Ο Άγιος Σεβαστιανός του Ελ Γκρέκο (περ. 1610-14) αποσύρθηκε από τη δημοπρασία του οίκου Christie’s μετά από παρέμβαση της ρουμανικής κυβέρνησης, η οποία ισχυρίστηκε ότι το έργο αποτελεί «αναμφισβήτητα ιδιοκτησία του ρουμανικού κράτους».
Η αξία του πίνακα υπολογιζόταν μεταξύ 7 και 9 εκατομμυρίων δολαρίων και αναμενόταν να είναι το κορυφαίο κομμάτι της πώλησης του Christie’s στη Νέα Υόρκη τον επόμενο μήνα.
H ρουμανική κυβέρνηση
Το Romania Insider ανέφερε ότι ο πρωθυπουργός Μαρτσέλ Τσιολάκου και μια ομάδα δικηγόρων μπλόκαραν την πώληση. Η κυβέρνηση φέρεται να επιδιώκει τη διεκδίκησή της μέσω νομικών διαδικασιών στο δικαστήριο του Παρισιού, ενώ αναμένονται περαιτέρω ενέργειες, σύμφωνα με το Art News.
Τι δήλωσε σχετικά ο οίκος Christie’s
Εκπρόσωπος του Christie’s δήλωσε στην εφημερίδα Art Newspaper: «Λάβαμε μια ερώτηση σχετικά με το έργο. Το Christie’s λαμβάνει σοβαρά υπόψη της αυτά τα θέματα και από περίσσεια προσοχής αποσύρει την παρτίδα αυτή τη στιγμή. Προσβλέπουμε στην πώληση αυτού του μοναδικού και θεαματικού έργου σε μεταγενέστερη ημερομηνία».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πώληση αναστέλλεται μέχρι το τέλος του μήνα, κατά τη διάρκεια του οποίου ο πίνακας θα παραμείνει στον οίκο Christie’s.
Άγιος Σεβαστιανός, Δομήνικος Θεοτοκόπουλος – Ελ Γκρέκο, λάδι σε καμβά, 1610-1614
Η ιστορία του Αγίου Σεβαστιανού
Σύμφωνα με μια διαγραμμένη πλέον καταχώριση στον διαδικτυακό κατάλογο που δημοσίευσε ο οίκος Christie’s, ο Άγιος Σεβαστιανός αποκτήθηκε το 1898 από τον βασιλιά Κάρολο Α΄ της Ρουμανίας, ο οποίος τον κληροδότησε τον επόμενο χρόνο στο Βασιλικό Στέμμα της Ρουμανίας.
Ο πρώτος μονάρχης της Ρουμανίας, που ανέβηκε στον θρόνο το 1866, άρχισε να αποκτά εκτενώς έργα τέχνης για τη Βασιλική Συλλογή το 1879, με στόχο την διακόσμηση των βασιλικών παλατιών. Με τη βοήθεια του μελετητή και συλλέκτη Φέλιξ Μπάμπεργκ (1820-1893), ο Βασιλιάς ανέπτυξε μια ιδιαίτερη εκτίμηση για την ισπανική ζωγραφική.
Το 1947, η κυριότητά του πίνακα μεταβιβάστηκε στον βασιλιά Μιχαήλ της Ρουμανίας και ο πίνακας παρέμεινε στη χώρα μέχρι το 1976, όταν περιήλθε στην κατοχή της γκαλερί Wildenstein & Co. στη Νέα Υόρκη.
Σύμφωνα με την παρεχόμενη προέλευση, η ομάδα συμβούλων τέχνης Giraud Pissarro Segalot απέκτησε τον Ελ Γκρέκο για έναν ανώνυμο συλλέκτη το 2010. Η ομάδα διαλύθηκε το επόμενο έτος. Επιπλέον, ο συλλέκτης παρέδωσε τον πίνακα, ο οποίος φέρει επίσης εγγύηση τρίτου μέρους.
Ούτε η νομική ομάδα του Christie’s ούτε η νομική ομάδα της Ρουμανίας έχουν σχολιάσει την τύχη του πίνακα στα 15 χρόνια που μεσολάβησαν μεταξύ του 2010 και της προγραμματισμένης δημοπρασίας. Δεν είναι επίσης σαφές εάν έχουν παραγραφεί τυχόν παραγραφές σχετικά με τον πίνακα.
Τι δήλωσε σχετικά ο Τσιολάκου
Σε δήλωσή του, ο Τσιολάκου εξήρε το μπλοκάρισμα της δημοπρασίας του οίκου Christie’s ως «μεγάλη επιτυχία του ρουμανικού κράτους». Εξήρε επίσης τις προσπάθειες του Υπουργείου Οικονομικών, των δικηγόρων που εκπροσωπούν τη Ρουμανία και «όλων όσοι εμπλέκονται σε αυτή τη νίκη του σταδίου που μας δίνει τη βεβαιότητα ότι θα ανακτήσουμε σίγουρα, μετά από δεκαετίες, αυτόν τον πίνακα ανεκτίμητης αξίας».
«Συγχαίρω τους εκπροσώπους του Υπουργείου Οικονομικών που χειρίστηκαν αυτή την υπόθεση και όλους όσους συμμετείχαν σε αυτή τη προσωρινή νίκη, η οποία μας δίνει εμπιστοσύνη ότι τελικά θα ανακτήσουμε αυτόν τον ανεκτίμητο πίνακα μετά από δεκαετίες. Ο Άγιος Σεβαστιανός του Ελ Γκρέκο είναι ένα μοναδικό κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς και της εθνικής συλλογής τέχνης της Ρουμανίας. Ο πίνακας ανήκε στον Βασιλιά Κάρολο Α’, τον πρώτο μονάρχη της Ρουμανίας, πριν μεταβιβαστεί στη Ρουμανική Κορώνα μετά το θάνατό του το 1914. Αυτό το έργο τέχνης, μαζί με άλλα, έφυγε από τη Ρουμανία το 1947 και δεν έχει επιστρέψει από τότε», έγραψε ο Τσιολάκου στο Facebook.
Τι θα γίνει με τον πίνακα;
Ο οίκος Christie’s θα κρατήσει τον πίνακα μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου, οπότε και η ρουμανική κυβέρνηση θα συνεχίσει τις απαραίτητες νομικές ενέργειες σχετικά με το έργο τέχνης.
Ωστόσο, ο οίκος δημοπρασιών δεν έχει επίσημα σταματήσει την πώληση, αλλά διευκρινίζει ότι εγγυάται «μια ελάχιστη τιμή πώλησης, έχοντας άμεσο οικονομικό συμφέρον από αυτό το αντικείμενο».
*Πηγή: Art News, Art Newspaper