Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ-ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΟΥ ΠΣΚΗ, ΡΑΦΑΗΛ ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ
νιώθεις τον εαυτό σου «αναπαυτικά», τότε τον

Θ’αναμετρηθεί με το Ρέκβιεμ του Μότσαρτ θεωρώντας ότι η επιλογή του έργου από μόνη της είναι   μία πρόκληση ζωής, λόγω της όλης μυστηριακής ατμόσφαιρας που το περιβάλλει,  στο ταξίδι του μέσα στους αιώνες.

Ο διευθυντής ορχήστρας και αναπληρωτής καλλιτεχνικός- εκτελεστικός διευθυντής του Πολιτιστικού  Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου,   Ραφαήλ Πυλαρινός, αναλαμβάνει τη πρόκληση αφού το προσωπικό του στοίχημα είναι να δίνει πάντα τον καλύτερο του εαυτό, χωρίς εκπτώσεις.

«Η μεγαλύτερη πρόκληση  που αντιμετώπισα» -τονίζει ο ίδιος μιλώντας στην «Π»-«είναι η σωματοποίηση της μουσικής του Μότσαρτ, σχετικά με τον τρόπο που θα το διευθύνω και η ερμηνευτική «ηθική» που θα ακολουθήσω, σύμφωνα με αυτό που με αγγίζει προσωπικά όταν, μελετώντας αυτό το αριστούργημα, οι ήχοι που σε κατακλύζουν σου ψιθυρίζουν πανανθρώπινες αλήθειες».

Γιος  και αδελφός καταξιωμένων μουσικών, ο Ραφαήλ Πυλαρινός είχε δυνατά ερεθίσματα για ν’ ακολουθήσει τον ίδιο  δρόμο,  όμως συνάντησε δυσκολίες που έπρεπε να ξεπεράσει για να βρει το δικό του μονοπάτι. «Τελικά όμως κάθε πρόκληση είναι και αφύπνιση αυτογνωσίας. Το ταξίδι έχει ουσία όταν καλοδεχόμαστε τις προκλήσεις σαν δασκάλους της ζωής» λέει χαρακτηριστικά.

Διευθυντής ορχήστρας, συνθέτης, τρομπονίστας, τραγουδιστής αλλά και συγγραφέας ο ίδιος ανέλαβε έναν ακόμα ρόλο, αυτό του  Αναπληρωτή καλλιτεχνικού-εκτελεστικού διευθυντή  του ΠΣΚΗ. «Το να αναλαμβάνεις ανάλογες θέσεις ευθύνης είναι μια τεράστια εμπειρία για την οποία χρειάστηκαν αρκετά χρόνια προετοιμασίας, μέχρι να αποφασίσω να αναλάβω διοικητική θέση στην καλλιτεχνική διεύθυνση ενός πολιτιστικού οργανισμού.

Η ανταπόκρισή μου στο κάλεσμα του Μύρωνα Μιχαηλίδη να έρθω στο ΠΣΚΗ και να αναλάβω ως αναπληρωτής του, σε αυτό το νέο πολιτιστικό εγχείρημα, σε ένα σημαντικό πολιτιστικό οργανισμό, όπως το ΠΣΚΗ, ήταν άμεση».

Άλλωστε, όπως τονίζει ο ίδιος, στη ζωή του δεν συνηθίζει  να προγραμματίζει,  αλλά χτίζει  την καθημερινότητά του ανάλογα τις καταστάσεις που επενεργούν στο περιβάλλον του την κάθε στιγμή προσπαθώντας  να είναι παρόν στο «Τώρα» του.  Έπειτα πιστεύω ότι επειδή… ο Χρόνος είναι «μηρυκαστικό», το σωστό μέλλον χτίζεται, μόνο διορθώνοντας το λάθος Παρόν… και σας διαβεβαιώνω ότι τα λάθη του παρόντος μας έχουν πάρα πολλή δουλειά» καταλήγει.

«Τα αιώνια ερωτήματα δεν μπορεί παρά να απασχολούν τον κάθε σημαντικό δημιουργό»

Ρέκβιεμ έχουν γράψει κι άλλοι συνθέτες. Γιατί επιλέξατε αυτό του Μότσαρτ;

Συνθέτες όπως ο Βέρντι, ο Μπραμς, ο Μπρίτεν, ο Ντβόρζακ ή ο Φωρέ έχουν καταπιαστεί με τη σύνθεση ενός ρέκβιεμ γιατί, όπως είναι αυτονόητο, τα αιώνια ερωτήματα σχετικά με τον λόγο της ανθρώπινης ύπαρξης, το ταξίδι του στη ζωή και το πού οδηγεί το μονοπάτι του θανάτου, δεν μπορεί παρά να απασχολεί τον κάθε σημαντικό δημιουργό.

