Ο θρίαμβος του Γιώργου Λάνθιμου στη Βενετία κάνει το γύρο του κόσμου με τα διεθνή μέσα ενημέρωσης ν’ αποθεώνουν τον «χρυσό» νικητή της 80ης διοργάνωσης.
Η Βενετία σηματοδοτεί την έναρξη της σεζόν των βραβείων και αναδεικνύει συχνά μεγάλα φαβορί για τα Όσκαρ, με 8 από τα τελευταία 11 βραβεία καλύτερης σκηνοθεσίας να πηγαίνουν σε ταινίες που έκαναν το ντεμπούτο τους εκεί.
Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα, το μεγάλο βραβείο του 80ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας για την ταινία του “Poor Things”, έναν ύμνο στη γυναικεία χειραφέτηση, με πρωταγωνιστές την Έμα Στόουν, τον Γουίλεμ Νταφόε και τον Μαρκ Ράφαλο.
Ο Γιώργος Λάνθιμος είναι ο πρώτος Έλληνας σκηνοθέτης που καταφέρνει να πάρει αυτό το βράβειο, φέρνοντας περηφάνεια στη χώρα και ν’ ανοίξει μια χαραμάδα ελπίδας στο βαρύ κλίμα των ημερών.
Βασισμένος στο ομότιτλο βιβλίο του Άλισντερ Γκρέι και σε σενάριο του Τόνι ΜακΝαμάρα, ο Έλληνας σκηνοθέτης αντιστρέφει το μύθο του Φρανκενστάιν και καταθέτει ένα καυστικό δοκίμιο για την ελευθερία και τη χαρά του σεξ, τις ταξικές ανισότητες, την ατομική και κοινωνική αυτοδιάθεση, την επιθυμία και την αγάπη.
“Θέλω να ευχαριστήσω το φεστιβάλ, το συνεργείο και όλους τους συνεργάτες. Πήρε κάποια χρόνια μέχρι η κινηματογραφική βιομηχανία να είναι έτοιμη για μία τέτοια ταινία” είπε ο Γιώργος Λάνθιμος παραλαμβάνοντας το βραβείο και ευχαρίστησε το συγγραφέα του βιβλίου ‘Αλισντερ Γκρέι και τον σεναριογράφο Τόνι ΜακΝαμάρα ο οποίος απουσίαζε από την τελετή λόγω της εν εξελίξει απεργίας των Αμερικανών σεναριογράφων στους οποίους ο Έλληνας σκηνοθέτης εξέφρασε τη συμπαράσταση του.Ο Γιώργος Λάνθιμος ευχαρίστησε τη σύντροφο του, Αριάν (Λαμπέντ) που “είναι πάντα εδώ για μένα. Και πάνω απ’ όλα θέλω να ευχαριστήσω αυτό το απίστευτο πλάσμα, το χαρακτήρα της ταινίας- τη Μπέλα Μπάξτερ και βέβαια την Εμα Στόουν που είναι και αυτή ένα απίστευτο πλάσμα” δήλωσε.
Το “Poor Things” είναι μια μοντέρνα διασκευή του μύθου του Φρανκενστάιν βασισμένη στο ομότιτλο βραβευμένο βιβλίο του ‘Αλισντερ Γκρέι που κυκλοφόρησε το 1992. Η ιστορία, που εκτυλίσσεται στη βικτοριανή εποχή, αντικαθιστά το τέρας με την Μπέλα, μια όμορφη νεαρή νυμφομανή, η οποία αυτοκτονεί για να ξεφύγει από τον βίαιο άντρα της. Την Μπέλα επαναφέρει στη ζωή ένας εκκεντρικός επιστήμονας, ο Γκόντγουιν Μπάξτερ, δίνοντάς της, ωστόσο, το μυαλό ενός μωρού. Διψασμένη να μάθει τι εστί ζωή, το σκάει με τον Ντάνκαν, έναν ικανό και με αμβλυμμένη ηθική δικηγόρο, σε μια περιπέτεια περιπλάνησης. Απελευθερωμένη από τις προκαταλήψεις και τα στεγανά της εποχής της, η Μπέλα επιδιώκει να δώσει τη μάχη της για την ισότητα και την ελευθερία.
“Είναι μια ταινία που δεν περιγράφεται εύκολα. Μου είναι δύσκολο να εξηγήσω τι είναι” είχε δηλώσει ο Γιώργος Λάνθιμος στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε την 1η Σεπτεμβρίου στο πλαίσιο του φεστιβάλ Βενετίας, μετά τις δημοσιογραφικές προβολές. “Βασιστήκαμε στο μυθιστόρημα, αλλάξαμε λίγο τη δομή του, ωστόσο μείναμε αρκετά πιστοί.
Απ’ όταν διάβασα το βιβλίο, ήξερα ότι η ταινία θα εστιάζει στον χαρακτήρα της Μπέλα, θ’ ακολουθήσει την δική της οπτική. Μιας γυναίκας με ελεύθερη σκέψη, χωρίς φόβο και προκαταλήψεις, που βιώνει τον κόσμο με τους δικούς της όρους. Αυτή την κατεύθυνση ακολουθήσαμε στην ταινία. Αλλά και το χιούμορ, οι ήρωες, το ύφος, η ουσία του μυθιστορήματος βρίσκεται μέσα στην ταινία” πρόσθεσε.
«Μήνυμα ελπίδας και ανάτασης για την Ελλάδα»
Τα συγχαρητήριά της για την σπουδαία διάκριση του Γ. Λάνθιμου στο Φεστιβάλ της Βενετίας και την Χρυσή Άρκτο για την ταινία Poor Things έδωσε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
Η κα Μενδώνη σε ανακοίνωσή της αναφέρει:
«Σε μια ώρα σκληρής δοκιμασίας για τη χώρα μας και των υπεράνθρωπων προσπαθειών των ανθρώπων της, ο Γιώργος Λάνθιμος, στο 80ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, κατακτά τον Χρυσό Λέοντα, το ανώτατο βραβείο της Μόστρα, για την ταινία του Poor Things. Είναι ένα μήνυμα ελπίδας και ανάτασης για την Ελλάδα της προσπάθειας και της δημιουργίας.
Αυτή είναι η καλύτερη ταινία του Λάνθιμου, όπως ομολογούν όσοι είχαν την τύχη να τη δουν. Το βραβείο έρχεται να επιστρέψει τη χορεία των διθυραμβικών κριτικών που συγκέντρωσε, αλλά και να επιβραβεύσει το πηγαίο ταλέντο του, την απόλυτα προσωπική αλλά ευρύτατα αναγνωρίσιμη, κινηματογραφική του γραφή και, προπάντων, μια μακρά, καρποφόρα, ανοδική πορεία δημιουργίας”.