Ο Επίκουρος

Πέντε πνευματικοί άνθρωποι επικαλούνται το παράδειγμα του Επίκουρου, δίνοντάς μας την ευκαιρία να έλθουμε σε επαφή με αυτή την κορυφαία φιλοσοφία στο Ηράκλειο.

Η γνωριμία του θα γίνει αύριο Τρίτη 30 Οκτωβρίου στις 7.30 το βράδυ, στο Εμπορικό Επιμελητήριο.

Για τον άγνωστο αλλά κορυφαίο φιλόσοφο της αρχαίας Ελλάδας θα μιλήσουν οι δημοσιογράφοι Θανάσης Γιαπιτζάκης και Μιχάλης Χουρδάκης, ο γιατρός Μανώλης Λιλίσης, ο  συγγραφέας Μπάμπης Πατζόγλου και ο εκπαιδευτικός Μανώλης Τζανιδάκης. Την εκδήλωση θα χαιρετήσει και θα συντονίσει εκ μέρους του φορέα «Κίνηση Φιλοσοφίας» η Ελένη Μανιωράκη, εκπαιδευτικός και συγγραφέας, μέλος της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών και του Συνδέσμου Λογοτεχνών Ηρακλείου.

Ο δημοσιογράφος αλλά και ποιητής Θανάσης Γιαπιτζάκης, που έχει μεταφράσει Λόρδο Βύρωνα και Χαλίλ Γκιμπράν, είναι συνεργάτης της εφημερίδας “Ανατολή” και έχει γράψει επικούρεια ποιήματα. Ο εκπαιδευτικός στο Ελληνικό Κέντρο Παραγωγικότητας δημοσιογράφος Μιχάλης Χουρδάκης ήταν διευθυντής του περιοδικού “Κρήτη”.

Ο συγγραφέας Μπάμπης Πατζόγλου, οικονομολόγος, έχει δημιουργήσει πέντε επικούρεια  βιβλία. Ο φυσικοθεραπευτής και αναισθησιολόγος Μανώλης Λιλίσης εντρυφεί  στην ψυχανάλυση και στη φιλοσοφία. Ο  Μανώλης Τζανιδάκης, δάσκαλος στην Ιεράπετρα, σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου φιλοσοφία και εδώ και δεκαπέντε χρόνια μελετάει τον Επίκουρο.

Ο Επίκουρος  έζησε στην εποχή μετά τον Μέγα Αλέξανδρο, τότε που η πόλη του, η Αθήνα, είχε στερημένες τις ελευθερίες της  λόγω των Μακεδόνων και έκανε πρόταση διαφυγής από εκείνη την πολιτικοκοινωνική δύσκολη κατάσταση, που πολύ έμοιαζε με τη σημερινή. Πάνω σ’ αυτήν την πρότασή του, που λεγόταν «Λάθε Βιώσας», στήριξε το ηθικό μέρος της φιλοσοφίας του, αλλά παράλληλα ερεύνησε και τα φυσικά φαινόμενα, βρίσκοντας σημαντικές αλήθειες που τα σημερινά επιστημονικά δεδομένα τον επιβεβαιώνουν.

Η επικούρεια φιλοσοφία είναι μια προσωπική φιλοσοφία και μια φιλοσοφία της παρέας των φίλων. Δίνει λύσεις και δείχνει πώς να περάσει τη ζωή του ο καθένας ευχάριστα και με αυτάρκεια.  Δέχεται την υλικότητα της ψυχής και επιπλέον, πέρα από μια ζωή γεμάτη ηδονή με φρόνηση και αταραξία, μας μιλάει για τον θάνατο, λέγοντάς μας ότι δεν θα τον συναντήσουμε ποτέ, γιατί όσο υπάρχουμε εμείς, δεν υπάρχει ο θάνατος. Κι όταν αυτός έρθει, δεν  υπάρχουμε εμείς.