Η επιλογή να αναμετρηθείς με το Ρέκβιεμ του Μότσαρτ είναι από μόνη της μία πρόκληση ζωής και λόγω της όλης μυστηριακής ατμόσφαιρας που το περιβάλλει, σχετικά με τον τρόπο που το έργο πήρε σάρκα και οστά και ταξίδεψε μέσα στους αιώνες.

 Ως γνωστόν  το Ρέκβιεμ δεν ολοκληρώθηκε, ενώ ο θρύλος λέει πως τη νύχτα που ξεψυχούσε, τα χείλη του  Μότσαρτ υπαγόρευαν το ρυθμό των τυμπάνων του.  Τ’ ότι κατά βάθος γνώριζε ότι  ήταν το κύκνειο του άσμα το κάνει τόσο συγκινητικά μοναδικό;

Δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά, αν ο μεγαλοφυής μουσουργός γνώριζε ότι ήταν το κύκνειο άσμα του η όχι, παρότι όταν κάποιος βρίσκεται σε μία τέτοια κατάσταση που νιώθει ότι πλησιάζει το τέλος, ό,τι συμβαίνει αυτές τις στιγμές διακατέχεται από μία μοναδικότητα. Πιστεύω ότι θα μπορούσε να το έχει τελειώσει, όμως καταπιάστηκε αργά με το έργο αυτό, σε σχέση με το πότε έγινε η παραγγελία. Μου δίνει την εντύπωση ότι ασυνείδητα απέφευγε να το τελειώσει, σαν να μην ήθελε να ολοκληρώσει την παραγγελία αυτή, ίσως όπως και εσείς αναφέρετε να ένιωθε ότι θα ήταν το κύκνειο άσμα του. Βέβαια όταν η υγεία του χειροτέρεψε απότομα, η αγωνία του να καταγράψει σε παρτιτούρα την έμπνευσή του ήταν ιδιαίτερα έντονη, αυτή ακριβώς η κατάσταση δημιούργησε, αναμφίβολα, μια συγκινησιακή μοναδικότητα η οποία προφανώς είχε αντίκτυπο και στη σύνθεση του έργου.

Ποια είναι η μυστηριώδης ιστορία που το συνοδεύει;

-Εδώ θα μπορούσαμε να μιλάμε για μέρες και τελικά να μην μπορούμε να πούμε με απόλυτη σιγουριά ότι αυτά που αναφέρουμε είναι απολύτως έγκυρα. Όπως ήδη ανέφερα παραπάνω, βάζω και εγώ ένα ακόμα δίλημμα, για το αν ο συνθέτης ήθελε να τελειώσει το έργο του ή το απέφευγε κατά κάποιο τρόπο, ίσως και ασυνείδητα και για ποιο λόγο;

Ερωτήματα αναπάντητα υπάρχουν αρκετά και δε θα ήθελα να προσθέσω και άλλα. Το σίγουρο είναι ότι υπήρξε παραγγελία του έργου και υπήρξε και αποδοχή της παραγγελίας αφού είχε δοθεί και προκαταβολή για να κατοχυρωθεί η συμφωνία.

Με τον θάνατο του συνθέτη το έργο έμεινε ημιτελές και θα έπρεπε με κάποιο τρόπο να ολοκληρωθεί για να παραδοθεί στον εντολέα όπως ήταν η συμφωνία της παραγγελίας.

 

«Η ανταπόκρισή μου στο κάλεσμα του Μύρωνα Μιχαηλίδη να έρθω στο ΠΣΚΗ και να αναλάβω ως αναπληρωτής του ήταν άμεση»

 Ποιος είναι ο έως τώρα  απολογισμός σας ως αναπληρωτή εκτελεστικού καλλιτεχνικού διευθυντή του ΠΣΚΗ;

