Ολοένα και περισσότερα νέα στοιχεία θα συνεχίσει να φέρνει στο φως η μελέτη της ανασκαφής στο θρησκευτικό κέντρο ολόκληρης της Κνωσού που αποκάλυψε αρχαιολογική σκαπάνη, καθώς και στα ανυπολόγιστης αρχαιολογικής αξίας ευρήματα που εντυπωσιάζουν με την μοναδικότητα τους.
Η επίτιμη διευθύντρια Αρχαιοτήτων της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Δρ. Αθανασία Κάντα αποκάλυψε το θρησκευτικό κέντρο ολόκληρης της Κνωσού, το οποίο έκρυβε πολύτιμα μυστικά αλλά και τα «κλειδιά» που ίσως στο μέλλον οδηγήσουν τους ειδικούς στην αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Α’
Επίσης η ανασκαφή παρέχει «όπλα» που υποστηρίζουν την τεράστια διαχρονία του κρητικού πολιτισμού και δίνουν απάντηση σε μια από τις μεγαλύτερες διαφωνίες ανάμεσα στους ειδικούς επιστήμονες, για το αν δηλαδή υπάρχει συνέχεια μεταξύ του μινωικού και του ελληνικού πολιτισμού. Το θρησκευτικό κέντρο που ξεκίνησε να πρωτοχρησιμοποιείται το 1800 π.Χ., έμεινε ενεργό ως τον 8ο μ.Χ. αιώνα δηλαδή τα παλαιοχριστιανικά χρόνια. Αυτό από μόνο του αποτελεί απόδειξη της τεράστιας διαχρονίας του κρητικού πολιτισμού.
Επίσης, η μελέτη των ευρημάτων συνηγορεί σε κάτι ακόμα σημαντικότερο που είναι η τύχη της Κνωσού μετά και την τελευταία καταστροφή του μινωικού ανακτόρου το 1380 π.Χ. Ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα της ανασκαφής είναι το σκήπτρο, φτιαγμένο εξ ολοκλήρου από ελεφαντόδοντο. Είναι ολοπλούμιστο και κατάγραφο. Έχει σχήμα στρογγυλό με τετράπλευρη διατομή και κάθε πλευρά φέρει επιγραφές από την αδιάβαστη έως σήμερα Γραμμική Α’.
Το σκήπτρο βρέθηκε πρόσφατα κατά την ανασκαφή σ’ ένα από τα αλλεπάλληλα στρώματα του θρησκευτικού κέντρου. Πρόκειται για ένα θρησκευτικό σύμβολο και η μεγάλη του αξία του έγκειται στο ότι δεν έχει ξαναβρεθεί τόσο μεγάλη επιγραφή της Γραμμικής Α’ και μάλιστα σε τόσο πολυτελές αντικείμενο.
Κατά τη διάρκεια των ανασκαφών βρέθηκε ακόμα και ένας ρωμαϊκός ναός αφιερωμένος στην Άρτεμη και τον Δία. Μεταξύ των ευρημάτων υπάρχει και το μοναδικό ειδώλιο του θεού Σέραπι ο οποίος εικονίζεται ως ο θεός Οσιρις.
Το ειδώλιο που βρέθηκε στην Κνωσό δεν έχει χέρια, έχει ανασηκωμένο ένδυμα και στη θέση του μορίου ο καλλιτέχνης άφησε μια μεγάλη οπή όπου οι ιερείς κατά τη διάρκεια των τελετών μπορούσαν να τοποθετήσουν ένα ομοίωμα ανδρικού μορίου από φθαρτό υλικό, πιθανόν ξύλινο, ως επίκληση στη θεότητα.
Τα ανυπολόγιστης αρχαιολογικής αξίας ευρήματα που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στην Κνωσό μπορούν να θαυμάσουν όσοι επισκεφθούν την έκθεση «Κρήτη. Αναδυόμενες Πόλεις: Άπτερα-Ελεύθερνα-Κνωσός.
Τρεις αρχαίες πόλεις ζωντανεύουν» που ανοίγει τις πύλες της σήμερα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα η οποία θα διαρκέσει ώς τις 30 Απριλίου 2019.
Η έκθεση συνδιοργανώνεται με τις Περιφερειακές Διευθύνσεις του ΥΠ.ΠΟ.Α. (Εφορείες Αρχαιοτήτων Χανίων, Ρέθυμνου και Ηρακλείου).