«Typhoon», το επιχειρησιακό πλοίο του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης για τον καθαρισμό των απομακρυσμένων παραλιών της χώρας

 

Στην Κρήτη θα συνεχίσει το ταξίδι του το «Typhoon», το επιχειρησιακό πλοίο του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.

«Τριακόσιες εξήντα πέντε ημέρες τον χρόνο βρίσκεται εν πλω, με στόχο τον καθαρισμό των απομακρυσμένων παραλιών της χώρας», εξηγεί η δρ Αγγελική Κοσμοπούλου, εκτελεστική διευθύντρια του ιδρύματος. Την Τετάρτη, έπειτα από τριάμισι χρόνια, ολοκληρώθηκε ο καθαρισμός των ακτών σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα – έχοντας συλλέξει 480 τόνους απορριμμάτων.

«Υπερέχουν το πλαστικό, και δη το πλαστικό μιας χρήσης, συσκευασίες τροφίμων, νερών και απορρυπαντικών, κομμάτια φελιζόλ, νάιλον, αποτσίγαρα και υπολείμματα της αλιευτικής δράσης (δίχτυα κ.ά.)», επισημαίνει η κ. Κοσμοπούλου που συμμετέχει πολλάκις στους καθαρισμούς και πέρυσι συμπλήρωσε 130 ημέρες στο πεδίο.

«Εχουμε συναντήσει ακόμα ψυγεία, καρότσια σούπερ μάρκετ, καθίσματα αυτοκινήτων και σκαφών, παπούτσια, κλουβιά, ακόμα και πλαστές ταυτότητες, κομμένες και πεταμένες», προσθέτει. «Δεν θα ξεχάσω ποτέ την πρώτη μας δράση με το “Typhoon” στον Σαρωνικό, στην Αίγινα, στην Υδρα, στον Πόρο και στα Μέθανα», διηγείται η ίδια.

«Είχαμε αντικρίσει ένα απίστευτο τοπίο ρύπανσης και όταν γυρίσαμε στο πλοίο διακρίναμε από μακριά μια ανεξέλεγκτη χωματερή πάνω στο νησί». Από τα απορρίμματα που βρίσκονται στην παραλία, το 20% απορρέει από την ανθρωπογενή παράκτια δραστηριότητα, το υπόλοιπο ωστόσο συνδέεται με τη χερσαία διαχείριση των απορριμμάτων.

Η έλευση της πανδημίας φαίνεται ότι έχει αφήσει το αποτύπωμά της στα απορρίμματα, με τις μάσκες, τα γάντια και τα self tests να παίρνουν τα «πρωτεία» στη μετα-COVID εποχή. «Αντίστοιχα, ένας ιστορικός του μέλλοντος θα μπορέσει να εξαγάγει πολλά συμπεράσματα για τις καπνιστικές μας συνήθειες», σημειώνει η δρ Κοσμοπούλου. «Πριν από πέντε με έξι χρόνια κυριαρχούσαν τα υπολείμματα από συμβατικά τσιγάρα, εν συνεχεία άρχισαν να υπερτερούν τα φίλτρα από τη χρήση στριφτών τσιγάρων, και πλέον συλλέγουμε τα απομεινάρια από στριφτά και ηλεκτρονικά τσιγάρα».

Το επιχειρησιακό πλοίο, κατασκευασμένο στη Νορβηγία, διαθέτει ένα τεράστιο άδειο κατάστρωμα, τέσσερα αυτόνομα φουσκωτά σκάφη και μηχανισμό που το ακινητοποιεί με μεγάλη σταθερότητα, καθιστώντας δυνατές τις υποβρύχιες δράσεις και τις «χειρουργικές κινήσεις» ακριβείας. Το προσωπικό, που υπερβαίνει τα 30 άτομα, πραγματοποιεί δύο βάρδιες καθαρισμού παραλιών την ημέρα, ενώ το πλοίο κινείται από ακτή σε ακτή.

Η ιδέα για το μεγαλόπνοο «Typhoon Project» ανήκει στον ίδιο τον κ. Αθανάσιο Λασκαρίδη. Για πολλά χρόνια η οικογένεια, στα ιδιωτικά της θαλάσσια ταξίδια, διαπίστωνε την εκτεταμένη ρύπανση των ακτών. Μοιραία, λοιπόν, η αναψυχή συνδυαζόταν και με καθαρισμό όσων παραλιών έβρισκαν γεμάτες απορρίμματα.

Την Τετάρτη, στην Αστυπάλαια έκλεισε, έπειτα από τριάμισι χρόνια, ο πρώτος κύκλος καθαρισμού των ακτών με το «Typhoon» σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα.

Το εμβληματικό πλοίο θα πάει στην Κρήτη, σημείο εκκίνησης της δράσης του το 2019.