Εννέα στα δέκα νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στη Νορβηγία πέρυσι κινούνταν μόνο με μπαταρία, όπως έδειξαν τα στοιχεία ταξινόμησης την Πέμπτη, θέτοντας τη χώρα σε απόσταση αναπνοής από τον στόχο της να κυκλοφορούν στους δρόμους μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2025.
Τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν το 88,9% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2024, από 82,4% το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία της Νορβηγικής Ομοσπονδίας Οδικών Μεταφορών (OFV).
Οι μάρκες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις ήταν η Tesla, ακολουθούμενη από τη Volkswagen και την Toyota. Τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν πλέον σχεδόν το 10% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων.
«Η Νορβηγία θα είναι η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει λίγο πολύ τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες από την αγορά νέων αυτοκινήτων», δήλωσε η Κριστίνα Μπου, επικεφαλής της νορβηγικής ένωσης EV.
Η πετρελαιοπαραγωγός Νορβηγία τιμωρεί τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα με υψηλούς φόρους, ενώ απαλλάσσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τους φόρους εισαγωγής και προστιθέμενης αξίας για να τα καταστήσει πιο ελκυστικά, αν και ορισμένες εισφορές επανήλθαν το 2023.
Η πολιτική αυτή λειτούργησε επειδή ήταν συνεπής διαχρονικά και διατηρήθηκε από κυβερνήσεις διαφόρων πολιτικών πεποιθήσεων, δήλωσαν οι εμπειρογνώμονες.
«Πολύ συχνά βλέπουμε σε άλλες χώρες ότι κάποιος θέτει φορολογικά κίνητρα ή απαλλαγές και στη συνέχεια αποσύρεται και πάλι», είπε η Μπου.
Βοηθητικό είναι επίσης το γεγονός ότι η Νορβηγία δεν έχει λόμπι αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Δεν είμαστε χώρα παραγωγής αυτοκινήτων … οπότε η υψηλή φορολόγηση των αυτοκινήτων στο παρελθόν ήταν απλή», δήλωσε ο Ουλφ Τόρε Χένκενμπι, επικεφαλής του μεγαλύτερου εισαγωγέα αυτοκινήτων της Νορβηγίας, Harald A. Moeller.
Η ύπαρξη κινήτρων, αντί της απαγόρευσης των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, ήταν επίσης ζωτικής σημασίας, δήλωσε ο Bu. «Αυτό (θα) έκανε τους ανθρώπους να θυμώσουν. Στους ανθρώπους δεν αρέσει να τους λένε τι να κάνουν», πρόσθεσε.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αποφασίσει να απαγορεύσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα μέχρι το 2035, αλλά μπορεί να επιτρέψει τις πωλήσεις αυτοκινήτων που κινούνται με καύσιμα που παράγονται από το συλληφθέν διοξείδιο του άνθρακα.
Οι πολιτικές της Νορβηγίας σημαίνουν ότι τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεπέρασαν πέρυσι τα αμιγώς βενζινοκίνητα στους νορβηγικούς δρόμους. Αντιπροσώπευαν περισσότερο από το 28% του συνόλου των αυτοκινήτων που οδηγούνταν στη σκανδιναβική χώρα τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Δημόσιας Διοίκησης Οδοποιίας.
«Αυτό είναι το μεγάλο μάθημα: συγκεντρώστε ένα ευρύ πακέτο (κινήτρων) και κάντε το προβλέψιμο (μακροπρόθεσμα)» δήλωσε η αναπληρώτρια υπουργός Μεταφορών Σεσίλ Κνιμπ Κρόγκλουντ.