Η ομάδα που ανέλαβε το έργο
Η ομάδα που ανέλαβε το έργο

Στο Εργαστήριο Τεκμηρίωσης και Αποκατάστασης Ιστορικών Κτηρίων και Συνόλων της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης ανατέθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού διά της Διευθύνσεως Αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, το ερευνητικό έργο αποκατάστασης του Παλατιού του Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο.

Ο τίτλος του ερευνητικού προγράμματος είναι «Ερευνητικές εργασίες για την καταγραφή υπάρχουσας κατάστασης, ερμηνεία παθολογίας και προτάσεις για την αποκατάσταση του Παλατιού του Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο» και πρόκειται να ολοκληρωθεί σε δυο φάσεις, εντός του Δεκεμβρίου 2024.

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα σε επιφάνεια και όγκο δημόσια κτήρια εκτός Αττικής, το οποίο παρουσιάζει εκτεταμένες φθορές και ρηγματώσεις στο σύνολο των δωμάτων και των οροφών του και επίσης χρήζει εκσυγχρονισμού στις εγκαταστάσεις του και αναδιαμόρφωσης των συλλογών και των διαδρομών επίσκεψης.

Η ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΑΛΑΤΙΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΑΓΙΣΤΡΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΜΟΔΙΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Ένα μεγάλο έργο πολιτισμού στο Πολυτεχνείο Κρήτης
Η ομάδα του Εργαστηρίου Τεκμηρίωσης και Αποκατάστασης Ιστορικών Κτηρίων και Συνόλων της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης με τους εξωτερικούς συνεργάτες της ξεκίνησε τις εργασίες σύνθετης αρχιτεκτονικής, τοπογραφικής και εικονοληπτικής αποτύπωσης με χρήση της συσκευής SLAM (Simultaneous Localization And Mapping) NAVVIS VLX3, ενώ σύντομα θα προχωρήσει η σύνταξη των προκαταρτικών προτάσεων για συζήτηση στις κεντρικές Διευθύνσεις του Υπουργείου Πολιτισμού.

Το παλάτι, κατά τη διάρκεια των δύο αιώνων κυριαρχίας του τάγματος των Ιπποτών στη Ρόδο (1309-1522), υπήρξε έδρα και κατοικία του Μεγάλου Mαγίστρου και το κέντρο της ζωής του τάγματος των Ιπποτών.

Το παλάτι, στη σημερινή του μορφή, είναι το αποτέλεσμα των εκτεταμένων εργασιών ανακατασκευής του από την ιταλική φασιστική διοίκηση, στην τελευταία περίοδο της κατοχής των Δωδεκανήσων από το 1937 έως το 1940. Οι επεμβάσεις των Ιταλών δημιούργησαν ένα πολύπλοκο σύνολο διακοσίων πέντε αιθουσών/δωματίων, για χρήση θερινού ανακτόρου του Ιταλού βασιλιά και του Μουσολίνι.

Στα δάπεδα του ορόφου έχουν ενσωματωθεί ψηφιδωτά από ρωμαϊκά κτήρια της Κω, ενώ οι μεγαλοπρεπείς αίθουσές του φιλοξενούν πλούσιες συλλογές κινέζικης τέχνης και μεσαιωνικών ξύλινων αγαλμάτων και επίπλων, καθώς και μόνιμες εκθέσεις αρχαίας και βυζαντινής τέχνης που περιγράφουν τα 2.400 χρόνια ιστορίας της πόλης της Ρόδου. Μετά την ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου στο ελληνικό κράτος, το παλάτι λειτουργεί ως επισκέψιμος χώρος και πολυδύναμο πολιτιστικό κέντρο, όπου διοργανώνονται περιοδικές εκθέσεις, συνέδρια και επίσημες τελετές.