το ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα

Έντονη πολιτική αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει ανάμεσα στην κυβέρνηση και τον ΣΥΡΙΖΑ για το ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

Ο πρωθυπουργός εργάζεται ακατάπαυστα και συνομιλεί με διεθνείς προσωπικότητες για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, ανέφερε σε δήλωση του ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, σημειώνοντας ότι την ίδια στιγμή ο κ. Τσίπρας συνομιλεί με πρόσωπα που, όπως ανέφερε, επιδίδονται σε χυδαίες αναρτήσεις.

Συγκεκριμένα ο κ. Οικονόμου έγραψε στην ανάρτησή του:

«Ο πρωθυπουργός εργάζεται ακατάπαυστα και συνομιλεί με διεθνείς προσωπικότητες για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Την ίδια ώρα ο κ. Τσίπρας επιλέγει ως συνομιλητές του πρόσωπα που επιδίδονται σε χυδαίες αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα. Η διαφορά είναι αποκαλυπτική και κάθε άλλο σχόλιο περισσεύει».

ΣΥΡΙΖΑ: Δηλώσεις Τσαπανίδου

Η  εκρπόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Πόπη Τσαπανίδου, σχετικά με τη στάση της κυβέρνησης για τα Γλυπτά του Παρθενώνα δήλωσε:

«Η επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα, είναι μια υπόθεση που ενώνει όλους τους Έλληνες, πάνω από κομματικές ταμπέλες. Ο αγώνας για την επίτευξη αυτού του στόχου, είναι εθνικός και διαρκεί δεκαετίες.

Οι ανησυχίες του αρχηγού της αντιπολίτευσης, είναι εύλογες, καθώς προκύπτουν μετά από σειρά δημοσιευμάτων στον βρετανικό Τύπο που μιλάνε για δανεισμό και ανταλλαγή των γλυπτών, αλλά και δημοσιευμάτων στον ελληνικό Τύπο που κάνουν λόγο για υβριδική λύση. Η κυβέρνηση, λοιπόν, οφείλει να εξηγήσει στον ελληνικό λαό τι σημαίνει και τι συνιστά υβριδική λύση και να ενημερώσει τις πολιτικές δυνάμεις για την πορεία των διαπραγματεύσεων.

Η υπουργός Πολιτισμού, κ. Μενδώνη, η οποία επιχειρεί με αιχμές να μετατρέψει ένα τόσο κρίσιμο θέμα, σε πεδίο κομματικής αντιπαράθεσης, ας μην ξεχνά ότι το 2018 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ άνοιξε ο δρόμος για τη μετέπειτα θετική απόφαση της UNESCO, με την υιοθέτηση σύστασης που αναγνώριζε ρητά την ηθική, πολιτιστική και νομική διάσταση της επανένωσης των γλυπτών.

Τα γλυπτά του Παρθενώνα, είναι εθνικής αλλά και οικουμενικής σημασίας υπόθεση. Μέχρι σήμερα καμιά κυβέρνηση δεν την εργαλειοποίησε, δεν προσπάθησε να αποκομίσει πρόσκαιρα μικροπολιτικά οφέλη μιας προεκλογικής επικοινωνίας, Ας μην υποπέσει σ’ αυτό το ατόπημα η κυβέρνηση Μητσοτάκη.

ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Λεπτομέρειες για τις διαδικασίες επιστροφής

Λεπτομέρειες για τις διαδικασίες επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα στον τόπο τους έδωσε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό ertnews. Διευκρινίζοντας πως αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία απολύτως συμφωνία, σημείωσε πως «η κυβέρνηση βρίσκεται, όντως, σε επαφές με το Βρετανικό Μουσείο».

Ξεκαθάρισε, όμως, ότι «δεν μπορούμε να αποδεχθούμε σε καμία περίπτωση ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου […] την ιδιοκτησία προφανώς την απολαύει ο τόπος, ο οποίος “γέννησε” τα μάρμαρα αυτά». Ζητούμενο, ως εκ τούτου, το νομικό ένδυμα επιστροφής των Γλυπτών, διευκρίνισε.

Στα 3,5 χρόνια κυβέρνησης της ΝΔ έγιναν πάρα πολλά πράγματα, είπε επίσης θυμίζοντας: «Τον Σεπτέμβριο του 2021 η διακυβερνητική επιτροπή της UNESCO για πρώτη φορά εκδίδει απόφαση με την οποία καλεί τη βρετανική κυβέρνηση να αναθεωρήσει τη στάση της σε σχέση με την επανένωση των γλυπτών». Μια απόφαση που ο υπουργός Επικρατείας συσχέτισε ευθέως με την προηγηθείσα «σωστή διπλωματική στάση της χώρας μας», κάτι που αποτελεί «επιτυχία, πρωτίστως, του Υπουργείου Πολιτισμού».

