Πέθανε ο Μπένι Γκόλσον, ένας από τους τελευταίος μεγάλους της τζαζ

Ο Μπένι Γκόλσον, ένας εξέχων τενόρος σαξοφωνίστας που ήταν επίσης ο συνθέτης πολύ γνωστών τζαζ στάνταρντς όπως τα «I Remember Clifford», «Along Came Betty» και «Whisper Not», πέθανε στις 21 Σεπτεμβρίου στο σπίτι του στο Μανχάταν. Ήταν 95 ετών.

Κατά τη διάρκεια μιας καριέρας επτά δεκαετιών, ο Mπένι Γκόλσον παρουσίασε έναν συνδυασμό χάρης, ζεστασιάς και δεξιοτεχνίας που επηρεάστηκε εν μέρει από τον παιδικό του φίλο από τη Φιλαδέλφεια Τζον Κολτρέιν.

Το 1959, ίδρυσε με τον Αρτ Φάρμερ το Jazztet, ένα από τα κορυφαία «hard bop» τζαζ γκρουπ της εποχής. Εμφανίστηκε ίσως στην πιο διάσημη φωτογραφία μουσικών της τζαζ που έγινε ποτέ την «A Great Day in Harlem », που τραβήχτηκε από τον Art Kane το 1958, και παρουσιάστηκε σε ένα υποψήφιο για Όσκαρ ντοκιμαντέρ για τη φωτογραφία το 1994, σε σκηνοθεσία Jean Bach. Ήταν ένας από τους δύο τελευταίους επιζώντες μουσικούς μεταξύ των 57 της φωτογραφίας.

Η πιο γνωστή του σύνθεση ήταν το «I Remember Clifford», ένας φόρος τιμής στον τρομπετίστα Clifford Brown, φίλο και κάποτε συμπαίκτη, ο οποίος πέθανε, στα 25 του χρόνια, σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα το 1956. Ο Γκόλσον, που τότε βρισκόταν σε περιοδεία με την μπάντα του τρομπετίστα Dizzy Gillespie στην Καλιφόρνια, πέρασε δύο εβδομάδες για να συνθέσει την αργόσυρτη μελωδία.

Το 1958, εντάχθηκε στους Jazz Messengers του ντράμερ Art Blakey, ένα συγκρότημα που ενσάρκωνε το μυώδες, blues-driven hard bop.

Ο Γκόλσον έφερε στο συγκρότημα αρκετούς συναδέλφους του, μουσικούς από τη Φιλαδέλφεια, όπως τον τρομπετίστα Lee Morgan, τον πιανίστα Bobby Timmons και τον μπασίστα Jymie Merritt, δίνοντας στους Messengers έναν συνεκτικό, δυναμικό ήχο. Ο Γκόλσον ενθάρρυνε επίσης τον Timmons να γράψει ένα από τα πιο αξιομνημόνευτα τραγούδια του συγκροτήματος, το γεμάτο gospel«Moanin’».

Αν και ο Γκόλσον ήταν με τον Blakey μόνο για ένα χρόνο, σε αυτό το διάστημα συνέθεσε αρκετά κομμάτια που έγιναν κλασικά κομμάτια της τζαζ, όπως το «Along Came Betty», το «Are You Real?» και το ζωηρό «Blues March». «Όταν αρχικά είπα στον Art την ιδέα μου για ένα εμβατήριο, με θεώρησε τρελό», δήλωσε στη Wall Street Journal το 2012. «Του είπα ότι σκεφτόμουν ένα βρώμικο, funky, λιπαρό εμβατήριο – σαν αυτά που παίζουν στους ποδοσφαιρικούς αγώνες οι μπάντες πορείας των μαύρων κολεγίων».

Με τον Farmer, ξεκίνησε το Jazztet, ένα συγκρότημα στο οποίο συμμετείχαν επίσης ο McCoy Tyner στο πιάνο και ο Curtis Fuller στο τρομπόνι. Ο Γκόλσον αναπαρήγαγε παλαιότερες μελωδίες και έγραψε νέες, όπως το «Killer Joe», ενώ ηχογραφούσε με τους Jazztet πριν αποχωρήσει από την ορχήστρα το 1962 για να επικεντρωθεί στην σόλο καριέρα και την σύνθεση.

Ενώ ζούσε στο Λος Άντζελες, έγραψε για τηλεοπτικές σειρές όπως το «Mannix», το «Mission: και «M.A.S.H.», και ενορχήστρωσε μουσική για τραγουδιστές όπως η Peggy Lee, ο Lou Rawls και Dusty Springfield.

Ο Γκόλσον γεννήθηκε στις 25 Ιανουαρίου 1929 στη Φιλαδέλφεια. Ήταν νήπιο όταν ο πατέρας του εγκατέλειψε την οικογένεια, και τον μεγάλωσε η μητέρα του, η οποία εργαζόταν ως μοδίστρα και είχε οικότροφους που ζούσαν στο σπίτι. Πολλοί θείοι και θείες ήταν μουσικοί και ο νεαρός Μπένι -που αργότερα άλλαξε νομικά την ορθογραφία του ονόματός του σε Benny- άρχισε να παίρνει μαθήματα πιάνου στα 9. Όταν ήταν 14 ετών, είδε την μπάντα του Lionel Hampton, με τον Arnett Cobb στο τενόρο σαξόφωνο, στο Earle Theater της Φιλαδέλφειας.


«Εκείνη τη μέρα η ζωή μου άλλαξε», δήλωσε ο Γκόλσον στην εφημερίδα Newark Star-Ledger το 2004. «Το είπα αυτό στον Arnett χρόνια αργότερα και είχε δάκρυα στα μάτια. Υποθέτω ότι ήταν ο ήχος του σαξοφώνου, τα λαμπερά φώτα που έλαμπαν πάνω σε αυτό το κομμάτι μέταλλου, η αντίδραση του κοινού που τρελάθηκε. Απλά με συνεπήρε αυτό. Μου άρεσε πολύ και είπα στη μητέρα μου ότι ήθελα να παίξω σαξόφωνο».

Το 1996, ο Γκόλσον ανακηρύχθηκε National Endowment for the Arts Jazz Master, η υψηλότερη τιμή της χώρας για τους μουσικούς της τζαζ. Δημοσίευσε μια αυτοβιογραφία, γραμμένη με τον Jim Merod, το 2016.

Η παρουσία του Γκόλσον στη φωτογραφία «Great Day in Harlem» οδήγησε σε ρόλο ομιλητή στην ταινία του Steven Spielberg «The Terminal» το 2004. Ο Τομ Χανκς υποδύεται έναν Ανατολικοευρωπαίο που έχει κολλήσει στο διεθνές αεροδρόμιο JFK για μήνες, ενώ ελπίζει να ολοκληρώσει την αποστολή του πατέρα του: να πάρει τα αυτόγραφα και των 57 μουσικών της φωτογραφίας «Great Day in Harlem». Η μόνη υπογραφή που του έλειπε ήταν του Γκόλσον.

Από όλους τους διάσημους μουσικούς της φωτογραφίας – Gillespie, Blakey, Count Basie, Coleman Hawkins, Lester Young, Thelonious Monk, Gerry Mulligan, Charles Mingus – ο Γκόλσον και ο Sonny Rollins ήταν οι τελευταίοι επιζώντες.

ΠΗΓΗ: athensvoice.gr