Κινηματογράφος

Οι διαδικτυακές πλατφόρμες έχουν πλέον εδραιωθεί στη ζωή μας, οι αίθουσες αντιμετωπίζουν ακόμα μία μεγάλη κρίση στην υπεραιωνόβια ιστορία τους, αλλά τουλάχιστον οι ταινίες άρχισαν από πέρυσι ν’ απασχολούν ξανά την επικαιρότητα ως καλλιτεχνικά γεγονότα. Ελπίζοντας ότι φέτος η πανδημία θ’ αρχίσει επιτέλους να υποχωρεί, παρουσιάζουμε σε μη- αξιολογική σειρά τις νέες ταινίες που περιμένουμε με μεγαλύτερη ανυπομονησία στη δέκατη τρίτη ετήσια κινηματογραφική προεπισκόπηση της «Π».

ELVIS

Ο πρώτος από τους τέσσερις τίτλους της λίστας που μεταφέρθηκαν από πέρυσι, είναι μία από τις πιο αναμενόμενες βιογραφίες των τελευταίων χρόνων, αυτή του Βασιλιά του Ροκ εν Ρολ, Έλβις Πρίσλεϊ, από τον σπουδαίο αυστραλό σκηνοθέτη Μπαζ Λούρμαν, στην πρώτη του ταινία εννιά χρόνια μετά τον «Υπέροχο Γκάτσμπι» («The Great Gatsby», 2013). Για τον πρωταγωνιστικό ρόλο ο σκηνοθέτης ήθελε ένα σχετικά άγνωστο πρόσωπο κι έτσι επέλεξε τον νεαρό Ώστιν Μπάτλερ, πλάι στον οποίο θα βρεθεί ο Τομ Χανκς ως ισόβιος μάνατζερ του τραγουδιστή, συνταγματάρχης Τομ Πάρκερ.

MISSION: IMPOSSIBLE 7

Έπειτα από την τεράστια κριτική κι εισπρακτική επιτυχία της «Πτώσης» («Mission: Impossible- Fallout», 2018) ο σταρ και παραγωγός Τομ Κρουζ αποφάσισε μαζί με την Paramount να κλείσουν αυτόν τον πρώτο κύκλο ζωής της σειράς με δύο ακόμη επεισόδια που γυρίζονται διαδοχικά και θα κυκλοφορήσουν με διαφορά ενός χρόνου. Το έβδομο φτάνει επιτέλους στις αίθουσες φέτος μετά από διαδοχικές αναβολές λόγω της υγειονομικής κρίσης και το όγδοο είναι ήδη προγραμματισμένο για το 2023. Θα συνεχίζουν την πλοκή των δύο προηγούμενων ταινιών- επιλογή που σημαίνει ότι το καστ παραμένει σε γενικές γραμμές ίδιο, ενώ θα επαναφέρουν ακόμη και πρόσωπα από τα πρώτα χρόνια της σειράς.

Τα σκηνοθετεί και πάλι ο Κρίστοφερ Μακουάρι, που αποδεικνύεται για τις «Αποστολές» ό,τι είναι ο Τζάστιν Λιν για τα «Fast and Furious»: ένας δημιουργός με αφοσίωση και όραμα που ταιριάζουν μ’ εκείνα του πρωταγωνιστή της και τον φέρνουν να σκηνοθετεί τα περισσότερα επεισόδια απ’ όσους συναδέλφους του έχουν συμβάλει μέχρι τώρα στη σειρά. Καθώς ο Κρουζ κλείνει φέτος τα 60 του χρόνια και θα γίνεται όλο πιο δύσκολο γι’ αυτόν να εκτελεί τις επικίνδυνες σκηνές του, μένει να δούμε ποια μοίρα επιφυλάσσεται στον Ίθαν Χαντ, αλλά και στη σειρά γενικότερα.

THE BANSHEES OF INISHERIN

Αυτήν εδώ την περιμέναμε επίσης πέρυσι, αλλά ξεκίνησε να γυρίζεται μόλις το καλοκαίρι, κι έτσι ελπίζουμε ότι θα είναι έτοιμη τελικά φέτος. Μετά το οσκαρικό «Οι τρεις πινακίδες έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι» («Three Billboards Outside Ebbing, Missouri», 2017) ο Μάρτιν ΜακΝτόνα διασκευάζει το δικό του θεατρικό έργο «The Banshees of Inisheer» κι επανενώνεται με τους πρωταγωνιστές της «Αποστολής στη Μπριζ» («In Bruges», 2008), Κόλιν Φάρελ και Μπρένταν Γκλίσον, σε μια ιστορία για δύο φίλους που κατοικούν στο ιρλανδικό νησί Ινισίρ, από τους οποίους ο ένας αποφασίζει ν’ απομακρυνθεί, με σοβαρές συνέπειες και για τους δύο.

