«Ο έρωτας φέρνει πείνα γιατί δεν χορταίνεις με αυτό που ποθείς»
«Ο έρωτας φέρνει πείνα γιατί δεν χορταίνεις με αυτό που ποθείς»

Ξεδιπλώνει όλα τα μυρωδικά και τα χρώματα του έρωτα μέσα από τη μουσική και την ποίηση, σε μια ιδιαίτερη βραδιά υψηλής αισθητικής και βάθους ,που θα φιλοξενηθεί στο ΠΣΚΗ ,αύριο το βράδυ.

Ο γνωστός συνθέτης Δημήτρης Μαραμής επιστρέφει στην αγαπημένη του Κρήτη για να παρουσιάσει με τον ερμηνευτή Θοδωρή Βουτσικάκη μια ‘’Μία Σπουδή για τον Έρωτα’’, με επιλογές από ολόκληρη την εργογραφία του που συνδέεται με το τραγούδι, το νησί μας και φυσικά τον Έρωτα.

‘’Η συναυλία αυτή –τονίζει μιλώντας στην «Π»– είναι αυτοβιογραφική καθώς κλείνω 20 χρόνια από την πρώτη μου δισκογραφική παρουσία το 2004 με το “Σκοτεινό Έρωτα” σε ποίηση Λόρκα/Τριβιζά, αλλά και 10 χρόνια δημιουργικής συμπόρευσης με τον σταθερό κι εξαιρετικό ερμηνευτή, Θοδωρή Βουτσικάκη απ’ τη Θεσσαλονίκη.’’

Από μια θάλασσα τραγουδιών που έχει γράψει, η βραδιά στο Πολιτιστικό περιλαμβάνει τα πιο δοκιμασμένα τραγούδια του στο χρόνο. ‘’Είναι -λέει χαρακτηριστικά- τα πιο ερωτικά τραγούδια.

Είναι οι πιο δυνατές στιγμές της μουσικής μου δημιουργίας και της ερμηνείας του Θ. Βουτσικάκη. Και πάντα ένα πρόγραμμα χτίζεται με μεγάλη προσοχή ώστε να εμπεριέχει καλή ροή, ζωντάνια, δραματουργία και κλιμακώσεις με εκπλήξεις.’’

Σημαντικό ρόλο στην επιλογή των κομματιών παίζει η Κρήτη, καθώς ο Δημήτρης Μαραμής είναι ο συνθέτης της κρητικής τριλογίας των μουσικοθεατρικών έργων: Ερωτόκριτος, Καπετάν Μιχάλης και Ελευθέριος Βενιζέλος.

Ό έρωτας έχει παίξει τον πιο σημαντικό ρόλο και στην δική του ζωή αφού όπως εξομολογείται είναι η κινητήριος δύναμη. ‘’Δεν έχει να κάνει με ρεαλισμό και λογική ο έρωτας αλλά με τρέλα, με ορμή και πάθος. Κι εγώ διακατέχομαι από αυτά τα στοιχεία την ορμή, το πάθος και την τρέλα!’’.

Άλλωστε δεν μπορεί να είναι και διαφορετικά καθώς η μουσική είναι έρωτας και ο έρωτας είναι μουσική και…πείνα ‘’Ο έρωτας -αναφέρει- φέρνει πείνα γιατί δεν χορταίνεις με αυτό που ποθείς. Το θες συνέχεια, ακατάπαυστα και σε σταματάει μόνο η κούραση‘’.

Παράλληλα ο Δημήτρης Μαραμής γιορτάζει δέκα χρόνια δημιουργικής συνεργασίας πάνω στο τραγούδι και στο μουσικό θέατρο με τον εξαιρετικό ερμηνευτή και πρωταγωνιστή στα μουσικοθεατρικά έργα του συνθέτη, Θοδωρή Βουτσικάκη.

Σε μια πορεία δημιουργική και δύσκολη που απαιτεί μεγάλο αντίτιμο. ‘’Πληρώνω σκληρά -τονίζει- το τίμημα να ακολουθώ το δικό μου όνειρο, τη δική μου αισθητική χωρίς υποχωρήσεις και συμβιβασμούς. Αυτό δεν σταματάει‘’.

