ιστορικό  ντοκιμαντέρ-ντοκουμέντο,  «Από την Κρήτη στα κολαστήρια του θανάτου, Άουσβιτς», των δημοσιογράφων Γιάννη Κανελλάκη και Μανόλη Παντινάκη
Ο Γιάννης Κανελλάκης επί το έργον

Το νέο, τρίτο  στη σειρά, ιστορικό  ντοκιμαντέρ-ντοκουμέντο,  «Από την Κρήτη στα κολαστήρια του θανάτου, Άουσβιτς», των δημοσιογράφων Γιάννη Κανελλάκη και Μανόλη Παντινάκη,  θα παρουσιαστεί  σε τρεις  προβολές το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου στην Κρήτη.

Η πρώτη επίσημη προβολή, πανηγυρικού χαρακτήρα, θα γίνει την Πέμπτη 8 Αυγούστου το βράδυ στα Μεσκλά, όπου περίπου τρία χρόνια πριν έγινε το μεγάλο μέρος των γυρισμάτων της ταινίας και εξιστόρησαν οι μοναδικοί και σε βαθύ γήρας έως τότε επιζώντες στην Κρήτη, φέρνοντας για μια ακόμα φορά στη θύμησή τους τα σκληρά και απάνθρωπα βιώματά τους στον αδυσώπητο χρόνο των στρατοπέδων της Αυστρίας.

Με ισχυρή μνήμη, αν και 93 και 92 χρόνων, ο Κώστας Βουράκης και ο Σταύρος Παπουτσάκης αφηγήθηκαν γλαφυρά στην κάμερα για να μείνουν στην ιστορία τα βάσανα και μαρτύρια που υπέστησαν με τον πιο σκληρό τρόπο από τους ναζί.

Όμως, σαν το ήθελε η μοίρα, πέρυσι στο τέλος του χειμώνα ο πρώτος και φέτος τον περασμένο Απρίλιο ο δεύτερος, «αναχώρησαν» για την αιωνιότητα, χωρίς να προλάβουν να δουν τα βιώματά τους σε οπτικοακουστική μορφή να αναδεικνύονται και να διεθνοποιούνται.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο από τα Μεσκλά οδηγήθηκαν στα παραρτήματα του Μαουτχάουζεν στην Αυστρία και στην Πολωνία 36 κάτοικοι και κατάφεραν να επιστρέψουν με αγιάτρευτες πληγές οι 8. Όλοι άλλοι εξοντώθηκαν στα κρεματόρια ή από πείνα και με άλλους τρόπους από τη βαρβαρότητα των ναζί.

Στο Στρατιωτικό Μουσείο

Η δεύτερη προβολή (Παρασκευή 9 Αυγούστου 8.30 το βράδυ) θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα εκδηλώσεων και προβολών του Στρατιωτικού Μουσείου Αγώνων στο Χρωμοναστήρι, λίγα χιλιόμετρα έξω από την πόλη του Ρεθύμνου.

Για την επιτυχία της, που θεωρείται εξασφαλισμένη από τους διοργανωτές, εργάζονται εντατικά ο διευθυντής του αντισυνταγματάρχης Μάνος Μιχελάκης, αλλά και ο ταγματάρχης Κώστας Παπαδάκης που θα τις επόμενες μέρες αναλαμβάνει τη διεύθυνση του στρατιωτικού μουσειακού φορέα, μετά την μετάθεση του κυρίου Μιχελάκη στη ΣΕΑΠ Ηρακλείου.

 Στην πλατεία του Σπηλίου

Ίσως, η παρουσίαση της ταινίας (Σάββατο 10 Αυγούστου 8.30 του βράδυ) στο Σπήλι, έδρα του δήμου Αγίου Βασιλείου και στο κέντρο κάτω από την «Κεφαλοβρύση», η τρίτη και τελευταία της σειράς των προβολών αυτή την περίοδο, να είναι και η σημαντικότερη εκδήλωση του φετινού καλοκαιριού στην κωμόπολη.

Στο πλαίσιο της προβολής, ο δήμαρχος και το Δημοτικό Συμβούλιο θα απονείμουν τον τίτλο του επίτιμου δημότη στον κορυφαίο σκηνοθέτη Τάσο Μπιρσίμ που βάζει τη σφραγίδα του στις ιστορικές παραγωγές των δυο δημοσιογράφων.

Η παρουσίαση του ντοκιμαντέρ και εδώ αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τους κατοίκους του δήμου, ιδιαίτερα της μαρτυρικής Κοξαρέ, άνθρωποι της οποίας θανατώθηκαν με τον πιο φρικτό τρόπο στα κολαστήρια του Χίτλερ, όπως και αυτοί των Μεσκλών αλλά και εκατομμύρια άλλοι από πολλές χώρες.

Ο δήμαρχος Αγίου Βασιλείου Γιάννης Ταταράκης που με ξεχωριστό τρόπο αγκαλιάζει και ενισχύει τέτοιες πρωτοβουλίες που αφορούν και την περιοχή του, θεωρεί ότι με την εκδήλωση της 10ης Αυγούστου «δίδεται η ευκαιρία να αναδεικνύονται γεγονότα της Σύγχρονης Ιστορίας που μας σημάδεψαν όλους και παράλληλα να μένει σε όλους, και κυρίως στους νέους, μια περίοδος που η Κρήτη υπέστη με τον πιο ακραίο και κακούργο τρόπο ολοκαυτώματα, εκτελέσεις και μαρτύρια θανάτου στα στρατόπεδα των ναζί».

Στο διεθνές φεστιβάλ

Τον ερχόμενο Μάρτιο, και αυτή η ιστορική παραγωγή αναμένεται να προβληθεί στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ενώ μια ακόμα προβολή προγραμματίζεται τον ερχόμενο Ιανουάριο στην Αθήνα, σε εκδήλωση που θα διοργανώσει το Εθνικό Συμβούλιο Διεκδίκησης των Οφειλών της Γερμανίας προς την Ελλάδα και άλλων φορέων που εμπλέκονται με τα ολοκαυτώματα.

Το ντοκιμαντέρ είναι διάρκειας 28΄, η έρευνα, το σενάριο και η παραγωγή είναι των Γιάννη Κανελλάκη και Μανόλη Παντινάκη, η σκηνοθεσία του Τάσου Μπιρσίμ, η εικονοληψία του Γιώργου Δαράκη, τα κείμενα αφηγήθηκε ο Νίκος Κλέτσας και το μοντάζ έγινε από τον Νίκο Χριστοδούλη.