KILLERS OF THE FLOWER MOON

Γυρίσματα τελείωσε αισίως κι η έκτη μεγάλου μήκους συνεργασία των Μάρτιν Σκορσέζε και Λιονάρντο Ντι Κάπριο, ακολουθώντας τα «Οι συμμορίες της Νέας Υόρκης» («Gangs of New York», 2002), «Ιπτάμενος κροίσος» («The Aviator», 2004), «Ο πληροφοριοδότης» («The Departed», 2006), «Το νησί των καταραμένων» («Shutter Island», 2010) και «Ο λύκος της Wall Street» («The Wolf of Wall Street», 2013).

Πρόκειται για διασκευή του ομώνυμου βιβλίου του δημοσιογράφου Ντέιβιντ Γκραν, που κυκλοφόρησε το 2017, στο οποίο εκθέτει την έρευνά του σχετικά με τις δολοφονίες ιθαγενών της φυλής Όσατζ τη δεκαετία του 1920, από έναν λευκό γελαδάρη που εποφθαλμιούσε τα πετρελαϊκά κοιτάσματα στα εδάφη τους. Παραγωγή της Apple Tv+, θα προβληθεί στις αίθουσες ταυτόχρονα ή λίγο πριν καταλήξει στην πλατφόρμα.

SHOWING UP

Ακόμα μια μακρόχρονη συνεργασία ηθοποιού με δημιουργό αποτελεί εκείνη μεταξύ της αμερικανίδας σκηνοθέτριας Κέλι Ράιχαρτ και της ηθοποιού Μισέλ Γουίλιαμς, που εδώ συναντιούνται για τέταρτη φορά μετά από τα «Γουέντι και Λούσι» («Wendy and Lucy», 2008), «Το πέρασμα του Μικ» («Meek’s Cutoff», 2010) και «Κάποιες γυναίκες» («Certain Women», 2016). Η ταινία μιλάει για μια καλλιτέχνιδα που προετοιμάζει τη σπουδαιότερη έκθεση της χαοτικής κατά τ’ άλλα ζωής της.

ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΖΟΥΜΕ

Ο Σωτήρης Γκορίτσας είναι αποδεδειγμένα ένας από τους πιο οξυδερκείς κινηματογραφικούς σατιριστές της νεοελληνικής πραγματικότητας, με τίτλους όπως «Βαλκανιζατέρ» (1997), «Μπραζιλέρο» (2001) κι «Απ’ τα κόκαλα βγαλμένα» (2010). Φέτος επιστρέφει επιτέλους με νέα ταινία, βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Χρίστου Κυθρεώτη που τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος Κύπρου, με το Βραβείο Πεζογραφίας του περιοδικού Κλεψύδρα, κι ήταν υποψήφιο για το Ευρωπαϊκό και το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας 2020.

Η ταινία αφηγείται το εικοσιτετράωρο των γενεθλίων ενός νεαρού δικηγόρου που προσπαθεί να ξεμπλέξει το κουβάρι των υποχρεώσεών του. Το καστ περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τους Προμηθέα Αλειφερόπουλο, Στέλιο Μάινα, Μάκη Παπαδημητρίου, Μαρία Καλλιμάνη, Γεράσιμο Σκιαδαρέση και Λένα Κιτσοπούλου.

NOPE

Με τις δύο προηγούμενες ταινίες του, «Τρέξε!» («Get Out», 2017) και «Εμείς» («Us», 2019), ο Τζόρνταν Πιλ έχει ήδη καθιερωθεί ως ένας από τους συναρπαστικότερους σκηνοθέτες τρόμου, συνδυάζοντας τις ευφάνταστες πλοκές με αιχμηρή πολιτική αλληγορία για τον συστημικό ρατσισμό στην αμερικανική κοινωνία. Εδώ ξανασυνεργάζεται με τον πρωταγωνιστή του «Τρέξε!», Ντάνιελ Καλούγια, σε μια ιστορία για την οποία το μόνο στοιχείο που διαθέτουμε είναι το μυστηριώδες και δυσοίωνο teaser poster μ’ ένα σύννεφο σε σχήμα UFO, από το οποίο κρέμονται εορταστικά σημαιάκια σαν ουρά χαρτατετού πάνω από μια πόλη.