Στην συνέντευξη του στην «Π» μιλά ακόμα για την αγάπη, το αν αγαπήθηκε περισσότερο ή αγάπησε, για τους σταθμούς της πορείας του και για την πολύχρονη συνεργασία του με τον Θ. Βουτσικάκη.

«Στη συναυλία ξεδιπλώνονται όλα τα μυρωδικά και τα χρώματα του έρωτα»

Σπουδή για τον Έρωτα, το βράδυ που γιορτάζουν οι ερωτευμένοι. Τι ετοιμάσατε για όσους βρεθούν στο ΠΣΚΗ στις 14 Φεβρουαρίου;

Καταρχάς οι ερωτευμένοι γιορτάζουν κάθε μέρα και κάθε ώρα. Αλλά οι αφορμές για να γιορτάζουμε τον έρωτα είναι πάντα καλοδεχούμενες.

Έχουμε ετοιμάσει επιλογές από ολόκληρη την εργογραφία μου που συνδέεται με το τραγούδι, με τον ερμηνευτή Θοδωρή Βουτσικάκη, την Κρήτη και φυσικά τον Έρωτα. Η συναυλία αυτή είναι αυτοβιογραφική καθώς κλείνω 20 χρόνια από την πρώτη μου δισκογραφική παρουσία το 2004 με το “Σκοτεινό Έρωτα” σε ποίηση Λόρκα/Τριβιζά, αλλά και 10 χρόνια δημιουργικής συμπόρευσης με τον σταθερό κι εξαιρετικό ερμηνευτή, Θοδωρή Βουτσικάκη απ’ τη Θεσσαλονίκη.

Έτσι ξεκινάμε με το πρώτο τραγούδι που έγραψα όταν ήμουν ακόμα σπουδαστής στη μουσική ακαδημία της Ουαλλίας στη Βρετανία και συνεχίζουμε με τον κύκλο τραγουδιών “Σκοτεινός Έρωτας”, τον οποίο ερμήνευσαν ο Μίνως Θεοχάρης, ο Μάριος Φραγκούλης – τραγούδι του κύκλου αυτού έχει πει η Μαρία Φαραντούρη – και πολλοί άλλοι.

Θα παρουσιάσουμε επιλογές από την “Αισθηματική Ηλικία” που ήταν η πρώτη μας συνεργασία με τον Θοδωρή Βουτσικάκη το 2014 και φυσικά από τα μουσικοθεατρικά μου έργα: Ερωτόκριτος, Στοιχειωμένοι, Καπετάν Μιχάλης και Ελευθέριος Βενιζέλος, εκ των οποίων τα τρία συμπληρώνουν την κρητική μου τριλογία.

Όλες οι επιλογές όμως, έχουν να κάνουν με μία Σπουδή για τον Έρωτα. Ξεδιπλώνονται όλα τα μυρωδικά και τα χρώματα του έρωτα μέσα από τη μουσική και την ποίηση. Το ψυχογράφημα που μπορεί να περνάει ένας ερωτευμένος, εκφράζεται μέσα από το τραγούδι, όμως με στίχους και ποίηση υψηλής αισθητικής και βάθους.

Μέσα από μια θάλασσα τραγούδια που μιλούν για τον έρωτα, πώς διαλέξατε αυτά της βραδιάς;

Είναι φυσικά τα πιο δοκιμασμένα τραγούδια μου στο χρόνο. Είναι τα πιο ερωτικά τραγούδια.

Είναι οι πιο δυνατές στιγμές της μουσικής μου δημιουργίας και της ερμηνείας του Θ. Βουτσικάκη. Και πάντα ένα πρόγραμμα χτίζεται με μεγάλη προσοχή ώστε να εμπεριέχει καλή ροή, ζωντάνια, δραματουργία και κλιμακώσεις με εκπλήξεις.

