“Ενημερωθήκαμε πρόσφατα ότι στις 28/09/2017 θα παρουσιαστεί η όπερα «Μίνως» της κυρίας Μαριέλλης Σφακιανάκη, δισεγγονής του Μίνωα Καλοκαιρινού στον αρχαιολογικό χώρο του ανακτόρου της Κνωσού. Είναι η πρώτη φορά που το Υπουργείο Πολιτισμού και η Αρχαιολογική Υπηρεσία δίδουν την άδεια για μια τέτοια εκδήλωση μέσα στο εμβληματικό αυτό μνημείο προς τιμή του πρώτου ανασκαφέα του το 1878, του Μίνωα Καλοκαιρινού.
Μπορεί και οφείλει το γεγονός αυτό να αποτελέσει μια τεραστίων διαστάσεων ευκαιρία για να προβληθεί περαιτέρω και όσο το δυνατόν καλύτερα διεθνώς το ανάκτορο της Κνωσού, μνημείο παγκόσμιας φήμης και πολιτιστικής κληρονομιάς.
Οι αρχαιολογικοί χώροι είναι χώροι όπου ζούσαν, δρούσαν και αναπτύσσονταν άνθρωποι και πολιτισμοί.
Βεβαίως και θα πρέπει να είναι δυνατόν κάτω από ιδιαίτερες συνθήκες και με αυστηρά κριτήρια να δίδεται η δυνατότητα διεξαγωγής εκδηλώσεων σε αυτούς τους χώρους , όπως γίνεται και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό .
Αξίζουν συγχαρητήρια στην Αρχαιολογική Υπηρεσία και στην Περιφέρεια Κρήτης για την εξόχως αυτή σημαντική πρωτοβουλία, όπως και στην καθηγήτρια αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, κα Κατερίνα Κόπακα, η οποία έχει αναδείξει το έργο του πρωτοπόρου συμπολίτη μας Μίνωα Καλοκαιρινού. Θα επαινούσαμε ακόμη το γεγονός ότι δίνεται σε μια Ελληνίδα, δισεγγονή του Μίνωα Καλοκαιρινού, η δυνατότητα να παρουσιάσει την όπερά της «Μίνως» στο ανάκτορο της Κνωσού.
Υπάρχει λοιπόν το αίτημα, η προσδοκία, η ευχή έως και η απαίτηση το γεγονός αυτό να δημοσιοποιηθεί ευρύτατα και να αναδείξει διεθνώς τον πολιτισμό και την ιστορία μας.
Η οργάνωση και εκτέλεση τέτοιων events απαιτεί τεράστιο επαγγελματισμό ανάλογο της φήμης της Κνωσού και της Κρήτης.
Ωστόσο η πρόθεση για τη διοργάνωση μιας τέτοιας εκδήλωσης δημιουργεί και μια σειρά από προβληματισμούς που νιώθω την ανάγκη να μοιραστώ μαζί σας.
Θα ξαναδοθεί ο αρχαιολογικός χώρος και σε άλλους που θα το αιτηθούν, και με ποια κριτήρια θα αποφασιστεί να δοθεί ή να μην δοθεί τότε;
Γιατί να μην γινόταν το 2018, στη επέτειο 140 χρόνια από την πρώτη ανασκαφή;
Θα δοθούν, διαβάσαμε, συγκεκριμένα 250 προσκλήσεις για τη βραδιά. Με ποια κριτήρια θα δοθούν αυτές οι προσκλήσεις για τη βραδιά; Κατά τη γνώμη μας θα μπορούσε λόγου χάρη να προσκληθούν εκπρόσωποι από την Unesco, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, μέλη της Ελληνικής Κυβέρνησης, του Κοινοβουλίου, Πρωθυπουργοί από όλον τον κόσμο και οι αρχαιολόγοι μας.
Επίσης θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα ταμείο, που θα εισπράξει χρήματα από την πώληση αφενός των τηλεοπτικών δικαιωμάτων διεθνώς και αφετέρου από τα εισιτήρια, που θα έπρεπε μάλιστα να έχουν μία πολύ υψηλή τιμή τονίζοντας ακριβώς τη σπουδαιότητα και μοναδικότητα της παράστασης.
Ένα πάρα πολύ υψηλό αντίτιμο, για «καλό σκοπό» ως έσοδο για τις ανάγκες της Κνωσού και ένα παραπάνω σε χαλεπούς καιρούς για το Δημόσιο, για το οποίο θα είναι υπερήφανος ο κάθε ένας, ότι θα έχει συνεισφέρει και αυτός για τον πολιτισμό και θα πει ότι ήταν εκεί την πρώτη αυτή φορά. Και τι θα ήταν αλήθεια «ακριβό» μπροστά στο κύρος της Κνωσού και της Κρήτης; Ας σκεφτούμε πόσοι αρχαιολογικοί χώροι είναι απροστάτευτοι και αφύλακτοι ελλείψει πόρων.
Ας κάνουμε ένα μικρό βήμα για να στηρίξουμε τον πολιτισμό μας. Ένα πολύ ακριβό εισιτήριο και όχι δωρεάν προσκλήσεις, που εγείρουν και διενέξεις για το σε ποιους θα δοθούν και με ποια κριτήρια. Γιατί δόθηκε πρόσκληση στον ένα και όχι στον άλλο; Θυμόμαστε όλοι τι είχε γίνει στον Κούλε όταν πρωτοάνοιξε σε εκδηλώσεις μετά την αποκατάστασή του.
Αυτοί είναι οι προβληματισμοί για την αρτιότητα της οργάνωσης, τη διεθνή διαφήμιση και άψογη εκτέλεση, του σημαντικότατου δρώμενου που προγραμματίζεται, σε ένα μοναδικό παγκόσμιο ανάκτορο του αρχαιοτέρου δυτικού πολιτισμού, κοιτίδας του σημερινού πολιτισμού.
Να μην γίνει κάτι «πρόχειρο» και αντί να έχει παγκόσμια ανάδειξη, να ξεχαστεί πολύ γρήγορα σαν να μην έγινε τίποτα, πράγμα που θα προκαλέσει μετά πολλά άλλα προβλήματα στην εικόνα του χώρου, του τόπου και των ανθρώπων. Προπαντός θα έχει χαθεί μια πολύ μεγάλη ευκαιρία ανάδειξης της Κρήτης μας, της ιστορίας μας και του διαχρονικού πολιτισμού μας.
Γεώργιος Σ Ε Λογιάδης”.