Ο ΚΩΣΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ, ΠΙΑΝΙΣΤΑΣ, ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΥΣΤΗΣ ΤΗΣ ΚΟΡΥΦΑΙΑΣ ΤΖΑΖ ΜΠΑΝΤΑΣ “ΤΟ ΠΡΑΓΜΑ”, ΜΙΛΑ ΣΤΗΝ “Π” “Το ρεμπέτικο και το δημοτικό τραγούδι δεν είναι τα Blues της Ανατολής”

Ο Κωστής Χριστοδούλου  είναι τζαζ πιανίστας, συνθέτης και ενορχηστρωτής, επικεφαλής και εμπνευστής μίας από τις κορυφαίες τζαζ ορχήστρες της χώρας “Το πράγμα”, η οποία συμμετέχει στο χειμωνιάτικο «Jazz in Progress-Heraklion Jazz Festival» που οργανώνει το Συνεδριακό Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου.

Όπως διευκρινίζει μιλώντας στην “Π” ο τίτλος του συγκροτήματος  προέκυψε απ’ την απλή, καθημερινή χρήση τής λέξης ως αναφορά σε διάφορα πράγματα ενώ στην ερώτηση γιατι τον τράβηξε η τζαζ, από όλα τα είδη της μουσικής ο ίδιος τονίζει χαρακτηριστικά “το ότι υπάρχουν στιγμές που το “λάθος” μπορεί να λειτουργεί το ίδιο καλά με το “σωστό”.

Το γεγονός, όμως, ότι υπάρχουν και οι στιγμές που το “λάθος” είναι λάθος (και το “σωστό” σωστό) με έκανε να ασχοληθώ με τη μουσική γλώσσα αυτή σε επίπεδο σπουδών”. Με δεδομένο ότι η τζαζ έχει πολλές και διάφορες εκφράσεις ο Κωστής  Χριστοδούλου τονίζει ότι “του αρέσει η μουσική που εστιάζει με το ίδιο βάθος στη σύνθεση και στον αυτοσχεδιασμό. Και όχι στη δεξιοτεχνία ως αυτοσκοπό”.

Επίσης ξεκαθαρίζει ότι το ρεμπέτικο αλλά και το δημοτικό μας τραγούδι δεν είναι τα Blues της Ανατολής, “είναι διαφορετικές μουσικές γλώσσες” λέει.

Όσον αφορά στο τοπίο της τζαζ σκηνής στη χώρα μας υπογραμμίζει ότι αν και είναι ομιχλώδες και σκοτεινό, ευτυχώς, δεν απουσιάζει το φως που εκπέμπει η φλόγα της θέλησης για δημιουργία.

Ο Κωστής Χριστοδούλου μιλά ακόμα για το διαδίκτυο, τους μεγάλους τζαζίστες, τον Michael Jackson την πανδημία και την επόμενη μέρα.

 

“Μου αρέσει η συνύπαρξη της παραδοσιακής jazz με κάποια εξωτικά στοιχεία”

-Τι θ’ ακούσουμε στη συναυλία σας στο Συνεδριακό Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου; 

-Θα ακουστούν κομμάτια απ’ τη δισκογραφία του Πράγματος: Απ’ τα δύο άλμπουμ που έχουν εκδοθεί, και κάποια κομμάτια από επερχόμενο άλμπουμ.

-Γιατί “Το Πράγμα”; Πώς προέκυψε ο τίτλος του συγκροτήματος;

-Δεν κρύβεται κάτι ιδιαίτερο πίσω απ’ το “Πράγμα”. Προέκυψε απ’ την απλή, καθημερινή χρήση τής λέξης ως αναφορά σε διάφορα πράγματα.

