Πότε και πού θα εκτεθούν οι πίνακες και τι γίνεται με τους… χαμένους
«Ζουμ» στους δημοτικούς πίνακες του Δήμου Ηρακλείου με ένα κλικ σχεδιάζει η Λότζια, καθώς προχωρά στη δημιουργία μιας μεγάλης ηλεκτρονικής πινακοθήκης. Πρόκειται για ένα αποφασιστικό βήμα στην κατεύθυνση της αξιοποίησης των σπουδαίων έργων τέχνης που διαθέτει ο Δήμος Ηρακλείου, τα οποία ποτέ μέχρι σήμερα δεν είχαν αξιοποιηθεί με έναν τρόπο συγκροτημένο. Όπως εξηγεί η αντιδήμαρχος Πολιτισμού Αριστέα Πλεύρη, το όλο εγχείρημα το τρέχει η δημοτική Αρχή σε συνεργασία με το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας.
Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι με ευθύνη του ΙΤΕ θα γίνει φωτογράφιση όλων των έργων τέχνης και στη συνέχεια όλο το υλικό αυτό θα ψηφιοποιηθεί. Παράλληλα αλλά ανεξάρτητα από την παραπάνω διαδικασία, η ιστορικός τέχνης δρ. του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Ντενίζ Χλόη Αλεβίζου θα τεκμηριώσει τους πίνακες και θα τους κατατάξει.
Αυτό σημαίνει ότι θα καταγράψει όλα τα στοιχεία που αποτελούν το «βιογραφικό» του έργου τέχνης, όπως για παράδειγμα ποιος είναι ο δημιουργός του, πότε φιλοτέχνησε τον πίνακα, ποια είναι η καλλιτεχνική αξία του έργου.Όλα αυτά τα στοιχεία θα αξιοποιηθούν με τρόπο ώστε να δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων η οποία θα συμπυκνώνει το σύνολο των έργων τέχνης που αποτελούν δημοτική περιουσία.
Η ηλεκτρονική πινακοθήκη θα ενταχθεί στην ιστοσελίδα του Δήμου Ηρακλείου και έτσι οποιοσδήποτε χρήστης του υπολογιστή θα μπορεί να ταξιδέψει στα έργα τέχνης του Δήμου, τα οποία θα βλέπει ένα ένα, μαζί με όλα τα αναγκαία συνοδευτικά στοιχεία του κάθε έργου και του καλλλιτέχνη που το δημιούργησε.
Όπως τονίζει η αντιδήμαρχος Πολιτισμού Αριστέα Πλεύρη, το όλο εγχείρημα θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στο φθινόπωρο, επομένως αμέσως μετά είναι έτοιμος ο Δήμος Ηρακλείου να προχωρήσει και στη μουσειολογική μελέτη, μέσα από την οποία θα προκύψει ο τρόπος με τον οποίο θα αναδειχτεί όλο το σπουδαίο αυτό υλικό το οποίο θα τοποθετηθεί στο κτήριο Κοθρή.
Μετά την ψηφιοποίηση του υλικού, όπως εξηγεί η κ. Πλεύρη, κάθε έργο τέχνης, αφού συντηρηθεί, θα καλυφθεί με όλα τα αναγκαία προστατευτικά μέσα και θα τοποθετηθεί ένα μπαρ κόουντ, δηλαδή ένας αριθμός που θα δείχνει τα πλήρη στοιχεία του έργου τέχνης το οποίο στη συνέχεια θα πάρει τη θέση του στο κτήριο Κοθρή.
Τα ανεντόπιστα έργα τέχνης
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η σημερινή δημοτική Αρχή έχει ξεκινήσει μια μεγάλη προσπάθεια για την αξιοποίηση των έργων τέχνης του Δήμου Ηρακλείου, αλλά όπως αποκάλυψε η «Π» στις 24-6-15, πολλά από αυτά έχουν χαθεί. Το όλο θέμα της απώλειας σημαντικού αριθμού πινάκων αποκαλύφθηκε στο πλαίσιο της έκθεσης χαρακτικής έργων τέχνης που αποτελούν ιδιοκτησία του Δήμου Ηρακλείου.
Κάπου εκεί άρχισε να ξετυλίγεται το κουβάρι, καθώς αποκαλύφθηκαν απολύτως σοκαριστικά στοιχεία και αναφορικά με τις συνθήκες διαχείρισης των έργων τέχνης που έχει στα χέρια του ο Δήμος και αναφορικά με τη φύλαξη τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στα χέρια της η δημοτική Αρχή, η τελευταία καταγραφή που είχε γίνει σε ό,τι αφορά στους πίνακες ήταν τον Αύγουστο του 2014. Ωστόσο, το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι δεν είχε γίνει αντιπαραβολή των στοιχείων που προέκυψαν με τις παλαιότερες απογραφές, ενώ δεν βρέθηκαν ούτε πρωτόκολλα παράδοσης – παραλαβής.
Η διαδικασία αυτή έγινε εκ των υστέρων, με αποτέλεσμα να προκύψει η απώλεια 31 έργων τέχνης, γεγονός που εκθέτει ανεπανόρθωτα τον Δήμο Ηρακλείου σχετικά με τη διαχείριση της ανεκτίμητης περιουσίας που έχει στα χέρια του, αλλά και σε ό,τι αφορά στην αξιοπιστία του απέναντι στην καλλιτεχνική προσφορά κορυφαίων δημιουργών που εδώρησαν τα έργα τους τα οποία κατέληξαν να αγνοούνται. Με εντολή του δημάρχου κ. Βασίλη Λαμπρινού ξεκίνησε ένορκη διοικητική εξέταση, ενώ παράλληλα άρχισε μια μεγάλη προσπάθεια για να εντοπιστούν πίνακες οι οποίοι κανείς δεν ήξερε πού βρίσκο-νται.
Όπως προκύπτει, 960 έργα τέχνης που φέρουν τη σφραγίδα του Φασιανού, του Μόραλη, του Βασιλείου του Σπυρόπουλου του Γαΐτη, του Τσαρούχη και δεκάδων άλλων κορυφαίων δημιουργών, βρέθηκαν σε μια κατάσταση θλιβερής εγκατάλειψης, με σκοροφαγωμένες κορνίζες, σπασμένα τζάμια, απίστευτες φθορές τις οποίες καλείται τώρα να αποκαταστήσει ο Δήμος Ηρακλείου.
Μάλιστα, όπως είναι γνωστό, η δημοτική Αρχή συγκρότησε διαπαραταξιακή επιτροπή που παρέλαβε την επίσημη καταγραφή των πινάκων. Όπως αποκαλύφθηκε στην πορεία, τα προηγούμενα χρόνια οι πίνακες μοιράζονταν από γραφείο σε γραφείο και τελικά εντοπίστηκαν στα πιο απίθανα σημεία αφού μεταφέρονταν χωρίς καμία εποπτεία και ορθολογική διαχείριση.