WENDELL AND WILD

Μπορεί να είναι πλέον ένας από τους πιο περιζήτητους δημιουργούς, ο προαναφερθείς Πιλ όμως δεν ξεχνάει τις υποκριτικές του ρίζες. Εδώ επανενώνεται με το κωμικό του έτερον ήμισυ, τον Κίγκαν- Μάικλ Κι, για να ζωντανέψουν με τις φωνές τους του ήρωες του τίτλου, δύο αδερφούς δαίμονες που πρέπει ν’ αντιμετωπίσουν τη χειρότερη εχθρό τους, μία καλόγρια και τις δύο goth έφηβες  βοηθούς της.

Πρόκειται για μια stop-motion animation μαύρη κωμωδία φαντασίας, σ’ έναν συνδυασμό τεχνικής και είδους ταυτισμένο κυρίως μ’ ένα όνομα: ο Χένρι Σέλικ, γνωστός για τον αριστουργηματικό «Χριστουγεννιάτικο εφιάλτη» («The Nightmare Before Christmas», 1993), επιστρέφει στη σκηνοθεσία δεκατρία χρόνια μετά την τελευταία του ταινία, που ήταν η επίσης θαυμάσια «Coraline». Το σενάριο έγραψαν οι πρωταγωνιστές μαζί με τον σκηνοθέτη και τον Κλέι ΜακΛέοντ Τσάπμαν, κι η ταινία θα προβληθεί από το Netflix σε ημερομηνία που δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί.

POOR THINGS

Η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Άλασντερ Γκρέι, που κυκλοφόρησε το 1992 και παραλλάσσει τον «Φρανκενστάιν» της Μαίρης Σέλεϊ. Στη δεύτερη συνεργασία της με τον σκηνοθέτη μετά την «Ευνοούμενη» («The Favourite», 2018), η Έμα Στόουν υποδύεται μια γυναίκα που, αφού αυτοκτονεί προκειμένου να γλιτώσει από τον κακοποιητικό της σύζυγο, επαναφέρεται στη ζωή από τον επιστήμονα πατέρα της, τον οποίο ερμηνεύει ο Γουίλεμ Νταφό.

BARDO

Εφτά χρόνια μετά την «Επιστροφή» («The Revenant»), ο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου παραδίδει επιτέλους καινούρια ταινία. Γυρισμένη στην πατρίδα του, το Μεξικό, με ντόπιους ηθοποιούς και χωρίς σταρ αυτή τη φορά, μιλάει για έναν σκηνοθέτη που επιστρέφει στη χώρα του κι αντιμετωπίζει μια διαφορετική πραγματικότητα απ’ αυτή που είχε αφήσει, καθώς επανακαθορίζει τις σχέσεις του με τα κοντινά του πρόσωπα και με τον εαυτό του.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΤΕΧΝΕΣ ΣΙΝΕΜΑ

AVATAR 2

Το κινηματογραφικό ισοδύναμο με το Γιοφύρι της Άρτας, την πρώτη φορά που ανακοινώθηκε προγραμματιζόταν για το 2014 κι έκτοτε έχει αναβληθεί έξι φορές.    Ένας από τους λόγους της αργοπορίας, είναι ότι ο Τζέιμς Κάμερον δεν ετοιμάζει μία, αλλά τέσσερις συνέχειες στη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στην ιστορία του κινηματογράφου που κυκλοφόρησε το 2009 ως το καλύτερο μέχρι σήμερα δείγμα της πρωτοποριακής τρισδιάστατης ψηφιακής τεχνολογίας. Η τρίτη ταινία γυρίστηκε παράλληλα με τη δεύτερη και προορίζεται για τον Δεκέμβρη του 2024, ενώ οι επόμενες δύο έχουν προγραμματιστεί για το 2026 και το 2028.

