Κινηματογραφή: Χειραφέτηση

Η βιογραφία μιας υποδειγματικής μαχήτριας.

COLETTE

Σκην.: Γουός Γουεστμόρλαντ

Πρωτ.: Κίρα Νάιτλι, Ντόμινικ Γουέστ, Ντενίς Γκόου, Φιόνα Σω

Στην επαρχιακή Γαλλία του 19ου αιώνα, η νεαρή Σιντονί- Γκαμπριέλ Κολέτ παντρεύεται τον αριστοκράτη Ανρί Γκοτιέ- Βιγιάρ, ο οποίος διατηρεί εκδοτικό οίκο που εκδίδει λογοτεχνία με τ’ όνομά του, επί παραγγελία γραμμένη από άλλους.

Η Γκαμπριέλ αρχίζει να εργάζεται γι’ αυτόν και στην πορεία δημιουργεί την ηρωίδα Κλωντέτ, η οποία εξελίσσεται σε λογοτεχνικό φαινόμενο της εποχής.

Εκτός από το συγγραφικό ταλέντο της Γκαμπριέλ, σταδιακά αναδύεται κι η ερωτική προτίμησή της για τις γυναίκες, οδηγώντας τη στην ανεξαρτησία από τον φαινομενικά προοδευτικό αλλά ουσιαστικά χειριστικό σύζυγό της.

Βιογραφικό δράμα εποχής, που αφορά όχι απλώς το έργο μιας καλλιτέχνιδας, αλλά τον σφετερισμό του από τον σύντροφό της- θέμα που είχαμε ξαναδεί πρόσφατα στα «Μεγάλα μάτια» («Big Eyes», Τιμ Μπάρτον, 2014) για την παρόμοια περίπτωση της αμερικανίδας ζωγράφου Μάργκαρετ Κιν.

Αναπαραστημένη με πλούσια, σχολαστικά κομψή αληθοφάνεια από τον σχεδιαστή παραγωγής Μάικλ Κάρλιν, η κατά τ’ άλλα συνηθισμένη φεμινιστική ιστορία της Κολέτ διατηρεί το ενδιαφέρον της, επειδή η ηρωίδα συνεχώς σπάει καινούρια όρια καθωσπρεπισμού που την οδηγούν στη χειραφέτηση, όχι από ανάγκη για εντυπωσιασμό, αλλά επειδή τολμά ν’ ανακαλύψει και ν’ ακολουθήσει νέες πλευρές του εαυτού της σε μια εποχή τόσο απαγορευτική για τις γυναίκες.

Η Νάιτλι αποδίδει αυτή τη μεταμόρφωση με καρτερική μαχητικότητα, από αφοσιωμένη κι ανυποψίαστη σύζυγος σε ασταμάτητη φυσική και καλλιτεχνική δύναμη, απρόθυμη ν’ ανεχτεί ένα λεπτό περισσότερο καταπίεσης και χειραγώγησης, όχι μόνο από τον δικό της σύζυγο, αλλά από την τυραννική πατριαρχία που θα κρατούσε εγκλωβισμένες τις γυναίκες μέχρι και για δεκαετίες αργότερα.

 

ALPHA

Σκην.: Άλμπερτ Χιουζ

Πρωτ.: Κόντι Σμιτ- ΜακΦι, Νατάσια Μάλφι, Λίονορ Βαρέλα, Γιοχάνες Χάουκουρ Γιοχάνενσον

Κάπου στην Ευρώπη το 20.000 π.Χ., ο νεαρός γιος του αρχηγού μιας φυλής αφήνεται για νεκρός μετά από την πτώση του σε γκρεμό. Το αγόρι επιβιώνει και καθώς ξεκινάει την επιστροφή του στο σπίτι συναντάει μια επικίνδυνη αγέλη λύκων, που αρχικά θα απειλήσει τη ζωή του αλλά στην πορεία θα χαρίσει τον πολυτιμότερο φίλο, όχι μόνο στον ίδιο αλλά κι ολόκληρη την ανθρωπότητα.

Προϊστορική περιπέτεια επιβίωσης, στην ίδια κατηγορία με τίτλους όπως «One Million B.C.» (Χαλ Ρόουτς, 1940), το ριμέικ του «One Million Years B.C.» (Ντον Τσάφι, 1966) και το πιο πρόσφατο «10.000 π.Χ.» («10.000 B.C.», Ρόλαντ Έμεριχ, 2008).

Εκτός από τη ζωοφιλική ρητορική που είναι πάντα πολύτιμη, τα σεναριακά διακυβεύματα επιλύονται γρήγορα κι εύκολα, οι ρόλοι κι οι ερμηνείες παραμένουν επιφανειακά, η έκβαση προβλέψιμη, αλλά το χειρότερο είναι οι σεναριακή ασυνέπεια που αφήνει διάτρητη την πλοκή, όπως εκεί όπου ο Άλφα εγκαταλείπει απότομα την αγέλη του αφού έχει μόλις επανενωθεί μαζί της, και στην τελική έκπληξη της αφήγησης που μοιάζει αναληθοφανής σε σχέση με όσα έχουν προηγηθεί.

ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ

DOWN A DARK HALL

Σκην.: Ροντρίγο Κορτέζ

Πρωτ.: Αννασοφία Ρομπ, Ούμα Θέρμαν, Ίζαμπελ Φέρμαν

Η Κιτ είναι μια παραβατική έφηβος την οποία οι γονείς της στέλνουν σ’ ένα οικοτροφείο ειδικευμένο σε παρόμοιες περιπτώσεις. Εκεί, μαζί με τα άλλα τέσσερα κορίτσια του σπιτιού, γίνονται μάρτυρες σε περίεργα μεταφυσικά φαινόμενα που θα θέσουν σε κίνδυνο τη ζωή τους.

Ταινία τρόμου βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της αμερικανίδας Λόις Ντάνκαν, που κυκλοφόρησε το 1974. Αυτό θα ήταν τουλάχιστον αν διέθετε μια πλοκή λιγότερο ασυνάρτητη, σκηνοθετημένη πιο ατμοσφαιρικά και τρομακτικά, που δε θα υπονομευόταν από ένα ανεξήγητα βιαστικό μοντάζ.