Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων

Βραδυφλεγής βόμβα αποδεικνύεται η πολύκροτη υπόθεση της συγκρότησης των νέων των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων αφού η ΠΕΔ (Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης) μπορεί να αποφάσισε να συρρικνωθούν σε τρεις οι ΦΟΔΣΑ, σε ολόκληρο το νησί, αλλά δεν φρόντισε να δρομολογήσει όλη τη διαδικασία που ο νόμος ορίζει, με αποτέλεσμα να εγείρονται σοβαρότατα ζητήματα που ενδέχεται να οδηγήσουν σε  μεγάλες ανατροπές… Όπως για παράδειγμα ένας ΦΟΔΣΑ σε ολόκληρο το νησί!

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Π» χθες η Αποκεντρωμένη Διοίκηση έστειλε σε δεκαοκτώ Δήμους του νησιού (πλην των Χανίων καθώς η ΔΕΔΙΣΑ είναι συγκροτημένος φορέας) προκειμένου να συμμορφωθούν σε αυτά που ο νόμος ορίζει ως οφείλουν. Για την ακρίβεια υπάρχει αυστηρότατο χρονικό όριο ώς τις 19 Ιανουαρίου να πάρουν το οργανωτικό σχήμα που ο νόμος ορίζει οι νέοι φορείς διαχείρισης απορριμμάτων.

Σε αντίθετη περίπτωση τα πράγματα θα εξελιχθούν ανατρεπτικά σε σχέση με την κατά πλειοψηφία απόφαση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων που αφορά στη δημιουργία τριών ΦΟΔΣΑ σε ολόκληρη την Κρήτη.

Η απόφαση

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Κυριολεκτικά στο παρά πέντε, η Περιφερειακή Ένωση Δήμων, με 12 ψήφους υπέρ και 8 κατά κατέληξε στην πρόταση της συγκρότησης τριών ΦΟΔΣΑ στην Κρήτη. Όπως είναι γνωστό, βασικός πυλώνας του «Κλεισθένη» είναι η συρρίκνωση των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) όπου ειδικά για την Κρήτη προβλέπεται να περιοριστούν.

Σύμφωνα με τον νέο νόμο,  με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί μεγαλύτερη ενίσχυση των (ΦΟΔΣΑ) μέσα από  τη θέσπιση νέων κανόνων λειτουργίας σε πλήρη εναρμόνιση με το κοινοτικό και συνταγματικό περιβαλλοντικό κεκτημένο και στοχεύοντας στην πρόληψη της δημιουργίας αποβλήτων, στη μείωση της παραγωγής και σε μία, εν γένει, περιβαλλοντικά ενδεδειγμένη διαχείριση, που θα καλύπτει το σύνολο της χώρας και θα συμβάλλει στην εξοικονόμηση φυσικών πόρων και στην προστασία της ανθρώπινης υγείας και του περιβάλλοντος.

Στο πλαίσιο προκρίθηκε από την ΠΕΔ να παραμείνουν τρεις οι ΦΟΔΣΑ στο νησί. Κόντρα στην κατά πλειοψηφία απόφαση της ΠΕΔ,  παρέμειναν μέχρι τέλους οι  Δήμοι του νομού Ρεθύνου, που υποστήριξαν  να επιλεγεί η λύση του ενός ενιαίου περιφερειακού  φορέα για ολόκληρη  την Κρήτη.

Τελικά η κατά πλειοψηφία απόφαση που διαμορφώθηκε πρότεινε έναν ΦΟΔΣΑ  στα Χανιά, έναν ΦΟΔΣΑ στην ανατολική Κρήτη που θα συμπεριλάβει μαζί με το Λασίθι  και τους όμορους Δήμους Βιάννου Μινώα Χερσονήσου, και στο υπόλοιπο Ηράκλειο μαζί με το Ρέθυμνο έναν  τρίτο ΦΟΔΣΑ.

Αποφάσισαν, αλλά δεν προχώρησαν…

Μπορεί η ΠΕΔ να αποφάσισε να συγκροτηθούν τρεις ΦΟΔΣΑ σε ολόκληρο το νησί και τα δημοτικά συμβούλια να έστειλαν τις αποφάσεις τους στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, αλλά ο νόμος προβλέπει ότι για να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός αυτός θα πρέπει να προχωρήσουν και μια σειρά διαδικασίες που όπως αποδείχτηκε δεν έγιναν.

Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι ενώ οι Δήμοι πήραν πολιτικές αποφάσεις για να διαμορφώσουν τα νέα σχήματα των φορέων διαχείρισης απορριμμάτων, άφησαν πίσω τους όλη τη διαδικασία που ο νόμος ορίζει για να μπορεί να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός τους με αποτέλεσμα πλέον να βρίσκεται στον αέρα…

Για παράδειγμα: Αυτό το οποίο προκύπτει είναι ότι ένας Δήμος δεν αρκεί ότι θα αποφασίσει να μετακινηθεί από τον έναν φορέα διαχείρισης απορριμμάτων στον άλλο που για τους δικούς του λόγους κρίνει σκόπιμο να μεταφερθεί. Οφείλει τόσο ο φορέας που αποδεσμεύει το ένα μέλος του, όσο και ο φορέας που υποδέχεται ένα μέλος να προχωρήσει στις καταστατικές αλλαγές που απαιτούνται, ώστε να νομιμοποιήσει την όλη διαδικασία.

Δηλαδή πρακτικά, δεν έχουν γίνει οι καταστατικές και οικονομοτεχνικές αλλαγές που απαιτούνται στους νέους φορείς που συγκροτούνται ώστε να μπορούν να νομιμοποιήσουν τη λειτουργία τους. Η αναβλητικότητα αυτή μπορεί να αποδειχτεί ολέθρια για τον σχεδιασμό της ΠΕΔ… Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα αυτό δεν αφορά στο ΔΕΔΙΣΑ Χανίων στην παρούσα φάση που έχει τη συγκροτημένη δομή την οποία προβλέπει ο νόμος, καλύπτει όλους τους Δήμους του νομού και δεν συντελείται κάποια αλλαγή στο εσωτερικό του.