-Το να αναλαμβάνεις ανάλογες θέσεις ευθύνης είναι μια τεράστια εμπειρία για την οποία χρειάστηκαν αρκετά χρόνια προετοιμασίας, μέχρι να αποφασίσω να αναλάβω διοικητική θέση στην καλλιτεχνική διεύθυνση ενός πολιτιστικού οργανισμού. Η ανταπόκρισή μου στο κάλεσμα του Μύρωνα Μιχαηλίδη να έρθω στο ΠΣΚΗ και να αναλάβω ως αναπληρωτής του σε αυτό το νέο πολιτιστικό εγχείρημα, σε ένα σημαντικό πολιτιστικό οργανισμό όπως το ΠΣΚΗ, ήταν άμεση και πρέπει να ομολογήσω ότι διανύσαμε δύσκολες συνθήκες εν μέσω πανδημίας αλλά και μεγάλες ικανοποιήσεις για το υψηλό καλλιτεχνικό προϊόν που καταφέραμε να προσφέρουμε στο κοινό της Κρήτης έως τώρα.

 

«Οι μεγάλες αλήθειες και η μοίρα του ανθρώπινου είδους είναι κοινά»

 Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε εσείς  κατά την απόδοση αυτού του έργου;

-Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισα είναι η σωματοποίηση της μουσικής του Μότσαρτ, σχετικά με τον τρόπο που θα το διευθύνω και η ερμηνευτική «ηθική» που θα ακολουθήσω, σύμφωνα με αυτό που με αγγίζει προσωπικά όταν, μελετώντας αυτό το αριστούργημα, οι ήχοι που σε κατακλύζουν σου ψιθυρίζουν πανανθρώπινες αλήθειες.

Πόσο κοντά στο πνεύμα της Μεγάλης Εβδομάδας και του Θείου Πάθους  όπως το βιώνουμε  στην Ελλάδα είναι η  δυτική  εκκλησιαστική μουσική;

-Αυτές πανανθρώπινες αλήθειες που ανέφερα προηγουμένως είναι παντού οι ίδιες. Φυσικά και αλλάζει ο τρόπος αντιμετώπισης του κάθε λαού, σύμφωνα με τα πολιτισμικά, πολιτικά, ηθικά, ακόμη και γεωγραφικά χαρακτηριστικά που έχει ο κάθε πολιτισμός. Τα μεγάλα ερωτήματα, οι μεγάλες αλήθειες και η μοίρα του ανθρώπινου είδους είναι κοινά. Το μήνυμα της Μεγάλης Εβδομάδας είναι παντού το ίδιο. Ο κάθε πολιτισμός το βιώνει φυσικά σύμφωνα με τις δικές του παραδόσεις και πολιτισμικά χαρακτηριστικά και είναι αυτό που καθιστά αυτή τη διαφορετικότητα αυτή σημαντικό γεγονός.

 

Το ταξίδι έχει ουσία όταν καλοδεχόμαστε τις προκλήσεις σαν δασκάλους της ζωής

Γιος του μουσικού  Διονυσίου Πυλαρινού και αδελφός του επίσης διαπρεπούς αρχιμουσικού Ανδρέα Πυλαρινού. Σχεδόν μοιάζει με μονόδρομο  η ενασχόληση σας με τη μουσική.  Ήταν; Αυτό έκανε πιο εύκολη ή πιο δύσκολη την επιλογή;

Όταν αρχίζεις να νιώθεις τον εαυτό σου «αναπαυτικά», τότε τον «περπατάς αληθινά»!
Όταν αρχίζεις να

Είναι λογικό όταν προέρχεσαι από μία οικογένεια μουσικών να έχεις δυνατά ερεθίσματα που να σε οδηγούν να ακολουθήσεις ανάλογο δρόμο, όμως αποκτάς και δυσκολίες που θα πρέπει να ξεπεράσεις για να περπατήσεις το δικό σου μονοπάτι και να βρεις τον εαυτό σου και τη δική σου προσωπικότητα, ιδιαίτερα όταν το οικογενειακό σου περιβάλλον αποτελείται από καταξιωμένες προσωπικότητες στον χώρο αυτό. Τελικά όμως κάθε πρόκληση είναι και αφύπνιση αυτογνωσίας.

Το ταξίδι έχει ουσία όταν καλοδεχόμαστε τις προκλήσεις σαν δασκάλους της ζωής.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει ένας μαέστρος;

Μεγάλο εύρος μουσικών γνώσεων και άριστη τεχνική κατάρτιση είναι σίγουρα απαραίτητα στοιχεία για ένα διευθυντή ορχήστρας, όμως δεν αρκούν, χρειάζεται να έχει και ικανότητες διοικητικές, ιδιαίτερα ανεπτυγμένο πνεύμα συνεργασίας, αυτό που λέμε team work, αλλά και ικανότητες διαχείρισης προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν τελευταία στιγμή, ακόμα και σε ώρα παράστασης.