Επίσης εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στην επιλογή των κομματιών παίζει η Κρήτη, καθώς είμαι ο συνθέτης της κρητικής τριλογίας των μουσικοθεατρικών έργων: Ερωτόκριτος, Καπετάν Μιχάλης και Ελευθέριος Βενιζέλος. Δεν θα μπορούσαν να λείπουν αποσπάσματα από αυτά τα έργα για τα οποία πηγή έμπνευσης ήταν η Κρήτη.

Είμαι σίγουρος για το πόσο αγάπησα και αγαπώ, εγώ. Δεν ξέρω πόσο αγαπήθηκα

Υπάρχει κάποιο ή κάποια απ’ αυτά που σημαίνουν κάτι ιδιαίτερο για σας ή συνδέονται με κάποια ιστορία που σας κίνησε το ενδιαφέρον;

Όλα τα τραγούδια και τα κομμάτια αυτής της βραδιάς είναι παιδιά μου. Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο. Αλλά σίγουρα τα αισθήματα και η φόρτιση θα είναι πιο έντονα όταν ξεκινήσω να παίζω τις νότες των τριών κρητικών έργων: Ερωτόκριτος, Καπετάν Μιχάλης και Ελευθέριος Βενιζέλος. Γιατί θα συνδέονται με τις μνήμες των έργων που έχω ζήσει στο νησί.

Έχετε ζηλέψει γιατί δεν… γράψατε εσείς κάποιο από αυτά;

Ζηλεύω δημιουργικά και χαίρομαι όταν ακούω καλές συνθέσεις, καλή μουσική από άλλους συνθέτες. Αγαπώ τους συνθέτες καλής μουσικής. Αυτοί με ενέπνευσαν κι εμένα να ακολουθήσω αυτό το δρόμο. Όπως αντίστοιχα εκνευρίζομαι με τα κακά και πρόχειρα έργα.

Με διάθεση αυτοβιογραφική, ο έρωτας τι ρόλο έχει παίξει στη ζωή σας;

Ο έρωτας παίζει πάντα τον πιο σημαντικό ρόλο. Καθώς είναι η πηγή της ζωής. Είναι η κινητήριος δύναμη. Δεν έχει να κάνει με ρεαλισμό και λογική ο έρωτας αλλά με τρέλα, με ορμή και πάθος. Κι εγώ διακατέχομαι από αυτά τα στοιχεία την ορμή, το πάθος και την τρέλα!

Αγαπήσατε ή αγαπηθήκατε περισσότερο;

Είμαι σίγουρος για το πόσο αγάπησα και αγαπώ, εγώ. Δεν ξέρω πόσο αγαπήθηκα… αλλά έχω μία υποψία πως ίσως κι εγώ, έχω αφήσει κάποιο αποτύπωμα στη χώρα των καρδιών.

Ποιο είναι πιο σημαντικό, ο έρωτας ή η αγάπη;

Η αγάπη γεννιέται από τον έρωτα. Η φωτιά του έρωτα δεν μπορεί να διαρκέσει αιώνια, όμως μέσα από τις στάχτες του έρωτα φυτρώνει ο πλάτανος της αγάπης που στέκεται αγέρωχος στους ανέμους. Κι όπως ξέρετε δεν μάθαμε ποτέ πως τα πήγαν ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα μέσα στα χρόνια του γάμου τους. Πιστεύω όμως πως η αγάπη τους έκλεισε τα μάτια στο τέλος, γλυκά και όμορφα.

Έχουν κοινά ο έρωτας με την μουσική;

Φυσικά. Η μουσική είναι έρωτας. Η μουσική είναι φλόγα, είναι δύναμη, είναι άυλη ενέργεια.

«Δεν ασχολούμαι με τη ρηχότητα και τη βαρβαρότητα της εποχής μου»

 

 Είναι ο έρωτας ένας πόλεμος στο θάνατο;

Όντως ο Έρωτας είναι το ξόρκι εναντίον της φθοράς του χρόνου, το ελιξίριο της γήρανσης, η κινητήριος δύναμη στον άνθρωπο για να γεννά και να δημιουργεί.

