Με ένα σημαντικό αίτημα μεταβαίνει στη Βιέννη ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ.κ. Ευγένιος. Ο Σεβασμιώτατος θα βρίσκεται στην αυστριακή πρωτεύουσα κατά το διάστημα από 13 έως 18 Φεβρουαρίου 2023, συνοδευόμενος από επιτροπή της Ενορίας Αγίου Δημητρίου Λιμένος Ηρακλείου.
Ο Αρχιεπίσκοπός, όπως τονίζει ανακοίνωση της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κρήτης, θα συναντηθεί με τον Κρητικό Μητροπολίτη Αυστρίας, Σεβασμιώτατο κ. Αρσένιο, με τον οποίο θα επισκεφθούν τον Καθολικό Ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ (Michaelerkirche) Βιέννης, όπου φυλάσσεται η Ιερή Εικόνα της λεγομένης «Maria di Candia», της «Παναγίας του Χάνδακα», η οποία στη Βενετοκρατούμενη Κρήτη φυλασσόταν στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου των Τσαγγάρων (υποδοματοποιῶν) μέχρι και τον Κρητικό Πόλεμο, με σκοπό να υποβληθεί αίτημα στους αρμόδιους για τη μεταφορά της στο Ηράκλειο.
Η εικόνα έφυγε από το Ηράκλειο με την πτώση του Χάνδακα το 1669 και πλέον 354 χρόνια μετά ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ.κ. Ευγένιος θα υποβάλει αυτοπροσώπως αίτημα στη Βιέννη για την επιστροφή της εικόνας στο Ηράκλειο.
Η ξενιτεμένη
Ως γνωστόν, οι Οθωμανοί πολιορκούσαν το Ηράκλειο επί 22 χρόνια πριν το καταλάβουν (1647-1669). Όπως τονίζει το orthodoxianewsagency.gr τελικά, στις 4 Οκτωβρίου του 1669, ο τούρκος μέγας βεζύρης Αχμέτ Κιοπρουλή, μετά την επιτευχθείσα συμφωνία παράδοσης, εισέρχεται στο Ηράκλειο μετά από 465 χρόνια ενετικής κατοχής, βρίσκοντας μία ερειπωμένη πόλη με λιγοστούς κατοίκους.
Γνωστή η ιστορία με τον Φραντσέσκο Μοροζίνι, ο οποίος αναχωρώντας, πήρε μαζί του, μεταξύ άλλων, την Τίμια Κάρα του Αγίου Τίτου (η οποία και επεστράφη στην εκκλησία του Αγίου Τίτου το 1966) και την εικόνα της Παναγίας της Μεσοπαντίτισσας, που παραμένει μέχρι σήμερα στην εκκλησία της Σωτηρίας στη Βενετία (Santa Maria della Salute).Κατά την αναχώρηση και των αυστριακών στρατευμάτων ένας ιερέας, έχοντας μαζί του και μία εικόνα της Παναγίας του Χάνδακα (Maria di Candia), παρακάλεσε τον στρατηγό Kilmannsegg να τον πάρει μαζί του στο πλοίο του, γιατί ήθελε να την μεταφέρει στην εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ στη Βιέννη.
Ζήτησε, μάλιστα, να φορτωθούν στο πλοίο και ξύλα από κυπαρίσσι, γιατί ο ιερέας ήθελε να δημιουργήσει ένα μικρό βωμό (μικρό παρεκκλήσι) με αυτά τα ξύλα στην εκκλησία και να τοποθετήσει πάνω τους την εικόνα.
Η εικόνα απέκτησε μεγάλη φήμη στη Βιέννη κατά την περίοδο της πανώλης που ενέσκηψε στην πόλη, περί τα τέλη του 1679. Σύμφωνα με σύντομο πόνημα της Ακαδημίας Επιστημών της Βιέννης για την εικόνα, μπορεί η εικόνα να ήταν θαυματουργή στην Κρήτη, αλλά έγινε ευρύτερα γνωστή λόγω των θαυμάτων της και των ανθρώπων που βοήθησε κατά την περίοδο της πανώλης, όταν δεκάδες χιλιάδες Βιεννέζοι αποδεκατίστηκαν.
Η κλοπή
Το πρωί της 18ης Δεκεμβρίου 1975, η εικόνα κλάπηκε πό την εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ! Οι διωκτικές αρχές της Βιέννης έλαβαν την πληροφορία στις αρχές του 1977 ότι πίνακες αξίας πολλών εκατομμυρίων επρόκειτο να πωληθούν στο ξενοδοχείο Hilton της πόλης.
Τελικά συνελήφθησαν τέσσερα άτομα και ο ένας (Gerhard) ομολόγησε ότι οι κλεμμένοι θησαυροί τέχνης βρίσκονταν στην πόλη Vomp του Τυρόλου της Αυστρίας, μέσα σε ένα κελάρι μίας κατοικίας, σε απόσταση 450 χλμ. δυτικά της Βιέννης. Εκεί βρέθηκε και η πολύτιμη εικόνα.
Την 1η Μαΐου 1977 με μία μεγαλειώδη πομπή η εικόνα επέστρεψε στην εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ και επανατοποθετήθηκε στον κεντρικό βωμό της εκκλησίας. Πλήθος κόσμου παρακολούθησε και ακολούθησε την πομπή, της οποίας ηγούνταν εκκλησιαστικές αρχές και αρχές της πόλης.