Πέραν τούτου, «έχουμε ήδη ξεκινήσει μερική επιστροφή ορισμένων από τα γλυπτά του Παρθενώνα π.χ. την επιστροφή του θραύσματος Fagan σε συμφωνία με την αυτόνομη σικελική κυβέρνηση καθώς και την επιστροφή τριών θραυσμάτων από το Βατικανό με τη συμφωνία του Πάπα». Και κοντά σε αυτά έχουμε την «πολύ ριζική μεταστροφή της κοινής γνώμης στο Ηνωμένο Βασίλειο», πράγμα το οποίο «δεν ήλθε από μόνο του, έχουν γίνει πολύ συντονισμένες ενέργειες εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης».

Εστιάζοντας στο «τώρα», ο υπουργός Επικρατείας επιβεβαίωσε ότι «είμαστε σε επαφές με το Βρετανικό Μουσείο, σε δημιουργική συζήτηση». Όμως, διευκρίνισε, «υπάρχουν οι πολύ ριζικές απαγορευτικές γραμμές, που συνιστούν την εθνική στάση. Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε σε καμία περίπτωση ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου, δεν υφίσταται μια τέτοια διάσταση. Την ιδιοκτησία προφανώς την απολαύει ο τόπος, ο οποίος “γέννησε” τα μάρμαρα αυτά».

Με άλλα λόγια, «η ελληνική Πολιτεία δεν μπορεί να αποδεχθεί με οποιαδήποτε μορφή ένα δανεισμό, ο οποίος θα γίνει προς την Ελλάδα -και τούτο γιατί αυτό θα υπαινισσόταν ζήτημα ιδιοκτησίας. Εκείνο το οποίο μπορούμε να συζητήσουμε στο πλαίσιο αμοιβαίας κατανόησης με το Βρετανικό Μουσείο, είναι η επιστροφή των Γλυπτών υπό νομικό ένδυμα, το οποίο θα συζητήσουμε και συζητούμε στο πλαίσιο δημιουργικής λογικής», ανέφερε εξειδικεύοντας αμέσως μετά: «Έχουμε όντως θέσει το θέμα να μπορούμε να στέλνουμε ορισμένες από τις ελληνικές αρχαιότητες ή, ακόμη ακόμη, και από άλλες περιόδους του ελληνισμού, π.χ. την βυζαντινή (περίοδο), για περιοδικές εκθέσεις. Σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται ποτέ να απεμπολήσουμε το οποιοδήποτε δικαίωμα έχουμε απέναντι στα γλυπτά», ξεκαθάρισε επίσης.

Και, προχωρώντας, «αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία απολύτως συμφωνία. Γίνονται συζητήσεις και ακόμη απέχουμε πολύ από το να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε τη συμφωνία αυτή». Ανεξάρτητα δε, από τη μεταστροφή της κοινής γνώμης εκεί, όσο η κυβέρνηση του Λονδίνου και το Βρετανικό Μουσείο έχουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το βρετανικό νόμο που δεν επιτρέπει την οριστική αποξένωση των γλυπτών από το Μουσείο, είναι «μια πολύ δύσκολη άσκηση».

Εμείς θα επιμείνουμε ότι τα γλυπτά αποτελούν κομμάτι της δικής μας πολιτιστικής ταυτότητας, θα πρέπει να επιστρέψουν στη γενέθλια γη με τους όρους που εμείς συζητάμε και στο πλαίσιο γενικότερης πολιτιστικής κατανόησης μεταξύ Ελλάδας και Βρετανίας», τόνισε εν κατακλείδι.

Ανησυχία στη Γερμανία για τη δημιουργία ‘’προηγούμενου”

Τη συζήτηση για ενδεχόμενη επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα παρακολουθεί ο γερμανικός τύπος, σχολιάζοντας ότι πιθανά να δημιουργηθεί «προηγούμενο».

Μάλιστα η Welt am Sonntag – όπως μεταφέρει η Deutsche Welle – αναφέρεται εκτενώς και στην διάσημη προτομή της Αιγύπτιας Βασίλισσας Νεφερτίτης, συζύγου του Φαραώ Ακενατών, η οποία από τη δεκαετία του 1930 εκτίθεται στο Νέο Μουσείο του Βερολίνου.

Η Αίγυπτος διεκδικεί τη Νεφερτίτη εδώ και χρόνια, ειδικά φέτος όμως η συζήτηση αποκτά νέα διάσταση, διότι επίκειται η έναρξη της λειτουργίας του Μεγάλου Αυγυπτιακού Μουσείο της Γκίζας. Παρόμοια ερωτήματα εγείρει επίσης και η περίπτωση του Βωμού της Περγάμου, αριστούργημα της ελληνιστικής περιόδου από τη Μικρά Ασία, που βρίσκεται αναστυλωμένο στο ομώνυμο Μουσείου της Περγάμου στο Βερολίνο.

Αζίζει πάντως να σημειωθεί ότι πρόσφατα η Γερμανία επέστρεψε στη Νιγηρία, παρουσία της υπ. Εξωτερικών Αναλένα Μπέρμποκ και της υφυπ. Πολιτισμού Κλαούντια Ροτ (αμφότερες από τους Πρασίνους), τα διάσημα 20 μπρούντζινα έργα τέχνης του Μπενίν, προϊόντα κλοπής από τη σκοτεινή περίοδο της αποικιοκρατίας.