Ο Έρωτας είναι οικουμενικός και φυσικά δεν έχει πάντα θετικά αποτελέσματα, μπορεί να είναι και ολέθριος και σκοτεινός. Ο αληθινός Έρωτας πολλές φορές καταβαραθρώνει τον άνθρωπο. Χρειάζεται ισορροπία το παράλογο του Έρωτα με τη σωφροσύνη. Τα έχει πει όλα ο Κορνάρος για τον Έρωτα μέσα στον Ερωτόκριτο.

Έχετε πει ότι ο έρωτας είναι νόστος, είναι πείνα. Τι εννοείτε;

Ο έρωτας φέρνει πείνα γιατί δεν χορταίνεις με αυτό που ποθείς. Το θες συνέχεια, ακατάπαυστα και σε σταματάει μόνο η κούραση. Νόστος είναι, επειδή ο έρωτας δημιουργεί στη μνήμη μία αξέχαστη πατρίδα, που πάντα θέλεις να επιστρέφεις ως σκέψη για να ξαναπαίρνεις ενέργεια και δύναμη.

Το νιώθω πολύ έντονα αυτό και αποτελεί και ανατροφοδότηση της έμπνευσης μου.

Σε μια εποχή που όλα γίνονται μέσω ίντερνετ, πόσο εύκολο είναι για έναν συνθέτη να γράψει ένα ερωτικό τραγούδι που δεν είναι ευτελές;

Δεν ασχολούμαι με τη ρηχότητα και τη βαρβαρότητα της εποχής μου. Ζω με επιλογές που δεν έχουν να κάνουν με επιφανειακότητα και ταχύτητα ίντερνετ. Δεν με ενδιαφέρει η πληροφορία αλλά η γνώση και το βίωμα. Φυσικά χρησιμοποιώ πολύ το ίντερνετ για τη δουλειά μου και για την προβολή όσο γίνεται μέρος του έργου μου. Αλλά το αντιμετωπίζω σαν παιχνίδι.

«Πληρώνω σκληρά το τίμημα να ακολουθώ το δικό μου όνειρο, χωρίς υποχωρήσεις και συμβιβασμούς»

Γιορτάζετε δέκα χρόνια δημιουργικής συνεργασίας πάνω στο τραγούδι και στο μουσικό θέατρο. Ποιοι είναι οι δικοί σας σταθμοί;

Οι σταθμοί είναι βασικά τα έργα από τα οποία θα σας παρουσιάσουμε κομμάτια την Παρασκευή. Οι κύκλοι τραγουδιών: Σκοτεινός Έρωτας και Αισθηματική Ηλικία και τα μουσικοθεατρικά μου: Ερωτόκριτος, Οι Στοιχειωμένοι, Καπετάν Μιχάλης και Ελευθέριος Βενιζέλος.

Πώς αποφασίσατε να ακολουθήσετε το μονοπάτι της μουσικής;

Με αυτό γεννιέσαι, δεν γίνεσαι. Δεν μπορώ να εξηγήσω τι συνέβη. Ωστόσο όλα ξεκαθάρισαν ενώ ήμουν παιδί.

Από το δημοτικό σχολείο ήδη ήξερα πως ανήκω στη μουσική. Εξάλλου είναι τόσο μα τόσο δύσκολος δρόμος, που αν δεν είσαι ταγμένος σε αυτό, σε πετάει έξω.

Είστε από τους πλέον αναγνωρισμένους συνθέτες της γενιάς σας. Ποιές ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις που είχατε ν ΄αντιμετωπίσετε;

Πληρώνω σκληρά το τίμημα να ακολουθώ το δικό μου όνειρο, τη δική μου αισθητική χωρίς υποχωρήσεις και συμβιβασμούς. Αυτό δεν σταματάει. Οι δυσκολίες είναι πάρα πολλές και θέλει πολύ μεγάλες αντοχές. Δεν υπάρχει καθόλου αξιοκρατία στους χώρους που κινούμαστε, οπότε όταν προσπαθείς να πορευτείς με μέσο μόνο την εργασία σου, τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Αλλά… δεν μπορεί κανείς να με σταματήσει, παρά μόνο ο θάνατος.

