20 ταινίες για το 2025
20 ταινίες για το 2025

Φέτος θα δούμε μεταξύ άλλων ταινίες που αναδεικνύουν πτυχές της κινηματογραφικής ιστορίας, αγαπημένους ήρωες σε κομβικά σημεία της πορείας τους, δημιουργούς που είχαν χρόνια να δείξουν καινούρια δουλειά, καθώς και σημαντικούς Έλληνες σκηνοθέτες και σκηνοθέτριες, βετεράνους ή πρωτοεμφανιζόμενους στη μυθοπλασία μεγάλου μήκους.

Η δέκατη έκτη ετήσια κινηματογραφική προεπισκόπηση της «Π» είναι εδώ που παρουσιάζεται μέσα από το patris.gr, με τις είκοσι ταινίες που προσωπικά περιμένω περισσότερο την καινούρια χρονιά, πάντα σε μη- αξιολογική σειρά.

CHOCOBAR

Ένας από τους τίτλους που ‘σέρνονται’ για χρόνια σ’ αυτά τα αφιερώματα, λόγω της ατέλειωτης προετοιμασίας τους. Ένα ντοκιμαντέρ, που με αφορμή τη δολοφονία του ιθαγενούς ακτιβιστή Χαβιέ Τσοκόμπαρ το 2009, ερευνά το θέμα της γαιοκτησίας στην Αργεντινή και τη Λατινική Αμερική γενικότερα, πάντα υπό το πρίσμα της αποικιοκρατίας και του ρατσισμού, που αποτελούν σταθερά θέματα στο έργο της αργεντινής Λουκρέσια Μαρτέλ.

Ένα σχέδιο που η σκηνοθέτρια δουλεύει εδώ και δεκατέσσερα χρόνια, τα τελευταία από τα οποία προσπαθεί να καταλήξει στο τελικό μοντάζ μέσα από τριακόσιες ώρες υλικού. Όσο ζει κανείς ελπίζει.

ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ/ OUR WILDEST DAYS

Έχοντας ήδη κερδίσει έναν Χρυσό Φοίνικα για τη μικρού μήκους «Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς» στο φεστιβάλ Καννών το 2019 κι αφού άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις με την τηλεοπτική σειρά «Milky Way», ο Βασίλης Κεκάτος φτιάχνει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, που τον Φλεβάρη θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της στο τμήμα Generation του 75 ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου. Σύμφωνα με την επίσημη σύνοψη, η εικοσάχρονη Χλόη αφήνει τη δυσλειτουργική οικογένειά της κι ακολουθεί μια ομάδα ρομαντικών που βοηθούν όσους έχουν ανάγκη. Κατά τη διαδρομή της μέσα σε μια κατακερματισμένη Ελλάδα θα ονειρευτεί, θα ερωτευτεί και θα συνειδητοποιήσει ότι η τρυφερότητα ίσως να είναι η απόλυτη μορφή επανάστασης.

Πρωταγωνιστούν οι Δάφνη Πατακιά, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Σταύρος Τσουμάνης, Εύα Σαμιώτη και Ναταλία Σουίφτ.

NOUVELLE VAGUE

Ο Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ αποτίνει φόρο τιμής στο γαλλικό Νέο Κύμα που άλλαξε για πάντα τον κινηματογράφο με το πρωτοποριακό ύφος του τις δεκαετίες του 1950 και ’60. Γαλλόφωνη κι ασπρόμαυρη, η ταινία ανασυστήνει το πνευματικό και δημιουργικό περιβάλλον που οδήγησε στη συγκρότηση του κινήματος κι εστιάζει στη δημιουργία του ορόσημου του Ζαν- Λικ Γκοντάρ «Με κομμένη την ανάσα» («À Bout de Souffle», 1960). Ο Γκιγιόμ Μαρμπέκ πρωταγωνιστεί ως Γκοντάρ, μαζί του η Ζόι Ντόιτς ως Τζιν Σίμπεργκ, ενώ το σενάριο περιλαμβάνει όλα τα γνωστά ‘τέρατα’ της εποχής, όπως μεταξύ άλλων οι Φρανσουά Τριφό, Ραούλ Κουτάρ, Ανιές Βαρντά κι Ερίκ Ρομέρ.