Τον Σαμ Γουόρδινγκτον, τη Ζόι Σαλντάνα και τη Σιγκούρνι Γουίβερ από το κύριο καστ της πρώτης ταινίας που επιστρέφει, συνοδεύουν εδώ η Κέιτ Γουίνσλετ κι η Μισέλ Γιο. Εμείς ανυπομονούμε να δούμε ποια και πόσο διαφορετική είναι η νέα πρότυπη τεχνολογία που έχει χρησιμοποιήσει ο Κάμερον με τους συνεργάτες του, η ανάπτυξη της οποίας συντέλεσε επίσης στην καθυστέρηση των γυρισμάτων.

CHOCOBAR

Η αργεντινή σκηνοθέτρια Λουκρέσια Μαρτέλ επιστρέφει μ’ ένα ντοκιμαντέρ, που με αφορμή τη δολοφονία του ιθαγενούς ακτιβιστή Χαβιέ Τσοκόμπαρ το 2009, ερευνά το θέμα της γαιοκτησίας στην Αργεντινή και τη Λατινική Αμερική γενικότερα, πάντα υπό το πρίσμα της αποικιοκρατίας και του ρατσισμού, που αποτελούν μόνιμα θέματα του έργου της.

TÁR

Μετά από τα σπουδαία «Μυστικά της κρεβατοκάμαρας» («In the Bedroom», 2001) και «Κρυφές επιθυμίες» («Little Children», 2006), κι έχοντας έκτοτε εγκαταλείψει πολυάριθμα υποψήφια σχέδια, ο σκηνοθέτης Τοντ Φιλντ επιστρέφει επιτέλους με καινούρια ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί η Κέιτ Μπλάνσετ ως η πρώτη γυναίκα διευθύντρια μιας μεγάλης γερμανικής συμφωνικής ορχήστρας. Το σάουντρακ έχει αναλάβει η βραβευμένη με Όσκαρ για τον «Joker» συνθέτρια Χίλντουρ Γκουντναντότιρ.

BABY, BOX, BROKER

Στην πρώτη του κορεατική ταινία, ο ιάπωνας Χιροκάζου Κορεέντα πραγματεύεται το αμφιλεγόμενο θέμα των baby box, των κουτιών που υπάρχουν στη Νότια Κορέα για ν’ αφήνουν τα μωρά τους οι γονείς που αδυνατούν να τα μεγαλώσουν.

TORI ET LOKITA

Η νέα ταινία των βέλγων αδερφών Ζαν- Πιέρ και Λυκ Νταρντέν μιλάει για δύο φίλους, ένα νεαρό αγόρι κι ένα έφηβο κορίτσι, που αντιμετωπίζουν τις σκληρές συνθήκες τις μετανάστευσης, έχοντας φτάσει μόνοι τους στο Βέλγιο από την Αφρική.

DODO

Οχτώ χρόνια μετά το «Ξενία» («Xenia»), ο Πάνος Κούτρας τιτλοφορεί τη νέα του ταινία εμπνευσμένος από το ομώνυμο εξωτικό πτηνό που έγινε γνωστό μέσα από την «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» του Λιούις Κάρολ.

Η επίσημη σύνοψη τη χαρακτηρίζει ως μια παράλογη τραγικωμωδία, στην οποία δεκατέσσερις άνθρωποι διαφόρων τάξεων, ηλικιών κι εθνικοτήτων βρίσκονται εγκλωβισμένοι στο κτήμα της οικογένειας Καρακώστα, όπου πρόκειται να πραγματοποιηθεί ο γάμος της κόρης τους με έναν πλούσιο κληρονόμο ως τελευταία ελπίδα για να σωθούν από τη χρεοκοπία και την απώλεια της κοινωνικής τους θέσης. Στο πολυμελές καστ περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η Σμαράγδα Καρύδη, ο Άκης Σακελλαρίου, η Τζεφ Μοντάνα κι η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου.

KITBAG

O Ρίντλεϊ Σκοτ σκηνοθετεί τον Χοακίν Φίνιξ ως Ναπολέοντα και δεν ξέρω αν χρειάζεται να πει κανείς κάτι παραπάνω για να παρουσιάσει ελκυστικότερο αυτό το σχέδιο.  Πάντως, το σενάριο έγραψε ο Ντέιβιντ Σκάρπα, στη δεύτερη συνεργασία του με τον σκηνοθέτη μετά το «Όλα τα λεφτά του κόσμου» («All the Money in the World», 2017), ενώ εξαιτίας ανειλημμένων υποχρεώσεων η ανερχόμενη Τζόντι Κόμερ έπρεπε να εγκαταλείψει τον ρόλο της Ιωσηφίνας και ν’ αντικατασταθεί από τη  Βανέσα Κέρμπι, επίσης περιζήτητη αυτόν τον καιρό μετά τη συγκλονιστική ερμηνεία της και την υποψηφιότητά της για Όσκαρ για τα «Θραύσματα μιας γυναίκας» («Pieces of a Woman», Κορνέλ Μουντρούτσο, 2020).

