Η Ανωγειανή Υφάντρα Ερμιόνη Καλομοίρη και το  Adraktos Project

Η υφαντική τέχνη στην Κρήτη διαχρονικά αποτελούσε κυρίαρχη κατ’ εξοχήν γυναικεία χειροτεχνία, η οποία με το χρόνο εξελίχθηκε και σε δυναμική γυναικεία επιχειρηματικότητα, ενισχύοντας τις αγροτοκτηνοτροφικές κατά βάση κοινότητες της κρητικής ενδοχώρας να ανοικοδομηθούν κατά τη Μεταπολεμική Περίοδο (1945).

Τα υφαντικά μοτίβα που δημιουργήθηκαν και δημιουργούνται από τους υφαντές και κυρίως τις υφάντρες της Κρήτης ενέπνευσαν με τη σειρά τους κατά διαστήματα τη σύγχρονη μόδα, με αποτέλεσμα να αξιοποιηθούν τα τελευταία χρόνια σε νέες αποδόσεις σύνθεσης της χειροτεχνίας με την καλλιτεχνική δημιουργία.

Στο Adraktos Project στόχος είναι η δημιουργία μιας εικονικής ψηφιακής έκθεσης – μουσείου στην οποία θα αναπτύσσονται δυναμικά-παρουσιάζονται σύγχρονα εικαστικά έργα τέχνης από νέους καλλιτέχνες με πρώτο συστατικό έμπνευσης ένα υφαντικό μοτίβο.

Δημιουργώντας μια ψηφιακή έκθεση εικονικής περιήγησης, ο ψηφιακός χρήστης θα έχει τη δυνατότητα να μεταφερθεί με πύλη εισόδου ένα υφαντικό μοτίβο σε ένα σύγχρονο έργο τέχνηςπαρακολουθώντας παράλληλα τα στάδια δημιουργίας του σε μια αλληλεπίδραση χειροτεχνίας με τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή.

Αυτή η αλληλεπίδραση στον εικονικό κόσμο φέρνει σε συνέργεια φαινομενικά αντίθετα ζεύγη τέχνης, ανθρώπων και ύφους (υφάντρα μεγάλης συνήθως ηλικίας με νέο καλλιτέχνη, υφαντική με σύγχρονη τέχνη, παραδοσιακό με μοντέρνο) που συν-δημιουργούν νέα έργα τέχνης με νήμα σύνδεσης το ψηφιακό αδράχτι και χώρο προβολής τη χωροχρονική άτρακτο ενός ψηφιακού μουσείου.

Στόχος της παρούσας πρότασης είναι η υλοποίηση μιας ψηφιακής πλατφόρμας που θα καταγράφει, θα ταξινομεί, θα μελετά, θα οργανώνει και θα μετασχηματίζει το ιστορικό και πολιτιστικό απόθεμα των υφαντικών μοτίβων από τον λαϊκό πολιτισμό των υφαντριών της Κρήτης και των έργων τέχνης από τον σύγχρονο πολιτισμό νέων καλλιτεχνών από την ελληνική επικράτεια. Βασικός στόχος επομένως είναι η δημιουργία μιας σχέσης αλληλεπιδράσεων ανάμεσα στην χειροτεχνία της υφαντικής, τη σύγχρονη τέχνη και τις νέες τεχνολογίες ως ένας σύνδεσμος που αναδεικνύει τη συνέργεια ανάμεσα σε διαφορετικές γενιές, μορφές τέχνης αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν τα τεχνολογικά εργαλεία του ψηφιακού πολιτισμού.

Παράλληλα, η ψηφιακή πλατφόρμα θα αποτυπώνει μέσα από την οπτικοακουστική καταγραφή την αλληλεπίδραση και συνεργασία μεταξύ των εμπλεκομένων (υφάντρες και νέοι εικαστικοί καλλιτέχνες) στο πλαίσιο σύνθεσης, έμπνευσης και υλοποίησης σε μορφή ιστορίας των σταδίων δημιουργίας για το εκάστοτε έργο – ψηφιακό έκθεμα. Η οπτικοακουστική καταγραφή ως ένα βίντεο που αποτυπώνει τα στάδια κατασκευής και συνύπαρξης των καλλιτεχνών για την υλοποίηση του έργου τέχνης , αποτελεί τον καλύτερο τρόπο πρόσβασης στον πυρήνα ενός έργου κάνοντας τον ψηφιακό χρήστη- μέτοχο μιας ιστορίας δημιουργίας. Χαρακτηριστική περίπτωση σε έργο που βρίσκεται στο τελικό στάδιο υλοποίησης είναι η εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας του έργου που επιμεληθήκαμε με τίτλο MetArtTum.


Τα μιτάτα και οι ξερολιθιές του Ψηλορείτη ως καλλιτεχνικά εργαστήρια σύγχρονης τέχνης όπου αποτυπώνεται η συνύπαρξη λαϊκών μουσικών της Κρήτης με καλλιτέχνες σύγχρονης τέχνης σε μια από κοινού καλλιτεχνικό αποτέλεσμα.

Τιμητική είναι και η παρουσία  του Γιώργου Μπούνια, ο οποίος είναι συντηρητής έργων τέχνης, εικαστικός καλλιτέχνης και σκηνογράφος, διάσημος για τα κρανία κερατοφόρων ζώων που ζωγραφίζει.

Ο καλλιτέχνης συνάντησε μέσα στην καρδιά του Αυγούστου την Ανωγειανή Υφάντρα Ερμιόνη Καλομοίρη δημιουργώντας το δικό της κύβο (Ο Κύβος της Ερμιόνης), ως μια κατασκευή αφιερωμένη στην ίδια ως μια προσπάθεια διαφύλαξης του προσώπου, των χεριών και τελικά της ίδιας της τέχνης.

ΠΗΓΗ: protothema.gr