DIE, MY LOVE

Οχτώ χρόνια μετά την τελευταία της ταινία, η σκοτσέζα Λιν Ράμζεϊ διανύει δημιουργική έξαρση, έχοντας τρεις ταινίες στα σκαριά. Αντίθετα απ’ ό,τι είχε αρχικά ανακοινωθεί, το «Polaris» που περιέλαβα στην περυσινή λίστα δεν έχει καν γυριστεί.

Αντιθέτως, έτοιμο είναι το «Die, My Love», διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος της Αριάνα Χάργουιτς. Εκτυλίσσεται στην αμερικανική επαρχία, όπου η Τζένιφερ Λώρενς είναι μια γυναίκα που παλεύει ανάμεσα στον έρωτα και την τρέλα, με σύζυγο τον Ρόμπερτ Πάτινσον κι εραστή τον ΛαΚίθ Στάνφιλντ. Το καστσυμπληρώνουν η Σίσι Σπέισεκ κι ο Νικ Νόλτε.

AFTER THE HUNT

Ένας άλλος πολύ παραγωγικός δημιουργός είναι ο ιταλός Λούκα Γκουαντανίνο, που μετά από δύο από τις πιο συζητημένες ταινίες της περυσινής χρονιάς, τους «Αντίπαλους» («Challengers») και το «Queer», συνεχίζει ακάθεκτος με μια ιστορία για τη συναίνεση στην εποχή του #MeToo. Η Τζούλια Ρόμπερτς υποδύεται μια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Γέιλ, που, καθώς ένα δικό της σκοτεινό μυστικό αναδύεται από το παρελθόν, ταυτόχρονα προσπαθεί να βρει τα όρια ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα, όταν ο συνάδελφός της, Άντριου Γκάρφιλντ, κατηγορείται ότι παρενόχλησε σεξουαλικά τη φοιτήτριά του, Άιο Εντέμπιρι.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ: Η ΕΣΧΑΤΗ ΤΙΜΩΡΙΑ/ MISSION: IMPOSSIBLE- THE FINAL RECKONING

Άλλαξε τον τίτλο της μία φορά και την ημερομηνία εξόδου της πέντε, ανεβάζοντας στο μεταξύ τον προϋπολογισμό της στα ανήκουστα 400 εκατομμύρια δολάρια, αλλά η όγδοη «Επικίνδυνη αποστολή» είναι επιτέλους έτοιμη, προωθούμενη ως η τελευταία εξόρμηση του Ίθαν Χαντ- κάτι που δύσκολα πιστεύουμε, καθώς ο Τομ Κρουζ δηλώνει ότι είναι πρόθυμος να συνεχίσει μέχρι τα 80 του, όπως ο Χάρισον Φορντ στον Ιντιάνα Τζόουνς.

Ο Κρίστοφερ Μακουάρι συνεχίζει να σκηνοθετεί, το καστ επιστρέφει σχεδόν ακέραιο από την προηγούμενη προσθήκη, της οποίας αυτή εδώ αποτελεί άμεση συνέχεια, και περιμένουμε να δούμε τις όπως πάντα υπερθεαματικές επικίνδυνες σκηνές που γύρισε ο ίδιος ο Κρουζ κι έχουν γίνει το σήμα κατατεθέν της σειράς. 22 Μαΐου στις ελληνικές αίθουσες.

YOUNG MOTHERS/ LA MAISON MATERNELLE

Όπως έδειξε το «Τόρι και Λοκίτα» («Tori et Lokita», 2022), οι βέλγοι αδερφοί Ζαν-Πιέρ και Λικ Νταρντέν εξακολουθούν να διατηρούν την ενέργεια και την αιχμηρή οπτική τους. Το νέο τους κοινωνικό δράμα μιλάει για πέντε κορίτσια που ζουν μαζί σ’ έναν ξενώνα για νεαρές μητέρες και μάχονται για να εξασφαλίσουν το καλύτερο δυνατό μέλλον για τις ίδιες και τα παιδιά τους.