THE BATMAN

Αφού εντυπωσίασε με τη θητεία του στη σειρά του «Πλανήτη των Πιθήκων» («Planet of the Apes») το 2014 και το 2017, ο σκηνοθέτης Ματ Ριβς αναλαμβάνει έναν από τους εμβληματικότερους ήρωες όλων των εποχών. Ο Ρόμπερτ Πάτινσον κρατάει τον ομώνυμο ρόλο, η Ζόι Κράβιτς είναι η Catwoman, ο Πωλ Ντάνο είναι ο Γρίφος κι ο Κόλιν Φάρελ αγνώριστος από το μακιγιάζ ως Πινγκουίνος.

Επιλέγοντας έναν νεότερο πρωταγωνιστή, η ταινία παρουσιάζει τον ήρωα σε μια σχετικά πρώιμη περίοδο της δράσης του, δίνοντας έμφαση στις ικανότητές του ως ντετέκτιβ, που είναι περισσότερο προβεβλημένη στα κόμικ και λιγότερο στις κινηματογραφικές εκδοχές του. Επίσης, όπως φαίνεται από τα πολυάριθμα τρέιλερ που έχουν κυκλοφορήσει, αυτή η εκδοχή του ήρωα αναμένεται ως η σκοτεινότερη και βιαιότερη μέχρι τώρα στο σινεμά. 3 Μαρτίου στις ελληνικές αίθουσες.

THE FLASH

Κι αν ο Ρόμπερτ Πάτινσον γίνει από φέτος ο Άνθρωπος- Νυχτερίδα της νιότης πολλών μικρών θεατών, ο Batman των δικών μας παιδικών χρόνων, Μάικλ Κίτον, επιστρέφει στον ρόλο τριάντα χρόνια μετά από την τελευταία φορά που τον είδαμε στο «Ο Μπάτμαν επιστρέφει» («Batman Returns», Τιμ Μπάρτον, 1992).

Αφορμή είναι το αφηγηματικό εύρημα του πολυσύμπαντος (multiverse), που επιτρέπει σε διαφορετικές εκδοχές ενός ήρωα να συνυπάρξουν σ’ αυτή την πρώτη ατομική κινηματογραφική εξόρμηση του Flash, μετά τη συμμετοχή του στις ομαδικές ταινίες της DC από τον Ζακ Σνάιντερ. Να σημειωθεί ότι εκτός από τον Κίτον θα εμφανιστεί κι ο Batman του Μπεν Άφλεκ, κι ας ελπίσουμε ότι ο σκηνοθέτης Άντι Μουσκιέτι θα εξασφαλίσει ώστε όλοι αυτοί οι περισπασμοί δε θα κλέψουν την παράσταση από τον γοητευτικότατο κατά τ’ άλλα Έζρα Μίλερ ως πρωταγωνιστικό ήρωα του τίτλου.

SPIDER-MAN: ACROSS THE SPIDER-VERSE (PART ONE)

Η ιδέα του πολυσύμπαντος είναι προφανώς το new big thing στο είδος των υπερηρώων.To 2018 τo «Spider-Man: μέσα στο Αραχνο-σύμπαν» («Spider- Man: Into the Spider- Verse») των Μπομπ Περσικέτι, Πίτερ Ράμζεϊ, Ρόντνι Ρόθμαν κέρδισε δίκαια το Όσκαρ εμψύχωσης (animation) ως μία από τις πιο περίτεχνες και θεαματικές προσθήκες στην ιστορία του είδους. Η Sony αποφάσισε να διευρύνει την ιστορία όχι με μία, αλλά με δύο συνέχειες, την πρώτη από τις οποίες θα δούμε φέτος, σκηνοθετημένη από τους Χοακίμ Ντος Σάντος, Κεμπ Πάουερς και Τζάστιν Κέι Τόμσον. Η τρίτη ταινία αναμένεται το 2023.