«Όνειρό μου είναι η δημιουργία Κρατικής Ορχήστρας Κρήτης»
«Όνειρό μου είναι η δημιουργία Κρατικής Ορχήστρας Κρήτης»

Έκανε «ντεμπούτο» στα 16 του χρόνια στο Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου, μεγάλωσε καλλιτεχνικά στο Ηράκλειο και αυτή την Παρασκευή (21/03) επιστρέφει με ένα ρεσιτάλ πιάνου.

Ο λόγος για τον Κωνσταντίνο Κατσούλη, με σπουδές στη διεύθυνση ορχήστρας, ο οποίος θα παρουσιάσει στο Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου ένα δεξιοτεχνικό ρεσιτάλ πιάνου  που ισορροπεί ανάμεσα στο σολιστικό και το ορχηστρικό στοιχείο.

Η πρώτη ερώτηση που του έκανα είναι η -κάπως- αναμενόμενη, δηλαδή πότε ήταν η πρώτη φορά που σκέφτηκε ότι θέλει να ασχοληθεί με το πιάνο σε επαγγελματικό επίπεδο.

«Θεωρώ ότι υπήρξε μια «συναστρία» από την υποστηρικτική οικογένεια, την ποιοτική εκπαίδευση στο Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου, στο Παγκρήτιο Ωδείο και στο Πρότυπο Λύκειο Ηρακλείου, μέχρι το άνοιγμα του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου κατά τη διάρκεια των μαθητικών μου χρόνων», απαντάει ο Κωνσταντίνος. 

«Μέσα στις εξαιρετικές του υποδομές, είχα την ευκαιρία να απολαύσω μουσικές παραστάσεις, οι οποίες με μύησαν στον μαγικό κόσμο των παραστατικών τεχνών. Καθοριστική στιγμή, νομίζω, ήταν το «ντεμπούτο» μου με ένα ατομικό ρεσιτάλ πιάνου στην Πειραματική Σκηνή του Πολιτιστικού Κέντρου, σε ηλικία μόλις 16 ετών. Σε αυτή την πρώτη συναυλία, η πειθαρχία της προετοιμασίας, η αδρεναλίνη του performance και η επικοινωνία της μουσικής με το κοινό ήταν αυτά που με έκαναν να αποφασίσω με σιγουριά ότι θέλω να γίνω μουσικός!» συμπληρώνει.

Για τους ανθρώπους που κάνουμε «κανονικές δουλειές» επικρατεί η απορία, σχετικά με το τι είδους καθημερινότητα έχει αλλά και αντίστοιχα τι είδους προκλήσεις αντιμετωπίζει ένας μουσικός. 

Τι απαντάει ο Κωνσταντίνος: «Αναμφίβολα, σε προσωπικό επίπεδο, οι μεγαλύτερες προκλήσεις είναι η καθημερινότητα και το performance anxiety! Η καθημερινή “προπόνηση”/εξάσκηση στη μουσική εμπεριέχει την πειθαρχία και τη συστηματικότητα ενός αθλητή. Το performance anxiety δεν φεύγει ποτέ, όπως και η ευθύνη που νιώθει κανείς απέναντι στο κοινό του. Είναι μάταιο να προσπαθείς να αποφύγεις το άγχος, μπορείς απλώς να το διαχειριστείς!».

Ο Κωνσταντίνος συμπληρώνει την σκέψη του και σε ότι αφορά το κοινωνικό επίπεδο: «Οι καλλιτεχνικές και επαγγελματικές ευκαιρίες που δίνονται στους μουσικούς στην Ελλάδα δεν είναι όσες θα έπρεπε. Υπολειπόμαστε όχι μόνο των χωρών της Ευρώπης, αλλά ακόμη και των Βαλκανίων ή της Τουρκίας! Γι’ αυτό, θεσμοί όπως το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, ένας οργανισμός-πρότυπο για την ελληνική περιφέρεια,  πρέπει να υποστηρίζονται και να ενισχύονται τόσο από το κοινό όσο και από τους αιρετούς».

Υπάρχει και κάποιο μεγάλο όνειρο πέρα από αυτή την καθημερινότητα; Βεβαίως: «Πέρα από πιανίστας, ως σπουδαστής διεύθυνσης ορχήστρας και μελλοντικός μαέστρος, όνειρο μου είναι η δημιουργία Κρατικής Ορχήστρας Κρήτης, την οποία έχει μεγάλη ανάγκη το νησί μας».

Η ερώτηση που… δυσκόλεψε τον Κωνσταντίνο ήταν ποιον μουσικό θεωρεί ως πηγή έμπνευσης

«Μπορώ να ξεχωρίσω δύο», λέει ο Κωνσταντίνος: «Από αυτούς που είναι εν ζωή, ο Fazil Say, του οποίου το έργο Black Earth θα ερμηνεύσω αυτή την Παρασκευή, είναι ένας πραγματικά ολοκληρωμένος και πολύπλευρος καλλιτέχνης, ο οποίος εκφράζει με παρρησία τις κοινωνικοπολιτικές του θέσεις. Είναι ένας συνθέτης που συνδυάζει διαφορετικά ύφη με μεγάλη μαεστρία, αλλά και ένας εξαιρετικά εκφραστικός και δεξιοτέχνης πιανίστας».