– Μιλήστε μας για το Year of the Thing όπως ονομάζεται η δουλειά σας;

Το άλμπουμ περιέχει τα κομμάτια που παίζαμε με το γκρουπ τα τελευταία 6-7 χρόνια. Οι βασικότερες επιρροές για τον ήχο αυτόν είναι η μουσική των Sun Ra και John Coltrane. Η συνύπαρξη της παραδοσιακής jazz (ο ήχος των πνευστών και η γλώσσα του blues) με κάποια, ας τα πούμε, εξωτικά στοιχεία είναι κάτι που μου αρέσει. Είναι αυτή η μίξη που ακούμε και στη μουσική των Duke Ellington και Charlie Mingus. Άλλοι δύο που μ’ έχουν επηρεάσει σημαντικά.

-Αληθεύει ότι αρχίσατε να ασχολείστε με τη μουσική όταν ακούατε το Black Or White του Michael Jackson το 1992; Τι ιντρίγκαρε ένα 9χρονο όπως εσείς τότε σ’ αυτή τη μουσική;

Είναι αληθές γεγονός, ναι. Ήταν η πρώτη φορά που σκέφτηκα συνειδητά ότι η μουσική είναι ωραίο πράγμα και ότι θα ‘θελα να μάθω κι εγώ να παίζω. Εκ των υστέρων μπορεί να σκεφτεί και να αναλύσει κανείς διάφορα. Εγώ τότε ήμουν απλώς 9 χρονών και στο κασετόφωνό μου θα έπαιζε το Black or White μέχρι τον αιώνα τον άπαντα!

“Το τοπίο στη τζαζ σκηνή της Ελλάδας είναι ομιχλώδες και σκοτεινό αλλά δεν απουσιάζει η φλόγα της θέλησης για δημιουργία”

-Τι σας  τράβηξε στη τζαζ από όλα τα είδη της μουσικής;Έπαιξαν ρόλο οι σπουδές σας;

-Το ότι υπάρχουν στιγμές που το “λάθος” μπορεί να λειτουργεί το ίδιο καλά με το “σωστό”. Το γεγονός, όμως, ότι υπάρχουν και οι στιγμές που το “λάθος” είναι λάθος (και το “σωστό” σωστό) με έκανε να ασχοληθώ με τη μουσική γλώσσα αυτή σε επίπεδο σπουδών.

-Η τζαζ έχει διάφορες εκφράσεις. Ποιά είναι η δική σας;

-Μου αρέσει η μουσική που εστιάζει με το ίδιο βάθος στη σύνθεση και στον αυτοσχεδιασμό. Και όχι στη δεξιοτεχνία ως αυτοσκοπό.

-Ποιοι εμβληματικοί  συνθέτες  του παρελθόντος σάς αρέσουν;

-Μου αρέσουν πολύ ο Ravel και ο Shostakovich. Ο Charlie Mingus και ο Duke Ellington. Και ο Frank Zappa.

-Τι σημαίνει για εσάς τζαζ;

-Το μπλουζ, ο ρυθμός του σουινγκ, και ένα είδος λεξιλογίου/φρασεολογίας και ρυθμικής προσέγγισης που ονομάζουμε “συγκοπή”.

-Τι σας εμπνέει  όταν γράφετε τις δικές σας συνθέσεις; 

-Τις περισσότερες φορές οι ιδέες μου έρχονται όταν παίζω τυχαίες ασκήσεις στο πιάνο, παρά από κάποια έμπνευση. Μετά απομονώνω ένα σημείο που μου αρέσει και το αναπτύσσω.

-Είναι το ρεμπέτικο  αλλά και το δημοτικό μας τραγούδι το Blues της Ανατολής;

-Ξεκάθαρα όχι. Είναι διαφορετικές μουσικές γλώσσες.

-Γνωρίζετε την κρητική μουσική;  Θα την εντάσσατε σε κάποιο έργο σας;

-Οι γνώσεις μου στην κρητική μουσική είναι πολύ παραπάνω από ελλιπείς, οπότε δε νομίζω ότι θα μπορούσα να την εντάξω σε κάποιο έργο μου.

