H απονομή των Όσκαρ

Το μεγάλο φαβορί, η ταινία «Nomadland» της Κλόι Ζάομ κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, στην 93η τελετή η οποία πραγματοποιήθηκε στο Union Station, έναν ιστορικό σιδηροδρομικό σταθμό στην καρδιά του Λος Άντζελες, περίπου 12 χιλιόμετρα από το Dolby Theater όπου διεξάγονται παραδοσιακά οι τελετές απονομής των Όσκαρ.

Παρά την πανδημία και μετά από μια πολύ δύσκολη χρονιά για την βιομηχανία του σινεμά, ο διάσημος κινηματογραφικός θεσμός αναβίωσε προσαρμοσμένος στα νέα δεδομένα.

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, η τελετή δεν είχε κεντρικό παρουσιαστή, αλλά βασίστηκε σε μια ομάδα λαμπερών προσώπων (μεταξύ των οποίων οι Χάρισον Φορντ, Μπραντ Πιτ, Χοακίν Φοίνιξ, Ριζ Γουίδερσπουν, Ρενέ Ζελβέγκερ), ενώ δεν υπήρξε ούτε η παραδοσιακή ορχήστρα, αλλά τη θέση της πήρε ο Questlove (των The Roots) σε ρόλο DJ.

Σε αντίθεση με άλλες βραβεύσεις, όπως τα BAFTAs και οι Χρυσές Σφαίρες, στα φετινά Όσκαρ οι αστέρες του Χόλυγουντ που ήταν υποψήφιοι βρέθηκαν στην εκδήλωση. Οι 170 διάσημοι προσκεκλημένοι δεν φορούσαν μάσκες όσο «έγραφαν» οι κάμερες, ωστόσο τους είχε ζητηθεί να το κάνουν όσο η τελετή βρίσκεται σε διαφημίσεις ή παρουσιάζει εμβόλιμα βίντεο.

Η Κινέζα δημιουργός Κλόε Ζάο   έγινε μόλις η δεύτερη γυναίκα στην ιστορία του θεσμού που κερδίζει στην κατηγορία σκηνοθεσίας μετά την Κάθριν Μπίγκελοου με το «Hurt Locker» και η πρώτη ασιατικής καταγωγής.

Η 39χρονη Κινέζα σκηνοθέτις δήλωσε: «Εκ μέρους των παραγωγών μου, ευχαριστούμε την Ακαδημία και τους συνυποψήφιους μας και όσους μας βοήθησαν για να γίνει αυτή η ταινία, τη συγγραφέα του βιβλίου στο οποίο βασιστήκαμε, όλους όσους έπαιξαν, όσους βρήκαμε στο δρόμο και μας δίδαξαν τι σημαίνει πραγματική καλοσύνη».

Μια ανατροπή στη φετινή τελετή ήταν πως το συγκεκριμένο βραβείο δεν ανακοινώθηκε τελευταίο – όπως συμβαίνει πάντα στην ιστορία του θεσμού – αλλά πριν από την απονομή των βραβείων Α’ Γυναικείου και Α΄ Ανδρικού Ρόλου.

Η αμερικανική ταινία «Nomadland», ένα ρόουντ μούβι, που παρακολουθεί μια γυναίκα στα 60 της, που όταν χάνει τα πάντα εξαιτίας της Μεγάλης Κρίσης ξεκινάει ένα ταξίδι στην αμερικανική Δύση με ένα μικρό βαν, έχει αποσπάσει ήδη τον Χρυσό Λέοντα στην Μπιενάλε, τη Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Δραματικής Ταινίας και τέσσερα βραβεία BAFTA της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Ερμηνείες

Ο 83χρονος Σερ Άντονι Χόπκινς κέρδισε το βραβείο Α’ Ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία «The Father» η οποία βασίζεται στην ιστορία ενός ηλικιωμένου άντρα που παλεύει με την γεροντική άνοια καθώς αυτή επιδεινώνεται. Ο Χόπκινς -που παραδίδει μάθημα υποκριτικής, με αποκορύφωμα τη σπαρακτική σκηνή του φινάλε- κατάφερε να δραματοποιήσει τον ρόλο του και να παρουσιάσει με απόλυτη φυσικότητα τις δυσκολίες και τις συνέπειες της ασθένειας.

Είναι το δεύτερο βραβείο για τον Ουαλό ηθοποιό στην συγκεκριμένη κατηγορία. Η πρώτη ήταν το 1992 για την αξέχαστη ερμηνεία του ως «Χάνιμπαλ Λέκτερ» στην ταινία «Η Σιωπή των Αμνών».

Η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ πρώτευσε στην κατηγορία Α’ Γυναικείου ρόλου κερδίζοντας το τρίτο της Όσκαρ για την ερμηνεία της στην ταινία «Nomadland», ισοφαρίζοντας τους Μέριλ Στριπ, Ντάνιελ Ντέι Λιούις και Τζακ Νίκολσον. Η  63χρονη Αμερικανίδα ηθοποιός απέσπασε το πρώτο Όσκαρ της το 1997 για τον ρόλο της στην ταινία «Fargo» και, 21 χρόνια αργότερα, βραβεύτηκε εκ νέου για την ερμηνεία της στο φιλμ «Οι τρεις πινακίδες έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι». «Θα έπρεπε να κάνουμε… καραόκι με τόσες φωνές που έχουμε εδώ τριγύρω. Δεν έχω λόγια. Ξέρουμε ότι είναι σαν ξιφασκία η δουλειά μας, πρέπει να δώσουμε μάχη για αυτό», δήλωσε η ΜακΝτόρμαντ.

 

Δεν κέρδισαν  οι δύο Έλληνες υποψήφιοι

Η φετινή τελετή των Οσκαρ είχε και ελληνικό άρωμα, καθώς  ο πολυβραβευμένος Έλληνας μοντέρ Γιώργος Λαμπρινός ήταν υποψήφιος για το μοντάζ της ταινίας «Ο Πατέρας» του Φλόριαν Ζέλερ. Επίσης, ο διακεκριμένος διευθυντής φωτογραφίας Φαίδων Παπαμιχαήλ ήταν ανάμεσα στους υποψήφιους για τη διεύθυνση φωτογραφίας της «Δίκης των 7 του Σικάγου» του Ααρον Σόρκιν. Πρόκειται για τη δεύτερη υποψηφιότητα στα Όσκαρ για τον Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, μετά με τη «Nebraska» του Αλεξάντερ Πέιν που ήταν υποψήφιος για Οσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας το 2014.

Κανείς από τους δύο όμως  δεν κατάφερε  να αποσπάσει  το αγαλματίδιο καθώς αυτό του καλύτερου μοντάζ πήγε στην ταινία Sound of Metal, ενώ αυτό της φωτογραφίας στην ταινία Mank.