ΣΠΑΣΜΕΝΗ ΦΛΕΒΑ

Έκτη μεγάλου μήκους ταινία για τον Γιάννη Οικονομίδη, ένα -τι άλλο;- σκοτεινό αστικό δράμα γραμμένο από τον ίδιο και τον Βαγγέλη Μουρίκη. Στη δεύτερη
συνεργασία του με τον σκηνοθέτη, ο Βασίλης Μπισμπίκης είναι ένας επιχειρηματίας που για ν’ αποτρέψει την επερχόμενη απώλεια του σπιτιού του από έναν τοκογλύφο, βάζει σ’ εφαρμογή ένα φαινομενικά τέλειο σχέδιο, το οποίο όμως καταλήγει να προκαλεί μια αδιανόητη οικογενειακή τραγωδία. Το εξαιρετικό καστ συμπληρώνουν μεταξύ άλλων οι Μαρία Κεχαγιόγλου, Μπέττυ Αρβανίτη, Στάθης Σταμουλακάτος, Κλέλια Ρένεση και Γιάννης Νιάρρος. Μουσική γράφει ο Μπάμπης Παπαδόπουλος, ενώ ο δημοφιλής ράπερ ΛΕΞ κρατάει έναν μικρό ρόλο και συνοδεύει τους τίτλους τέλους μ’ ένα τραγούδι του.

ALL BEFORE YOU

Η νέα ταινία της πολυβραβευμένης παλαιστίνιας σκηνοθέτριας Αννμαρί Τζασίρ εκτυλίσσεται στη διάρκεια της Παλαιστινιακής Εξέγερσης του 1936- 1939 ενάντια στη Βρετανική Εντολή, όταν ένας νέος άντρας προσπαθεί να βρει τη θέση του στον κόσμο που αλλάζει ραγδαία, μοιράζοντας τη ζωή του ανάμεσα στο χωριό όπου ζει και στην πόλη της Ιερουσαλήμ όπου εργάζεται. Μέσα από την ιστορία του η ταινία πραγματεύεται τον αγώνα ενάντια στην αυτοκρατορία, τις χαμένες ευκαιρίες μιας χώρας, τον προδομένο ιδεαλισμό και τη συντριβή της νεανικής φιλοδοξίας.

BUGONIA
Ο δημιουργικός οίστρος του Γιώργου Λάνθιμου δε λέει να κοπάσει. Η νέα του ταινία είναι ένα αγγλόφωνο ριμέικ της κορεατικής κωμωδίας επιστημονικής φαντασίας «Save the Green Planet!» (Τζανγκ Τζουν-χουάν, 2003).

Στην πέμπτη συνεργασία της με τον σκηνοθέτη, η Έμα Στόουν υποδύεται την επικεφαλής μιας πολυεθνικής, που απάγεται από τον Τζέσε Πλέμονς, έναν νεαρό συνωμοσιολόγο ο οποίος τη βλέπει ως αρχηγό εξωγήινων που ετοιμάζονται να εισβάλουν στη Γη. Τη σεναριακή διασκευή έχει αναλάβει ο Γουίλ Τρέισι, του τηλεοπτικού «Succession», στην πρώτη του συνεργασία με τον σκηνοθέτη.

THE MAGNIFICENT LIFE OF MARCEL PAGNOL

Έπειτα από το «Τρίο της Μπελβίλ» («Les triplettes de Belleville», 2003) και τον «Θαυματοποιό» («L' Illusionniste», 2010) o γάλλος σκηνοθέτης Σιλβέν Σομέ επιστρέφει στο animation με τη σινεφιλική βιογραφία του λογοτέχνη, σκηνοθέτη και παραγωγού Μαρσέλ Πανιόλ, ο οποίος έζησε μια μυθιστορηματική ζωή από το 1895 ως το 1974.

THE MASTERMIND

Για τη νέα ταινία της αγαπημένης αμερικανίδας σκηνοθέτριας Κέλι Ράιχαρτ δεν ξέρουμε περισσότερα απ’ το ότι ο Τζος Ο Κόνορ οργανώνει μια ληστεία έργων τέχνης την ταραγμένη περίοδο του πολέμου του Βιετνάμ και του φεμινισμού, κι ότι συμπρωταγωνιστούν η Χόουπ Ντέιβις με τον Τζον Μαγκάρο.