-Ποιο είναι σήμερα  το τοπίο στη τζαζ  σκηνή της Ελλάδας;

-Σίγουρα ένα τοπίο ομιχλώδες και σκοτεινό, απ’ το οποίο, ευτυχώς, δεν απουσιάζει το φως που εκπέμπει η φλόγα της θέλησης για δημιουργία.

 

“Τον περσινό χειμώνα εξαιτίας της πανδημίας δεν έπαιξα ούτε μία νότα, κυριολεκτικά”

Ο ΚΩΣΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ, ΠΙΑΝΙΣΤΑΣ, ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΥΣΤΗΣ ΤΗΣ ΚΟΡΥΦΑΙΑΣ ΤΖΑΖ ΜΠΑΝΤΑΣ “ΤΟ ΠΡΑΓΜΑ”, ΜΙΛΑ ΣΤΗΝ “Π” “Το ρεμπέτικο και το δημοτικό τραγούδι δεν είναι τα Blues της Ανατολής”
-Η ελληνική τζαζ σκηνή  έχει κοινό ικανό να στηρίξει τους καλλιτέχνες της;

-Οι καλλιτέχνες τροφοδοτούν το κοινό, και αντιστρόφως. Όσο ικανός μπορεί να γίνει ένας καλλιτέχνης, το ίδιο μπορεί να γίνει και το κοινό.

-Προσφάτως  έγιναν κοινό κτήμα 400.000 ηχογραφήσεις αμερικανικής τζαζ πριν το 1923. Τι σημαίνει αυτό για τους καλλιτέχνες που έχουν σπουδάσει και ασχολούνται με την τζαζ;

-Πιστεύω ότι όσο περισσότερη πρόσβαση υπάρχει σε πληροφορίες που έχουν να κάνουν με την ιστορία και την εξέλιξη μιας γλώσσας, τόσο περισσότερο σε βοηθά στο να την κατανοήσεις.

-Το διαδίκτυο βοηθά ή όχι τους  καλλιτέχνες;

-Ναι, ως πάροχος αστείρευτης και πάντα διαθέσιμης πληροφορίας. Φυσικά, για τον ίδιο λόγο, η απάντηση θα μπορούσε κάλλιστα να είναι “όχι”.

-Η αγαπημένη σας  ασχολία ήταν, και παραμένει, όπως διαβάζουμε να κάθεστε  απέναντι από ένα ζευγάρι καλά ηχεία, ακούγοντας και μελετώντας διάφορες μουσικές γλώσσες. Τι  σας έχει εντυπωσιάσει περισσότερο σ’ αυτή σας τη μελέτη; 

-Έστω κι αν ακούσια είναι, δε θα την ονόμαζα μελέτη. Μου αρέσει να ακούω μουσική, αυτό είναι όλο, και ασχολούμαι μ’ αυτό περισσότερο από οτιδήποτε. Αλλά ναι, οι περισσότερες γνώσεις που έχω στο αντικείμενο έχουν προκύψει απ’ αυτή τη διαδικασία.

Αυτό που είναι πάντα εντυπωσιακό είναι φυσικά το γεγονός ότι, για όσες ζωές θες, μπορείς να ακούς κάτι καινούργιο κάθε μέρα.

-Πώς σας έχει επηρεάσει η πανδημία; 

Μ’ έκανε να χάσω εντελώς την όρεξή μου για ό,τι έχει να κάνει με το δημιουργικό κομμάτι τής μουσικής -τον περσινό χειμώνα δεν έπαιξα ούτε μία νότα, κυριολεκτικά. Ευτυχώς δεν επηρεάστηκε καθόλου η θέλησή μου για ακρόαση.

-Είστε αισιοδοξος για την επόμενη μέρα;

-Όταν κάτι δημιουργικό κάνει έστω και έναν άνθρωπο να χαρεί, είναι αρκετό.