Καμένοι
Δήμος Χερσονήσου: Τα νέα πρόσωπα της εκτελεστικής εξουσίας

Κινηματογραφή

SALTBURN

Σκην.: Έμεραλντ Φενέλ.

Πρωτ.: Μπάρι Κίγκαν, Τζέικομπ Ελόρντι, Ρόζαμουντ Πάικ.

Στην Οξφόρδη κατά τα μέσα της δεκαετίας του 2000 ένας οικονομικά αδύναμος κι απαρατήρητος φοιτητής κερδίζει την εύνοια ενός δημοφιλούς αριστοκράτη συμφοιτητή του, ο οποίος τον προσκαλεί να περάσει το καλοκαίρι μαζί του και με την οικογένειά του στην έπαυλή τους, όπου η ζωή του θ’ αλλάξει για πάντα.

Ψυχολογικό δράμα που επικρίθηκε άδικα για την ομοιότητά του με το «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» («The Talented Mr. Ripley», Άντονι Μινγκέλα, 1999), η οποία είναι μόνο μερική και καθόλου περιοριστική, αξιοποιώντας το κεντρικό θέμα του διαταραγμένου ατόμου που προσπαθεί να οικειοποιηθεί ξένο πλούτο, χρησιμοποιώντας το ψέμα και το σεξ.

Η βασική διαφορά τους όμως είναι ότι ενώ ο Μινγκέλα ανέπτυξε κυρίως την εγκληματική πλευρά της πλοκής του, η Φενέλ εκμεταλλεύεται την ελευθερία της σημερινής εποχής για ν’ αναδείξει τη σεξουαλική πλευρά, μέσα από την αμφισεξουαλικότητα των χαρακτήρων και τις γυμνές σκηνές.

Η ταξική πλευρά αποτελεί απλώς πρόφαση, και το τελευταίο σκέλος της πλοκής μοιάζει βιαστικό κι υπερβολικά εύκολο, αλλά τουλάχιστον έχουν προηγηθεί εξαιρετικές ερμηνείες απ’ όλο το καστ και μια διάχυτη ατμόσφαιρα ερωτισμού, που χάρη και στην τρυφηλή φωτογραφία του Λίνους Σάντγκρεν, διατηρείται αρκετά θελκτική για να κρατήσει το μυστήριο ζωντανό. Διατίθεται στο Amazon Prime.ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ

DAS LEHRERZIMMER

Σκην.: Ιλκέρ Τσατάκ.

Πρωτ.: Λεονί Μπενές, Εύα Λόμπαου, Μίκαελ Κλάμερ.

Μια καθηγήτρια γυμνασίου χρησιμοποιεί μια αθέμιτη μέθοδο ηλεκτρονικής καταγραφής για να εξιχνιάσει μια σειρά από κλοπές στο σχολείο όπου εργάζεται και καταλήγει να γίνεται εκείνη το επίκεντρο της διαμάχης.

Κοινωνικό δράμα που ξετυλίγει με λεπτότητα κι υπομονή τα κρίσιμα διακυβεύματα του πολύπλευρου και φαινομενικά πεζού μικρόκοσμου ενός σχολείου, εξελισσόμενο σταδιακά σ’ ένα κοινωνικό θρίλερ που ακροβατεί ανάμεσα στις οπτικές των εμπλεκομένων μερών (καθηγητές, μαθητές, γονείς, αστυνομία).

Ωστόσο, παρότι η βαρύτητα της κοινωνικής πλευράς της πλοκής μοιάζει να εξασφαλίζεται, αναδεικνύοντας τις εύθραυστες ισορροπίες μέσα σε μια σχολική κοινότητα, το αγωνιώδες μέρος κατά τη γνώμη μου είναι πιο αδύναμο, αφού, παρά το μινιμαλιστικό δυσοίωνο μουσικό μοτίβο του Μάρβιν Μίλερ, τα στοιχεία που καλούνται να κλιμακώσουν την ένταση προσωπικά μού μοιάζουν λιγότερο αμφιλεγόμενα απ’ ό,τι παρουσιάζονται, όπως, για παράδειγμα, η παραβίαση της ιδιωτικότητας του γραφείου από τη χρήση της κάμερας ή η ταύτιση του φορέματος της Κουν μ’ εκείνο της ενόχου. Διατίθεται στο Cinobo.

ΑΓΡΑΦΟΣ ΝΟΜΟΣ

IN THE LAND OF SAINTS AND SINNERS

Σκην.: Ρόμπερτ Λόρεντς.

Πρωτ.: Λίαμ Νίσον, Κέρι Κόντον, Κιάραν Χιντς

Σ’ ένα ιρλανδικό χωριό του 1974 ένας πληρωμένος εκτελεστής καλείται ν’ αντιμετωπίσει μια ομάδα τρομοκρατών του IRA, που κρύβονται εκεί.

Δράμα εγκλήματος που αποτελεί τη δεύτερη συνεργασία του σκηνοθέτη με τον Νίσον, μετά το «Ο προστάτης» («The Marksman», 2021). Την έλλειψη αγωνίας, κρισιμότητας και συνολικού σεναριακού/ ειδολογικού προσανατολισμού αντισταθμίζουν οι καλές ερμηνείες (ειδικά από την πάντα θαυμάσια Κόντον), τα αισθήματα μελαγχολίας και μοναξιάς των ηρώων, καθώς κι ο εύστοχος χειρισμός του διλήμματος ανάμεσα στην ελευθερία της μεγάλης πόλης έναντι στη γαλήνη της επαρχίας.

ΣΙΩΠΗΛΗ ΟΡΓΗ

SILENT NIGHT

Σκην.: Τζον Γου.

Πρωτ.: Τζόελ Κίναμαν, Καταλίνα Σαντίνο Μορένο.

Την παραμονή των Χριστουγέννων ένας πατέρας εκδικείται τη συμμορία που σκότωσε τον γιο του και τραυμάτισε τον ίδιο στις φωνητικές χορδές.

Περιπέτεια που αδυνατεί να πείσει για το σκηνοθετικό τέχνασμα στο οποίο βασίζεται, σύμφωνα με το οποίο η αφωνία του κεντρικού ήρωα επιχειρείται να δικαιολογήσει τη γενικότερη έλλειψη διαλόγων, που σε πολλές στιγμές μοιάζει παράλογη. Επίσης, παρότι η κάμερα του Σαρόν Μέιρ εξασφαλίζει την ευκινησία και την πλαστικότητα που διακρίνουν το έργο του σκηνοθέτη, οι σκηνές δράσης τοποθετούν μεν τον ήρωα σε δύσκολες καταστάσεις, τον απαλλάσσουν δε απ’ αυτές με ευκολία κι αναληθοφάνεια.