Και συνεχίζει: «Από αυτούς που δεν βρίσκονται πια στη ζωή, θα έλεγα τον F. Poulenc. Πιανίστας και αυτοδίδακτος συνθέτης, η ιδιαίτερη γραφή του, η οποία συνδυάζει αρμονικά νεανικό ενθουσιασμό, παιχνιδιάρικο κοσμοπολιτισμό, joie de vivre, αστικότητα και ελευθερία στην προσωπική ζωή, μαζί με σοβαρότητα, αβρότητα και εσωτερική ενδοσκόπηση, ταυτίζεται αρκετά με τη δική μου ψυχοσύνθεση!».

Η μουσική με την οποία ασχολείται κατά βάση είναι η κλασική, ωστόσο το ερώτημα είναι τι του αρέσει να ακούει πέρα από αυτό το φάσμα.   

«Για εμάς τους μουσικούς, η ακρόαση μουσικής – και ιδιαίτερα της κλασικής – είναι μια συνειδητή και πνευματική διαδικασία. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, ακούω κυρίως κλασική μουσική, είτε για ακαδημαϊκές είτε για καλλιτεχνικές μου υποχρεώσεις. Άλλα μουσικά είδη προτιμώ να τα ανακαλύπτω σε διαφορετικά περιβάλλοντα, όπως σε ένα ρεμπετάδικο, ένα πανηγύρι, μια συναυλία πειραματικής μουσικής ή ένα club» απάντησε ο Κωνσταντίνος. 

Και προσθέτει: «Ένας καλός μουσικός οφείλει να είναι και καλός «συλλέκτης» : μελωδιών, ρυθμών, υφών και κοινωνικών εμπειριών. Πολλοί συνάδελφοί μου επιλέγουν να αποφεύγουν την ακρόαση μουσικής για να ξεκουραστούν. Προσωπικά, χαλαρώνω ακούγοντας μουσική την οποία δεν πρόκειται να παίξω!». 

Δηλαδή τι έχουν μέσα οι playlist σου αυτήν την περίοδο Κωνσταντίνε;

«Αυτή την περίοδο, η playlist μου περιλαμβάνει από πιο popular κομμάτια – όπως τις κινηματογραφικές συνθέσεις του Joe Hisaishi (Howl’s Moving Castle, Spirited Away), που έχει επηρεαστεί από τον Dvořak, και τραγούδια από musicals του A. L. Weber, που έχει επηρεαστεί από τον Puccini , μέχρι πιο λόγια μουσική, όπως το Mediterranean Desert του Γ. Κουμεντάκη και το The Water Fairy Maiden του Δημήτρη Παπίκα».

Πληροφορίες Εκδήλωσης

Forme Musicali, Ρεσιτάλ πιάνου του Κωνσταντίνου Κατσούλη, Παρασκευή 21 Μαρτίου 2025 21:00,  Κύκλος : Ανερχόμενοι Έλληνες σολίστ, Αίθουσα Συναυλιών Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου

Περιγραφή 

Ο νεαρός Ηρακλειώτης πιανίστας Κωνσταντίνος Κατσούλης (γεννηθείς το 2002), με σπουδές στη διεύθυνση ορχήστρας, παρουσιάζει ένα δεξιοτεχνικό ρεσιτάλ πιάνου  που ισορροπεί ανάμεσα στο σολιστικό και το ορχηστρικό στοιχείο. Στο επίκεντρο της βραδιάς βρίσκονται οι μουσικές φόρμες (forme musicali), που αποτελούν τη βάση της μουσικής έκφρασης σε κάθε εποχή. Αν και οι συνθέτες ξεκινούν από τις ίδιες παραδοσιακές δομές (όπως η σονάτα και το κοντσέρτο) , καταφέρνουν να δημιουργήσουν μοναδικά ηχητικά αποτελέσματα, αποτυπώνοντας το προσωπικό τους ύφος και το πνεύμα της εποχής τους. Το πρόγραμμα αναδεικνύει τόσο τις πλούσιες ορχηστρωτικές υφές όσο και τη δυναμική της μουσικής φόρμας στα έργα για πιάνο, εξερευνώντας τη σύνδεση μεταξύ σολιστικής και συμφωνικής προσέγγισης. Από το γεμάτο ενέργεια Ιταλικό Κοντσέρτο του J. S. Bach και τη δραματική σονάτα Les Adieux του L. van Beethoven, μέχρι τη λυρική σονάτα του E. Grieg και το επιβλητικό Black Earth του Fazıl Say, με τις jazz αναφορές του, η βραδιά φωτίζει την εξέλιξη και την πολυμορφία της μουσικής τέχνης μέσα στον χρόνο.

https://www.cccc.gr/gr/events/forme-musicali-br-resital-pianou-tou-konstantinou-katsouli-483