Όταν ξέσπασε ο θόρυβος για την αποκάλυψη ότι 10.119 ακίνητα του Δημοσίου, που περιλάμβαναν πλήθος αρχαιολογικών χώρων και μνημείων, μεταβιβάζονταν στην ΕΤΑΔ ΑΕ, δηλαδή στο Υπερταμείο, η κυβέρνηση διά του Υπουργείου Πολιτισμού διαβεβαίωνε ότι θα γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε όλα τα μνημεία και ευρύτερα τα ακίνητα αρχαιολογικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος να εξαιρεθούν από τη μεταβίβαση.
Μάλιστα, οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού έκαναν όλες τις απαραίτητες ενέργειες και κατάλογος 2.329 ακινήτων που έπρεπε να εξαιρεθούν καθώς υπάγονται στις εξαιρέσεις του άρθρου 196 του Ν. 4389/2016 δόθηκε στο υπουργείο Οικονομικών, χωρίς ωστόσο η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού να τον δώσει στη δημοσιότητα, παρά τις επίμονες διαμαρτυρίες του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων.
Ωστόσο, παρότι ο σχετικός κατάλογος παραδόθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών από τις 22/11/2018 δεν έχει γίνει καμία σχετική ενέργεια. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι το Υπουργείο Οικονομικών έχει επιμείνει ότι για το συγκεκριμένο θέμα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η γνώμη των «θεσμών» που επιμένουν ότι πρέπει να «αξιοποιηθούν» συγκεκριμένα μνημεία.
Εντωμεταξύ εναντίον της σχετικής υπουργικής απόφασης έχουν καταθέσει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και οι δήμαρχοι Πατρέων Κ. Πελετίδης και Σπάρτης Ευαγ. Βαλιώτης. Η συζήτηση αυτής της προσφυγής έχει προσδιοριστεί για τις 22 Ιανουαρίου.
Και ενώ η κυβέρνηση καθυστερεί να κάνει τις αναγκαίες εξαιρέσεις των μνημείων και των αρχαιολογικών χώρων, όπως έχει δεσμευτεί, όσο διατηρείται σε ισχύ η υπουργική απόφαση στην αρχική της εκδοχή παράγονται αποτελέσματα.
Αξιώσεις
Ένα από αυτά είναι ότι η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), δηλαδή το Υπερταμείο, εγείρει αξιώσεις και κάνει παρέμβαση στο ΣτΕ υπέρ της υπουργικής Απόφασης.
Δηλαδή, αυτό το ιδιαίτερα ιδιότυπο νομικό πρόσωπο, που είναι του δημοσίου αλλά ταυτόχρονα είναι και ανεξέλεγκτο από οποιοδήποτε δημόσιο έλεγχο και τη διοίκηση του οποίου διόρισαν η κυβέρνηση και οι «θεσμοί», έρχεται και επιμένει να του μεταβιβαστούν η Κνωσός, η Σπιναλόγκα, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, ο Λευκός Πύργος και πλήθος άλλων αρχαιολογικών χώρων και μνημείων.
Γιατί είναι σαφές ότι όσο δεν ξεκαθαρίζεται η κατάσταση με τα 2.329 ακίνητα αρχαιολογικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος και όσο η κυβέρνηση δεν προχωρά στις σχετικές εξαιρέσεις ισχύει ο αρχικός κατάλογος. Την ίδια ώρα το γεγονός ότι το Υπερταμείο κάνει παρέμβαση υπέρ της διατήρησης της υπουργικής απόφασης σημαίνει ότι η πραγματική κυβερνητική απαίτηση αλλά και η βούληση των «θεσμών» είναι να γίνει η μεταβίβαση του αρχικού καταλόγου και να μην προχωρήσουν οι εξαιρέσεις και σε κάθε περίπτωση να διατηρήσουν τη διαχείριση των μνημείων.
Ας μην ξεχνάμε ότι όπως έχει σαφές από διάφορες παρεμβάσεις για το Υπερταμείο η λέξη-κλειδί είναι «διαχείριση». Ουσιαστικά, αυτό που τους ενδιαφέρει δεν είναι προφανώς να αναλάβουν το κόστος συντήρησης των Μνημείων, αλλά να εισπράττει το Υπερταμείο τα έσοδα των συγκεκριμένων αρχαιολογικών χώρων, έσοδα που μέχρι τώρα κατευθύνονταν στην πολιτιστική προστασία.
Την ίδια στιγμή, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το πώς διαχειρίζεται μέχρι τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ το συγκεκριμένο θέμα, μια που υπάρχουν σημαντικές αντιδράσεις και στο εσωτερικό της κυβέρνησης και στο εσωτερικό του κυβερνώντος κόμματος.