Υπουργείο Πολιτισμού εναντίον Ελληνικού Κινηματογράφου

Όπως κάθε χρόνο, το υπουργείο συνέθεσε μια επιτροπή από έγκριτες προσωπικότητες του κινηματογραφικού χώρου για να επιλέξουν την ταινία που θα υπέβαλλε η χώρα μας ως εθνική πρόταση στα βραβεία Όσκαρ της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Δύο μέρες μετά, ειδοποίησε τα μέλη της επιτροπής ότι ορίστηκαν κατά λάθος κι ότι η συμμετοχή τους ακυρώνεται, συστήνοντας παράλληλα νέα επιτροπή, στην οποία συμμετείχαν μόνο δύο από τα μέλη της προηγούμενης.

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) απέστειλε επιστολή διαμαρτυρίας ζητώντας ορθά η επιλογή της ταινίας να περάσει στη δικαιοδοσία της, όπως συμβαίνει σε πολλές άλλες χώρες.

Ακολούθησε ανάλογη επιστολή από σωματεία του χώρου (την Ένωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου, τον Σύνδεσμο Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων, την Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ και την Ένωση Παραγωγών Έργων Επικοινωνίας). Παράλληλα, η σκηνοθέτρια Ασημίναν Προέδρου κι ο ηθοποιός Βασίλης Χαραλαμπόπουλος που περιλαμβάνονταν στα μέλη της νέας επιτροπής, κατέθεσαν την παραίτησή τους ως ένδειξη διαμαρτυρίας στις μεθοδεύσεις του υπουργείου.

Τελικά όλες οι ταινίες που συμμετείχαν στη διαδικασία αποσύρθηκαν από τους παραγωγούς και τους σκηνοθέτες τους, εκτός από δύο που παραμένουν μέχρι σήμερα: τη «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα και τον «Καπετάν Μιχάλη» του Κώστα Χαραλάμπους.

Ο υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσονας Φωτήλας έστειλε επιστολή και πραγματοποίησε συνέντευξη τύπου, όπου αναλώθηκε σε ανεδαφικές δικαιολογίες, αδιαφορώντας για την κοινή λογική, αλλά και για την αξιοπρέπεια του ελληνικού κινηματογράφου, που πλήχθηκε διεθνώς, αφού το θέμα έφτασε σε ξένα μέσα ενημέρωσης του χώρου, όπως το αμερικανικό Deadline (link εδώ)

Στην πορεία, διάφορες ενδείξεις δημιούργησαν την υποψία ότι στις προθέσεις του υπουργείου ήταν να ευνοήσει μία συγκεκριμένη ταινία έναντι άλλης.

Πρώτον, η προσθήκη του δημοσιογράφου και κριτικού Δημήτρη Δανίκα στη νέα επιτροπή, παρά την αποβολή του από την ΕΑΚ το 2022 για απαράδεκτο σεξιστικό λόγο στις δημοσιεύσεις του. Δεύτερον, η σκηνοθέτρια Σοφία Εξάρχου της ταινίας «Animal», η οποία, μεταξύ πολλών άλλων εγχώριων και διεθνών διακρίσεων, τον Ιούνιο συγκέντρωσε τα  περισσότερα βραβεία της ΕΑΚ και διαφαινόταν ως φαβορί για το χρίσμα της πρώτης επιτροπής, ήταν ανάμεσα σ’ εκείνους που δικαίως κατήγγειλαν τον Δανίκα εξαρχής και πέτυχαν την αποπομπή του από την ΕΑΚ. Επίσης, το μέλος της πρώτης επιτροπής που επιβίωσε και στη δεύτερη, σκηνοθέτης Σπύρος Ταραβήρας, είχε εκφραστεί απαξιωτικά για τη βράβευση του «Animal» και υπέρ της επίσης βραβευμένης κι εμπορικά πολύ επιτυχημένης «Φόνισσας» στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook.

Πλέον, η ΕΑΚ κατέληξε να προτείνει η Ελλάδα να μην καταθέσει καμία ταινία στα φετινά Όσκαρ, οι ταινίες των Νάθενα και Χαραλάμπους παραμένουν οι μόνες υποψήφιες, ενώ αναμένεται το επόμενο βήμα από το υπουργείο, οι παρασκηνιακές μεθοδεύσεις του οποίου εκθέτουν για πολλοστή φορά τη χώρα και τον κινηματογράφο της.