SUPERMAN

Ο σκηνοθέτης Τζέιμς Γκαν εγκατέλειψε τη Marvel και τους «Φύλακες του Γαλαξία» («Guardians of the Galaxy», 2014, 2017, 2023), και μεταπήδησε στη Wanrer/ DC για
ν’ αναλάβει μαζί με τον παραγωγό Πίτερ Σάφραν να στήσει από την αρχή το υπερηρωικό της σύμπαν, αφήνοντας πίσω το χάος του Ζακ Σνάιντερ. Η αρχή γίνεται με τον εμβληματικότερο όλων των υπερηρώων, τον οποίο ανέλαβε να επανασυστήσει ο ίδιος ο Γκαν, με πρώτη δραστική του απόφαση ν’ αναδιανείμει τον ρόλο, χρίζοντας τον 31χρονο Ντέιβιντ Κόρενσουετ τον έκτο Superman στην κινηματογραφική ιστορία. Στο πλάι του θα βρίσκεται η Ρέιτσελ Μπρόσναχαν ως Λόις Λέιν κι απέναντί του ο Νίκολας Χουλτ ως Λεξ Λούθορ. Το ερώτημα είναι, τι καινούριο μπορεί να προσφέρουν πια ο Γκαν κι ο ίδιος ο ήρωας, μέσα σ’ ένα τόσο κορεσμένο είδος, με το κοινό μπουχτισμένο από την υπερπληθώρα ταινιών και
χαρακτήρων;

Κι αν το τρέιλερ με κάνει ν’ ανησυχώ για κάτι, είναι ακριβώς αυτή η νοοτροπία που κουβαλάει ο Γκαν από τη Marvel και προσωπικά βρίσκω πολύ προβληματική, της παρουσίας πολλών υπερηρώων μέσα στην ίδια ταινία. Μια τακτική που μπουχτίζει τον θεατή κι αποσπά την προσοχή από τον κεντρικό χαρακτήρα- το τελευταίο που χρειάζεται ο συγκεκριμένος σε μια ταινία επανεκκίνησής του.

Προβληματισμοί που θ’ απαντηθούν στις 10 Ιουλίου, όταν ηταινία φτάσει στις ελληνικές αίθουσες.

ΟΡΦΑΝΟ/ ÁRVA

Με φόντο την Ουγγρική Επανάσταση του 1956 ένα μικρό αγόρι καλείται να χειριστεί τον ερχομό ενός κτηνώδους άντρα που ισχυρίζεται ότι είναι ο αληθινός του πατέρας, εντελώς διαφορετικός από την εξιδανικευμένη εικόνα που είχε φτιάξει γι’ αυτόν η μητέρα του. Δεδομένης της επιτυχίας του «Ο γιος του Σαούλ» («Saul fia», 2015), ο σκηνοθέτης Λάζλο Νέμες δεν έχει υπάρξει όσο παραγωγικός θα μπορούσε, με τελευταία του ταινία τη «Δύση ηλίου» («Napszállta», 2018). Φέτος ανακάμπτει με μία ακόμα ιστορία τοποθετημένη στο ιστορικό πλαίσιο της πατρίδας του, ελπίζω εξίσου ενδιαφέρουσα με τις προηγούμενες.

MIROIRS NO. 3
Μια πιανίστα χάνει τον σύντροφό της σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, στο οποίο επιβαίνει κι η ίδια. Καθώς αναρρώνει από την τραυματική εμπειρία, συνειδητοποιεί ότι τα κίνητρα της άγνωστης οικογένειας που τη φιλοξενεί δεν είναι όσο αθώα φαίνονται. Μετά από τα «Transit» (2018), «Η νύμφη του νερού» («Undine», 2020) και «Κόκκινος ουρανός» («Afire», 2023), αυτή είναι η τέταρτη συνεργασία του σπουδαίου γερμανού Κρίστιαν Πέτσολντ με την πρωταγωνίστριά του, Πάουλα Μπέερ, σε μια ιστορία που απ’ ό,τι λέγεται θα είναι γεμάτη εκπλήξεις κι ανατροπές, και με τον τίτλο της ν’ αναφέρεται στην ομώνυμη μουσική σύνθεση του Μωρίς Ραβέλ.

OCCUPATION

Ο ουκρανός σκηνοθέτης Μίροσλαβ Σλαμποσπίτσκι επιστρέφει επιτέλους, έντεκα χρόνια μετά το εξαιρετικό σκηνοθετικό του ντεμπούτο «Η φυλή» («Plemya», 2014) και μάλιστα όχι με μία, αλλά δύο ταινίες, περιλαμβανομένης της «Τίγρης» («The Tiger») με τον Αλεξάντερ Σκάρσγκορ.

