Κλιματική κρίση: Στο στόχαστρο οι κάτοχοι των παλαιών οχημάτων

Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) «αναγνωρίζει» τον κρίσιμο ρόλο των παλαιών, ρυπογόνων οχημάτων στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος και την επιτάχυνση της κλιματικής κρίσης. Ως απάντηση, προωθεί μια σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση του ζητήματος, εστιάζοντας τόσο στον περιορισμό της χρήσης τέτοιων οχημάτων όσο και στην προώθηση καθαρότερων εναλλακτικών λύσεων.

Μέτρα κατά των παλαιών ρυπογόνων οχημάτων

Η ΕΕ εξετάζει την άμεση επιβολή αυστηρότερων κανονισμών για τα παλαιά οχήματα που δεν πληρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων.

Αυτό περιλαμβάνει την υποχρεωτική απόσυρση οχημάτων που θεωρούνται περιβαλλοντικά επιβλαβή. Συγκεκριμένα, προτάσεις έχουν τεθεί για την απόσυρση περίπου 3 εκατομμυρίων τέτοιων οχημάτων, με στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την προώθηση της δημόσιας υγείας.

Σημειώστε πως το μεγαλύτερο μέρος αυτών των αυτοκινήτων βρίσκονται στην Ελλάδα, που έχει τον γηραιότερο στόλο στην Ε.Ε. Αυτό σημαίνει πως πολύ πιθανό η Κυβέρνηση να βρεθεί προ τετελεσμένων αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Αποφάσεις που θα πρέπει να τις εφαρμόσει και στην Ελλάδα.

Οικονομικά αντικίνητρα και πρόστιμα

Για να αποθαρρύνει τη χρήση ρυπογόνων οχημάτων, η ΕΕ προωθεί την εφαρμογή του αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει». Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την επιβολή περιβαλλοντικών τελών ή προστίμων στους ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων που συμβάλλουν στην ατμοσφαιρική ρύπανση.
Τέτοια μέτρα έχουν ήδη εφαρμοστεί σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, ενισχύοντας την ανάγκη για ανανέωση του στόλου των οχημάτων.

Κίνητρα για την προώθηση καθαρότερων οχημάτων

Παράλληλα με τα αντικίνητρα, η ΕΕ προσφέρει κίνητρα για την υιοθέτηση ηλεκτρικών και χαμηλών εκπομπών οχημάτων. Αυτά περιλαμβάνουν επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, φορολογικές απαλλαγές και άλλα οικονομικά οφέλη, κάτι που η Ελλάδα εφαρμόζει εδώ και τέσσερα χρόνια.

Στόχοι για το μέλλον

Η ΕΕ έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για την αύξηση του μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με προβλέψεις, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία (BEV) αναμένεται να αποτελούν μεταξύ 20% και 24% των συνολικών πωλήσεων έως το 2025, κυρίως λόγω των φθηνότερων τιμών πώλησης. Επιπλέον, η ΕΕ στοχεύει να καταστεί ηγέτιδα δύναμη στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων έως το 2030.

Πηγή: newsauto.gr