παρουσίαση του βιβλίου της Ασπασίας Παπαδοπεράκη για τον Χαλεπά

Κατάμεστο ήταν το αμφιθέατρο  της Δημοτικής Πινακοθήκης Μαλεβιζίου στην Τύλισο όπου πραγματοποιήθηκε η  εκδήλωση της παρουσίασης του βιβλίου της γλύπτριας Ασπασίας Παπαδοπεράκη “Γιαννούλης Χαλεπάς. Προσωπικές σχέσεις και μελέτη στο έργο του” εκδόσεις Φοίνικα.

Η  συνάντηση και τακτική επικοινωνία με τον Στρατή Δούκα, τον πιο έγκυρο βιογράφο του Χαλεπά, μια προσωπική διαδρομή που τα βήματά της συναντούν συνεχώς αυθεντικά προσωπικά και καλλιτεχνικά στοιχεία της ζωής του Γιαννούλη Χαλεπά και διασταυρώνονται συνεχώς με την πορεία του, όλα αυτά, μαζί με τη βαθιά γνώση της τέχνης και την επίγνωση της σπουδαιότητας της καλλιτεχνικής μορφής του Γιαννούλη Χαλεπά, που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας, δεν μπορούσαν παρά να οδηγήσουν τη σπουδαία γλύπτρια Ασπασία Παπαδοπεράκη στη συγγραφή του βιβλίου «Γιαννούλης Χαλεπάς-προσωπικές σχέσεις και μελέτη για το έργο του». Ήταν κάτι αναπόφευκτο και αποτελεί κυριολεκτικά μια διαδρομή ζωής, κάτι ιερό, σαν ένα τάμα, σαν μια εσωτερική υπόσχεση και ανάγκη.

Η συμβολαιογράφος κ. Νέλλη Βαρβεράκη προλόγισε για το ανθρώπινο προφίλ  της κ. Ασπασίας Παπαδοπεράκη, ενώ η επιμελήτρια Δημοτικής Πινακοθήκης Μαλεβιζίου Μαλεβιζίου αναφέρθηκε στην ιδιότητά της ως γλύπτρια. Ο αρχιτέκτονας- μηχανικός κ. Πυργιαννάκης Ηρακλής αναφέρθηκε στην έκδοση του βιβλίου και στη ζωή του τραγικού Τηνιακού γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά. υπογράμμισε ο κ.Πυργιαννάκης

‘’Ο Γ. Χαλεπάς, υπογράμμισε ο κ.Πυργιανακης”, πολύ εύστοχα χαρακτηρίζεται ως “Άγιος” από την Ασπασία θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να δείξει πόσο σπουδαίος ήταν. Προσωπικά τον θεωρώ τον Εθνικό μας γλύπτη, όπως θεωρείται και ο Δ. Σολωμός ο Εθνικός μας ποιητής. Χάρη σε αυτόν, η ελληνική γλυπτική τέχνη που για χρόνια είχε μείνει στο σκοτάδι ξαναγεννιέται και ζει τη δική της Αναγέννηση.

Όμως για τον ίδιο τον Χαλεπά η Αναγέννηση αυτή έκρυβε και μια ζωή με πολλές περιπέτειες έως ότου να ξαναβρεί την ψυχική του γαλήνη και να ξαναγίνει δημιουργικός, χαρίζοντάς μας έργα για το οποία  είμαστε υπερήφανοι ως λαός, και ιδιαίτερα οι σπουδαστές που μελετούν τον Γ. Χαλεπά και την Αναγέννηση που ο ίδιος επέφερε στον χώρο της γλυπτικής στην χώρα μας.’’

Ο Χαλεπάς κατα τη διάρκεια της ζωής του δημιούργησε συνολικά 123 έργα, ανάμεσα στα οποία και η περίφημη “Κοιμωμένη”.

‘’Θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι στην Κρήτη είχαμε έναν εξαιρετικό γλυπτό του Γ. Χαλεπά, την προτομή του τέως πρωθυπουργού Εμμ. Τσουδερού έργο του 1937. Το έργο ήταν στον Κήπο του  Αστυνομικού Μεγάρου Ρεθύμνου στην Σοχόρα  που δυστυχώς οι εργάτες του Δήμου στα πλαίσια εργασιών ανακαινίσεων του πάρκου κατέστρεψαν το έργο, το έσπασαν σε κομμάτια. Κατέστρεψαν ακόμα άλλη μία προτομή του δημοσιογράφου Κωστή Παπαδάκη πρώτου νεκρού του αλβανικού πολέμου  έργο του γλύπτη Ν.Γ. Παρασκευά. Ο Δήμος ανέλαβε την αποκατάσταση τους στέλνοντάστα στην αρχαιολογική υπηρεσία Ρεθύμνου αλήθεια, δεν γνωρίζω τη συνέχεια.

Να προσθέσω, επίσης, ότι στο Νεκροταφείο των Χανίων υπάρχει ένα μεγάλο μνημειακό έργο ενός από τους μεγαλύτερους σύγχρονους Έλληνες γλύπτες σύγχρονων του Γ. Χαλεπά, του Δ. Φιλιππότη, εξαίρετο δείγμα νέο Ελληνικής γλυπτικής.

Ελπίζω ότι η πολιτεία θα προστατέψει όλα αυτά τα εξαίρετα γλυπτά που υπάρχουν στα νεκροταφεία και στις πλατείες της Κρήτης και όσα από αυτά είναι μεγάλης και υψηλής καλλιτεχνικής αξίας να μεταφερθούν σε κλειστούς χώρους, ‘’κατέληξε ο κ. Πυργιανάκης.

Την εκδήλωση έκλεισαν μουσικά, η υψίφωνος Μαρία Περτσελάκη – κλασικό τραγούδι με τη Λίλυ Δάκα στο πιάνο.