Οι παραγωγοί Μάικλ Γουίλσον και Μπάρμπαρα Μπρόκολι μόλις ανακοίνωσαν ότι παραδίνουν τον δημιουργικό έλεγχο της σειράς ταινιών του 007 στο στούντιο της MGM, το οποίο από το 2022 ανήκει στην Amazon.
Από αλλού το περιμέναμε, από αλλού μας ήρθε. Με μια ανακοίνωση που δημιούργησε σοκ στους οπαδούς της σειράς (όπως εγώ), αλλά και σε ολόκληρη την κινηματογραφική βιομηχανία, τα ετεροθαλή αδέρφια και συμπαραγωγοί Μάικλ Γουίλσον και Μπάρμπαρα Μπρόκολι, παιδιά του Άλμπερτ Μπρόκολι που μαζί με τον Χάρι Σάλτσμαν ξεκίνησαν τη σειρά ταινιών του Τζέιμς Μποντ το 1962, αποφάσισαν να παραδώσουν τον δημιουργικό έλεγχο του ήρωα στο στούντιο της Amazon MGM.
Τριάμισι χρόνια από την τελευταία περιπέτεια του Μποντ, «No Time To Die» (Κάρι Φουκουνάγκα, 2021) κι ενώ περιμέναμε εναγωνίως την ήδη καθυστερημένη ανακοίνωση του διαδόχου του Ντάνιελ Κρεγκ, αυτό που λάβαμε σήμερα είναι ένα από τα πιο ανησυχητικά μηνύματα για το μέλλον της σειράς.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Όπως ήδη ανέφερα, οι δύο πρώτοι παραγωγοί των ταινιών Μποντ ήταν ο Άλμπερτ Μπρόκολι με τον Χάρι Σάλτσμαν. Το 1975 όμως ο Σάλτσμαν αποχώρησε από τη συνεργασία κι αντί να πουλήσει το μερίδιό του στον Μπρόκολι που εύλογα το ήθελε διακαώς ώστε να εξασφαλίσει τον πλήρη έλεγχο της σειράς, το πούλησε στο στούντιο της United Artists, η οποία στην πορεία εξαγοράστηκε από το ισχυρό ακόμη τότε στούντιο της MGM κι έκτοτε παραμένει μαζί με τους δύο απογόνους του Μπρόκολι συνιδιοκτήτρια των κινηματογραφικών (και γενικότερα οπτικοακουστικών) δικαιωμάτων του Μποντ. Με τα χρόνια όμως, η MGM κατέρρευσε και χρεοκόπησε επανειλημμένα. Από την πιο πρόσφατη οικονομική κρίσης της την έσωσε η Amazon, η οποία την εξαγόρασε το 2022 για 8,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Παρά τη συνιδιοκτησία του ήρωα από την MGM τις προηγούμενες δεκαετίες, η οικογένεια Μπρόκολι είχε καταφέρει να διατηρήσει τον απόλυτο δημιουργικό έλεγχο αναφορικά με τον πρωταγωνιστή, τα σενάρια, τους σκηνοθέτες και την καλλιτεχνική κατεύθυνση της σειράς γενικότερα. Αν κι όχι χωρίς τα δικά τους στραβοπατήματα, παρέμεναν θεματοφύλακες του ήρωα σχεδόν από τη λογοτεχνική γέννησή του, τον προστάτευαν από εταιρικές παρεμβάσεις και τον ανέπτυσσαν βάσει ενός γερά θεμελιωμένου οράματος.
Μάλιστα σε πρόσφατο δημοσίευμά της βασισμένο σε μαρτυρίες, η Wall Street Journal είχε αποδώσει την καθυστέρηση στις εξελίξεις για την επόμενη ταινία, σε σύγκρουση της Μπρόκολι με τα στελέχη της Amazon, που λέγεται ότι θέλουν να εκμεταλλευτούν το brand του Μποντ με όσο το δυνατόν περισσότερες μορφές περιεχομένου (content) για την πλατφόρμα τους, Prime. Το ‘περιεχόμενο’ είναι ένας όρος ταυτισμένος με τον επιπόλαιο, φτηνό κι εφήμερο χαρακτήρα των social media και του streaming, σε αντίθεση με την αίγλη
της κινηματογραφικής αίθουσας, την οποία -δικαίως αν με ρωτάτε- η Μπρόκολι θεωρεί το ιδανικό κι αποκλειστικό σπίτι του 007.
Φάνηκε δηλαδή σαν η παραγωγός να προσπαθούσε να αποτρέψει το εξαντλητικό ‘άρμεγμα’ του ήρωά της με ανώφελες παράπλευρες ταινίες και τηλεοπτικές σειρές που θα εμπνέονται από εκείνον, αλλά θα αφορούν άλλους χαρακτήρες του σύμπαντός του (τα λεγόμενα spin- offs), όπως έχει συμβεί με απογοητευτικά αποτελέσματα στις μυθολογίες της Marvel και των Star Wars. Το πάθος της Μπρόκολι μάλιστα φέρεται να ήταν τέτοιο, ώστε ν’ αποκάλεσε τους επικεφαλής της Amazon “γ******ους ηλίθιους”, για την πρόθεσή τους να υποβιβάσουν ένα από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά γεγονότα σε μία από τις μαζικές επιλογές της πλατφόρμας τους.
Με τη σημερινή τους ανακοίνωση, τα δύο αδέρφια δηλώνουν ότι παραμένουν συνιδιοκτήτες της σειράς μαζί με την Amazon MGM, αλλά παραδίνουν τον δημιουργικό έλεγχο στο στούντιο, αντιστρέφοντας την ισορροπία ισχύος όπως διατηρούταν μέχρι τώρα. Δημιουργείται έτσι η απορία του τι μπορεί να έκαμψε αυτή που μέχρι πρότινος διαφαινόταν ως ανυποχώρητη στάση της Μπρόκολι, αλλά και για την ανησυχία του τι μπορεί να σημαίνει για τον ήρωα από ‘δω και στο εξής.
Καταρχάς περιμένουμε να δούμε αν το στούντιο θ’ αντικαταστήσει τους Γουίλσον και Μπρόκολι με έναν νέο επικεφαλής της σειράς, όπως ο Κέβιν Φάιγκι στη Marvel κι η Καθλίν Κένεντι στα Star Wars. Ποιος θα διαδεχτεί τον Ντάνιελ Κρεγκ. Αν θα υπάρχει μόνο κινηματογραφικός Μποντ ή αν άλλος ηθοποιός τον υποδυθεί σε μια πιθανή τηλεοπτική σειρά. Αν θα υπάρχει ένας κινηματογραφικός Μποντ ή περισσότεροι, όπως γίνεται πλέον
με τους υπερήρωες. Αν και ποιοι άλλοι χαρακτήρες (Μ, Q, Moneypenny) αποκτήσουν δικές τους ταινίες ή σειρές.
Μακάρι τα παραπάνω ν’ αποδειχτούν υπερβολικοί φόβοι. Το σίγουρο είναι, ότι μετά τη σημερινή ανακοίνωση δε θ’ αργήσουν οι επόμενες. Λογικά μέσα στη χρονιά θα ξεκαθαρίσει εντελώς το τοπίο κι ίσως ταυτόχρονα να μπερδευτεί περισσότερο. Πάντως, μετά το σημερινό, η απόφαση της Μπρόκολι να σκοτώσει τον Μποντ στην τελευταία ταινία δε μοιάζει και τόσο αλλόκοτη.