Διευθυντής ορχήστρας και συνθέτης, τρομπονίστας, τραγουδιστής. Απολαμβάνετε καλύτερα κάποιον απ’ αυτούς τους ρόλους;

Θα έλεγα ότι όλες αυτές οι δεξιότητες συντελούν στο να απολαμβάνω καλύτερα τον βασικό μου ρόλο που είναι μουσικός.

 

«Επειδή… ο Χρόνος είναι “μηρυκαστικό”, το σωστό μέλλον  χτίζεται μόνο διορθώνοντας το λάθος Παρόν»

Έχετε όμως γράψει και το βιβλίο «Φιλο-Σοφίσματα» όπου καταθέτετε  σκέψεις και εμπειρίες σε σύντομες και άκρως περιεκτικές «σοφιστείες».  Ποια σας εκφράζει καλύτερα;

Θα σας έλεγα ότι με εκφράζει όλο το βιβλίο, το οποίο είναι γραμμένο για τον γιο μου, Διονύση, σαν συμβουλές που θα τον βοηθήσουν να βρει τον δικό του δρόμο στο χτίσιμο του εαυτού του αλλά και σαν καλλιτεχνική οντότητα. Παρόλα αυτά θα αναφέρω το τελευταίο Φιλοσόφισμα του βιβλίου μου… Όταν αρχίζεις να νιώθεις τον Εαυτό σου «αναπαυτικά», τότε τον «περπατάς αληθινά»!

 Ποιο είναι το προσωπικό σας στοίχημα;

Το προσωπικό μου στοίχημα είναι να καταφέρω να δίνω πάντα τον καλύτερό μου εαυτό, χωρίς εκπτώσεις, σε όλες τις φάσεις της ζωής μου, και της επαγγελματικής αλλά και της προσωπικής.

 Τι θέλετε να δρομολογήσετε για το μέλλον;

Στη ζωή μου δεν συνηθίζω να προγραμματίζω, να δρομολογώ ή να ελπίζω σε κάτι επενδύοντας ενέργεια που μπορεί να πάει χαμένη. Χτίζω την καθημερινότητά μου ανάλογα τις καταστάσεις που επενεργούν στο περιβάλλον μου την κάθε στιγμή προσπαθώντας  να είμαι παρών στο «Τώρα» μου. Έπειτα πιστεύω ότι επειδή… ο Χρόνος είναι «μηρυκαστικό», το σωστό μέλλον χτίζεται μόνο διορθώνοντας το λάθος Παρόν… και σας διαβεβαιώνω ότι τα λάθη του παρόντος μας έχουν πάρα πολλή δουλειά.

 

 

Μ. Δευτέρα 18 και Μ. Τρίτη 19 στο ΠΣΚΗ

Το  αριστουργηματικό Ρέκβιεμ, του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ και η Συμφωνία αρ. 25, θα παρουσιαστούν στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, τη Μ. Δευτέρα 18 και Μ. Τρίτη 19 Απριλίου 2022, στις 9 το βράδυ, στην αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού».

Πρόκειται για   μια μεγάλη πασχαλινή συναυλία συμφωνικής και χορωδιακής μουσικής από τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ), υπό τη διεύθυνση του Ραφαήλ Πυλαρινού.

Η ορχήστρα θα συμπράξει με το Χορωδιακό Σύνολο Ηρακλείου σε προετοιμασία της Λένας Χατζηγεωργίου και τους σολίστες Βούλα Αμιραδάκη (σοπράνο), Διαμάντη Κριτσωτάκη (μέτζο σοπράνο),  Αντώνη Κορωναίο (τενόρο), και Μάνο Χριστοφακάκη (βαθύφωνο).

Διαβάστε περισσότερα, εδώ: https://bit.ly/3LTYgDH

Για περισσότερες πληροφορίες και προπώληση εισιτηρίων στον παρακάτω σύνδεσμο: https://bit.ly/3INEJ6y

Για τους θεατές των εκδηλώσεων, υπάρχει η δυνατότητα δωρεάν στάθμευσης στο υπόγειο πάρκινγκ του ΠΣΚΗ, κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων.