Νέα τμήματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Σπουδών με βάση το έργο του Καζαντζάκη στο εξωτερικό, αύξηση της ύλης στα αναλυτικά προγράμματα του έργου του Καζαντζάκη στα ελληνικά σχολεία και επανέκδοση του «Ανθολόγιου» σε ηλεκτρονική μορφή είναι μερικές μόνο από τις προτάσεις που προέκυψαν μέσα από το συνέδριο με θέμα «Η θέση του του Νίκου Καζαντζάκη στην Εκπαίδευση, στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό» που πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο.
Το συνέδριο διοργανώθηκε για τα 60 χρόνια από τον θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη, με πρωτοβουλία της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη, (Δ.Ε.Φ.Ν.Κ.), σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης, τον Δήμο Ηρακλείου, το Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη, τις Εκδόσεις Καζαντζάκη, το «Εργαστήριο για τη μελέτη της Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση» του Παιδαγωγικού Τμήματος της Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης από τις 19 έως τις 22 Οκτωβρίου.
Στη στρογγυλή τράπεζα που έκλεισε το συνέδριο συμμετείχαν 4 πανεπιστημιακοί δάσκαλοι και 2 συντονιστές εκπαίδευσης, Βερολίνου και ανατολικών χωρών, οι οποίοι συζήτησαν το θέμα: «Καζαντζάκης και εκπαίδευση, εντός και εκτός Ελλάδας: το πραγματικόν και το ευκταίον» (ανασκόπηση του συνεδρίου) και κατέληξαν σε διαπιστώσεις, συμπεράσματα και προτάσεις που υιοθέτησαν οι σύνεδροι στην καταληκτήρια συνεδρία, που ακολούθησε.
Όπως αναφέρει η πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του συνεδρίου Σοφία Κανάκη, φιλόλογος, από τις επί μέρους διαπιστώσεις εξήχθησαν τα εξής γενικά συμπεράσματα:
-Πέτυχε το συνέδριο, γιατί επιτεύχθηκαν οι σκοποί και οι στόχοι του:
-Αποδείχθηκε η παιδαγωγική αξία του έργου του Νίκου Καζαντζάκη αλλά και η επικαιρότητα και διαχρονικότητά του.
-Αποτυπώθηκε η θέση του στην εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες.
-Δεν υιοθετήθηκε η άποψη της ακαταλληλότητας του έργου του για παιδιά. Αντιθέτως αποδείχτηκε ότι προσλαμβάνεται και από νήπια.
-Έγινε κοινώς αποδεκτή η ανάγκη συστηματικότερης μελέτης του έργου του συγγραφέα όχι μόνο ως προς τις ιδέες του αλλά και ως προς την τεχνική του, αλλά και νηφαλιότερης προσέγγισης και δικαιότερης κριτικής από την επίσημη φιλολογία με σύγχρονη μεθοδολογία, για να γίνει ορθότερη αποτίμηση του έργου του.