Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού για τον εκσυγχρονισμό της μουσειακής πολιτικής και διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου, ιδρύονται πέντε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ν.π.δ.δ.) και συγκεκριμένα δύο με έδρα την Αθήνα, φέροντα τις επωνυμίες «Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο» και «Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο» αντίστοιχα, δύο με έδρα τη Θεσσαλονίκη, φέροντα τις επωνυμίες «Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης» και «Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού» αντίστοιχα, και ένα εδρεύον στην Κρήτη με την επωνυμία «Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου».
Τα εν λόγω ν.π.δ.δ. αναλαμβάνουν τις αρμοδιότητες των ειδικών περιφερειακών υπηρεσιών της γενικής διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς της γενικής γραμματείας Πολιτισμού του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ), των περ. α) έως ε) του άρθρου 28 του π.δ. 4/2018 (Α’ 7), οι οποίες σήμερα λειτουργούν ως διοικητικές δομές του ΥΠΠΟΑ.
Η επεξεργασία του νομοσχεδίου από τον αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή θα αρχίσει σήμερα.
Ομόθυμη η βούληση τω εργαζόμενων του ΥΠΠΟΑ
Ιδιαίτερα μαζική ήταν η παρουσία των εργαζόμενων στην ενημερωτική εκδήλωση που διοργάνωσε ο Συντονισμός 5 Σωματείων του ΥΠΠΟΑ ενάντια στη μετατροπή των Μουσείων σε ΝΠΔΔ (Ενιαίος Σύλλογος Αττικής-Στερεάς, ΣΕΑ, ΣΕΚΑ, ΠΕΣΑ, ΠΑΣΥΠΑΤΕ, ΠΣΕΠ-ΥΠΠΟ) την Τρίτη 31/1/2023.
Όπως σημειώνει ο ΣΕΑ την ενημερωτική εκδήλωση άνοιξαν εκ μέρους του Συντονισμού ο Δ. Λιώνης, πρόεδρος του Ενιαίου Συλλόγου Αττικής-Στερεάς και Νήσων και η Ν. Δημητρίου, πρόεδρος του Πανελλήνιου Σωματείου Εκτάκτου Προσωπικού ΥΠΠΟ, «μιλώντας για τις επιπτώσεις του σχεδίου νόμου για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και τους εργαζόμενους στα Μουσεία, το κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό».
«Με την αποκοπή των 5 Μουσείων από το σώμα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, διασπάται η ενιαία μουσειακή πολιτική, κάτι που συνιστά δραματική αλλαγή στην πολιτιστική διαχείριση της χώρας. Τα μέλη των Δ.Σ. που θα διοικούν τα Μουσεία θα επιλεγούν από τον εκάστοτε υπουργό Πολιτισμού «μεταξύ προσωπικοτήτων με συμβολή στον επαγγελματικό ή κοινωνικό χώρο αυτών».
Γνωρίζουμε από την πρόσφατη εμπειρία ότι αυτό σημαίνει τουλάχιστον επίμεμπτους διορισμούς, πάρκινγκ για αποτυχημένους πολιτευτές ή εισάγουν ιδιώτες που θα αποφασίζουν για τη μουσειακή πολιτική της χώρας. 40 άτομα της απολύτου επιλογής του εκάστοτε υπουργού θα διαχειρίζονται τον αρχαιολογικό πλούτο της χώρας, θα καθορίζουν μουσειακή πολιτική, θα ελέγχουν τους εργαζόμενους, θα διαχειρίζονται τα οικονομικά των μουσείων», επισημαίνει, μεταξύ άλλων, η ανακοίνωση του ΣΕΑ.
«Τα έσοδα των ΝΠΔΔ που δεν θα αποδίδονται στον ΟΔΑΠ θα δημιουργήσουν οικονομική τρύπα και επιπρόσθετη υποχρηματοδότηση στα υπόλοιπα μουσεία της χώρας. Από την 1.11.2023 καταργούνται από τον Οργανισμό του ΥΠΠΟΑ 735 κενές οργανικές θέσεις, ενώ στα Μουσεία ΝΠΔΔ συστήνονται μόνο οι θέσεις των ήδη εργαζομένων. Αυτές οι θέσεις είναι σήμερα κενές, θα μπορούσαν λοιπόν να προσληφθούν νέοι εργαζόμενοι για να καλύψουν αυτές τις κενές οργανικές, κάτι που με την κατάργησή τους δεν μπορεί να γίνει», συμπληρώνει ο ΣΕΑ.
Στην ανακοίνωση του Συλλόγου γίνεται, επίσης, αναφορά στις τοποθετήσεις των εκπροσώπων των κοινοβουλευτικών κομμάτων (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, ΚΚΕ, ΜέΡΑ25) που συμμετείχαν στην εκδήλωση, οι οποίοι εξέφρασαν την αντίθεσή τους στη μετατροπή σε ΝΠΔΔ των πέντε μεγάλων μουσείων της χώρας.
Ο εργατολόγος Δ. Τεμπονέρας ανέπτυξε τα νομικά θέματα σχετικά με την ιδιωτικοποίηση των λειτουργιών των Μουσείων και της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς σε σχέση με το άρθρο 24 του Συντάγματος, την υποβάθμιση των εργασιακών και υπαλληλικών δικαιωμάτων των εργαζόμενων, τη διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, και τόνισε ότι το σχέδιο νόμου στερεί την κοινωνική και πολιτική λογοδοσία, καθώς η μουσειακή πολιτική θα περάσει στα χέρια είτε ιδιωτών είτε αχυρανθρώπων.
Συμπλήρωσε ότι απουσιάζει εντελώς η αιτιολογία, το σε τι αποσκοπεί το σχέδιο νόμου και δεν τεκμηριώνεται το γιατί οι στόχοι που θέτει δεν πληρούνται ήδη από τα Μουσεία με τη μορφή που έχουν σήμερα, ως ειδικές περιφερειακές υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ. Τόνισε ιδιαίτερα ότι στο νομοσχέδιο εισάγεται η πρόβλεψη οι Γενικοί Διευθυντές των δημόσιων Μουσείων να είναι ιδιώτες και όχι δημόσιοι υπάλληλοι, κάτι που η κυβέρνηση προσπαθεί να εφαρμόσει και σε άλλες υπηρεσίες (όπως ο ΕΦΚΑ), και μάλιστα με ειδικές αμοιβές εκτός ενιαίου μισθολογίου. Η διάταξη αυτή ανοίγει το δρόμο για να ισχύσει αυτό και σε άλλες Γενικές Διευθύνσεις του ΥΠΠΟΑ και συνολικά του δημοσίου τομέα.
Εν συνεχεία ανέπτυξε τα προβλήματα που θα προκύψουν για τους υπαλλήλους, οι οποίοι θα βρεθούν όμηροι της πολιτικής ηγεσίας, μέσω ενός κυβερνητικά διορισμένου ΔΣ που δεν θα δίνει λόγο παρά μόνο στον Υπουργό που το διόρισε. Τα υπαλληλικά και επιστημονικά δικαιώματα των εργαζόμενων θα είναι στη διάθεσή του εκάστοτε διορισμένου ΔΣ.