Αυτό που μου ακούγεται εμένα πιο ενδιαφέρον όμως είναι το «Occupation», βασισμένο στο άρθρο του Πίτερ Πομεράντσεφ «We Can Only Be Enemies», που δημοσιεύτηκε στο αμερικανικό πολιτικό περιοδικό The Atlantic το 2022. Καταγράφει την ιστορία μιας ουκρανικής οικογένειας, η οποία στην αρχή της ρωσικής εισβολής αναγκάζεται να εγκαταλείψει το βομβαρδισμένο σπίτι της, για ν’ ανακαλύψει ότι δεν έχει άλλη λύση από το να συμβιώσει στο καταφύγιο του χωριού της με τον ρώσο στρατιώτη που ήταν υπεύθυνος για τον βομβαρδισμό. Η ταινία ήταν προγραμματισμένη να γυριστεί το περασμένο φθινόπωρο στην Πολωνία, οπότε λογικά θα μπορέσουμε φέτος να τη δούμε στις αίθουσες.

GROWTH

Στη νέα ταινία του μάστορα της βιτριολικής σάτιρας, Αρμάντο Ιανούτσι, ο Ριζ Άχμεντ είναι ο δημιουργός μιας εφαρμογής κοινωνικής δικτύωσης, αντιμέτωπος με τις προκλήσεις που φέρνει η αύξηση των χρηστών κι η διαρροή των προσωπικών τους δεδομένων.

JUPITER

Οχτώ χρόνια μετά το «Χωρίς αγάπη» («Nelyubov»), ο πολυβραβευμένος Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ επιστρέφει με μια ιστορία για έναν ρώσο ολιγάρχη που καλείται ν’ αντιμετωπίσει τη σκληρή πραγματικότητα που θα καθορίσει το μέλλον της οικογένειάς του. Συνεχίζοντας να εξερευνά γνώριμα θέματα της φιλμογραφίας του, ο σκηνοθέτης καταπιάνεται και πάλι με την εξουσία και τη διαφθορά που αυτή γεννά, με τα γυρίσματα να έχουν πραγματοποιηθεί στη Γαλλία και την Ισπανία.

THE BATTLE OF BAKTAN CROSS

Προσωπικά βρήκα κάπως άγευστη την «Πίτσα γλυκόριζα» («Licorice Pizza», 2021), αλλά ελπίζω ότι μ’ αυτό το σχέδιο ο Πωλ Τόμας Άντερσον ξαναβρίσκει τη φόρμα του. Ειδικά όταν έχει συγκεντρώσει τους Λεονάρντο ΝτιΚάπριο, Ρετζίνα Χολ, Σων Πεν και Μπενίσιο ντελ Τόρο, μαζί με τον πιο υψηλό προϋπολογισμό της καριέρας του, άνω των 140 εκατομμυρίων δολαρίων, σ’ αυτό που εικάζεται ως διασκευή του μυθιστορήματος «Vineyard» του Τόμας Πίντσον. Ο τίτλος της πιθανώς και ν’ αλλάξει, όπως κι η προς το παρόν προγραμματισμένη για τον Αύγουστο κυκλοφορία του, που πρόσφατα φημολογήθηκε ότι ίσως μεταφερθεί το 2026.

TITANIC OCEAN

Η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη είναι μία από τις πιο ταλαντούχες νέες σκηνοθέτριες του ελληνικού σινεμά, η οποία, μετά από εννέα μικρού μήκους ταινίες, πραγματοποιεί το μεγάλου μήκους ντεμπούτο της γραμμένο από την ίδια, σε διεθνή συμπαραγωγή.

Σ’ ένα οικοτροφείο που εκπαιδεύει έφηβα κορίτσια για να γίνουν επαγγελματίες γοργόνες, μια 16χρονη κοπέλα βιώνει μια μεταμόρφωση κι ανακαλύπτει μυστικά για τη ζωή, τον έρωτα και το τέλος του κόσμου. Παρότι δεν είναι εντελώς σίγουρο ότι η ταινία θα είναι έτοιμη φέτος, η περιέργειά μου δε μ’ αφήνει να την παραλείψω.