Αν έχω γράψει καλή μουσική, αν είναι καλά τα έργα, το απόσταγμα είναι ένα συγκινησιακό φτερούγισμα μέσα στην ψυχή

Συνθέσατε την κρητική τριλογία Ελευθέριος Βενιζέλος, όπερα, Καπετάν Μιχάλης, λαϊκή όπερα και Ερωτόκριτος. Εντέλει ποιο είναι το απόσταγμα;

Αν έχω γράψει καλή μουσική, αν είναι καλά τα έργα, το απόσταγμα είναι ένα συγκινησιακό φτερούγισμα μέσα στην ψυχή που μπορεί σε κάποιες στιγμές τους να έχουν αφήσει μέσα στον καθένα που τα παρακολούθησε. Και θα μου πείτε, για ποιο λόγο είναι σημαντικό αυτό το φτερούγισμα; Επειδή αυτό μας κάνει ανθρώπους.

Αυτό μας υπενθυμίζει τη φύση μας, τη γήινη, την αισθηματική, την ονειρική. Και μας κάνει να συνειδητοποιούμε πως δεν είμαστε ανελεύθερα ρομποτάκια.

Συνεργάζεστε συχνά με τον Θοδωρή Βουτσικάκη. Πέρα από την φωνή ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που θεωρείτε σημαντικά σ’ έναν συνεργάτη;

Μας δένουν η αισθητική μας συγγένεια, το ήθος μας. Σε ένα χώρο -τον μουσικό- που κινείται όπου φυσάει ο άνεμος της μόδας και της εφήμερης επιτυχίας, εγώ και ο Θοδωρής έως τώρα, έχουμε ακολουθήσει τις αισθητικές μας επιλογές, οι οποίες είναι αυτές που εκφράζουν την ψυχή μας, τις ανησυχίες και τις ευαισθησίες μας και όχι τις επιφανειακές απαιτήσεις της πρόσκαιρης μουσικής διασκέδασης ή του προσωπικού ναρκισσισμού. Οι επιλογές μας είναι αυστηρές και απαιτούν σκληρή δουλειά.

Ως ερμηνευτής ο Θοδωρής, είναι ο ιδανικός εκφραστής της λυρικής ευαισθησίας και του βάθους που κρύβουν οι μελοποιήσεις μου. Η χροιά του κουβαλάει μία βελούδινη γλυκύτητα που τον κάνει μοναδικό.

Μία Σπουδή για τον Έρωτα αύριο στο Πολιτιστικό

Η Δ. Σελεμίδου

Η συναυλία Μία Σπουδή για τον Έρωτα θα παρουσιαστεί στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, στην Αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού», αύριο Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2025, στις 9 το βράδυ.

Συνοδοιπόροι θα είναι η εξαιρετική ερμηνεύτρια της νεότερης γενιάς Δήμητρα Σελεμίδου η οποία ήδη έχει διαγράψει μία σημαντική πορεία στο τραγούδι, οι μουσικοί: Γιώργος Καρδιανός (Κιθάρες), Θοδωρής Κουέλης (μπάσο), Βασίλης Παναγιωτόπουλος (τύμπανα) και στο πιάνο ο συνθέτης.

Η προπώληση των εισιτηρίων αξίας 18€, 14€ και 12€ (γενική είσοδος) και 12€ και 10€ (άνεργοι, ΑμεΑ, τρίτεκνοι, πολύτεκνοι, νέοι έως 25 ετών) συνεχίζεται και το κοινό μπορεί να τα προμηθευτεί από:

  • Το Βιβλιοπωλείο Βικελαίας Δημοτικής Βιβλιοθήκης (Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 09:30 – 14:30 και Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 09:30 – 14:00 & 17:30 – 20:30, τηλ. 2813409247)
  • Την ticketservices.gr
  • Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, πριν την έναρξη της εκδήλωσης.