο της πλοκής, για τον ‘εκδημοκρατισμό’ της ιδιότητας του ήρωα. Παλιότερα δηλαδή, πριν από την άνθηση του είδους των υπερηρώων και το Κινηματογραφικό Σύμπαν της Marvel, όταν ο Superman κι ο Batman ήταν τα μόνα εμπορικά επιτυχημένα ονόματα του είδους στον κινηματογράφο, η περσόνα του υπερήρωα ζωντάνευε αποκλειστικά από έναν χαρακτήρα, που θεωρείτο ο μοναδικός κι αναντικατάστατος ενσαρκωτής της.

Ωστόσο, οι «X- Men» (Μπράιαν Σίνγκερ, 2000) έδειξαν ότι μπορεί να υπάρχει παραπάνω από ένας υπερήρωας στο ίδιο αφηγηματικό σύμπαν, ενώ τα «Ο Σκοτεινός Ιππότης: η επιστροφή» («The Dark Knight Rises», Κρίστοφερ Νόλαν, 2012) και «Iron Man 3» (Σέιν Μπλακ, 2013) αποσυνέδεσαν τη στολή από τον κάτοχό της, προτείνοντας ότι ο ηρωισμός δε βρίσκεται στην εμφάνιση αλλά στην καρδιά.

Έτσι εδώ, όπως άλλωστε και στο «Spider-Man: η επιστροφή στον τόπο του» («Spider-Man: Homecoming», Τζον Γουότς, 2017), ο ηρωισμός δε χαρίζεται αυτονόητα στον Μάιλς, αλλά πρέπει ν’ ανακαλυφθεί από τον ίδιο πρώτα μέσα του πριν καταφέρει να τον ενεργοποιήσει βιολογικά και ν’ αξιωθεί να φορέσει τη στολή που τον συμβολίζει.

 

Ο ΔΙΚΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

A PRIVATE WAR

Σκην.: Μάθιου Χάινεμαν

Πρωτ.: Ρόζαμουντ Πάικ, Τζέιμι Ντόρναν, Τομ Χολάντερ, Στάνλεϊ Τούτσι

Από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 και για τα επόμενα τριάντα περίπου χρόνια, η αμερικανίδα δημοσιογράφος Μαρί Κόλβιν αναδεικνύεται σε μια από τις πιο ατρόμητες κι επιδραστικές πολεμικές ανταποκρίτριες, μέσα από τις ανταποκρίσεις της για τους Sunday Times.

Βιογραφικό δράμα βασισμένο στο άρθρο της Μαρί Μπρένερ «Marie Colvin’s Private War» που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Variety τον Αύγουστο του 2012. Η ταινία είναι υποψήφια για δύο Χρυσές Σφαίρες, γυναικείας ερμηνείας για την Πάικ και τραγουδιού για το «Requiem for a Private War» της Άννι Λένοξ.

Η ιστορία βεβαίως είναι σημαντική κι αξιοθαύμαστη, αλλά προσωπικά τουλάχιστον βρήκα την ερμηνεία της Πάικ περισσότερο άνιση απ’ την εντύπωση την οποία δημιουργούν γι’ αυτή οι διάφορες διακρίσεις που την επιβραβεύουν. Η ηθοποιός αποδίδει τον ιδεαλισμό, το θάρρος, την αμφιβολία, το τραύμα και το πείσμα της  ηρωίδας της αμεσότερα και πειστικότερα στις περισσότερες από τις ήρεμες και στοχαστικές στιγμές της, ενώ αντιθέτως σε στιγμές συναισθηματικής έξαρσης ή ευκαιρίας για πόζα (π.χ. στο χώμα σταυροπόδι με τσιγάρο στο χέρι), το αποτέλεσμα είναι πιο αυτάρεσκο κι επιφανειακό.

 

AQUAMAN

Σκην.: Τζέιμς Γουάν

Πρωτ.: Τζέισον Μομόα, Άμπερ Χερντ, Ντολφ Λούντγκρεν, Νικόλ Κίντμαν, Πάτρικ Γουίλσον

Ο Άρθουρ Κάρι γεννιέται με πατέρα έναν φαροφύλακα και μητέρα τη βασίλισσα της Ατλαντίδας. Όταν μεγαλώνει καλείται να εκπληρώσει το πεπρωμένο του ως επόμενος βασιλιάς του θαλάσσιου κόσμου και να σταματήσει τον επερχόμενο πόλεμο με τους ανθρώπους που υποκινεί ο πολεμοχαρής αδερφός του και σφετεριστής του θρόνου.

Περιπέτεια φαντασίας που αποτελεί την πρώτη ατομική περιπέτεια του ομώνυμου ήρωα, ο οποίος εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα κόμικ της DC το 1941, δημιουργημένος από τους Πωλ Νόρις και Μορτ Γουάιζινγκερ. Ο Μομόα προσφέρει την πρώτη κινηματογραφική ενσάρκωση κι αυτή είναι η τρίτη φορά που τον υποδύεται μετά από τα «Batman V Superman: η αυγή της δικαιοσύνης» («Batman V Superman: Dawn of Justice» (Ζακ Σνάιντερ, 2016) και «Justice League» (Ζακ Σνάιντερ, 2017), όπου δρούσε μαζί με τους άλλους υπερήρωες της εταιρείας.

Ένα χαοτικό ψηφιακό υπερθέαμα, κατ’ επίφαση διασκεδαστικό αλλά ουσιαστικά τετριμμένο, σεναριακά διάτρητο, ερμηνευτικά ελάχιστα γοητευτικό, γεμάτο πλούσιες αλλά ‘συνθετικές’ σκηνές δράσης.