Με τη θερμοκρασία του πλανήτη ολοένα να αυξάνεται, διάφορες πόλεις ανά τον κόσμο λαμβάνουν πρωτοβουλίες προκειμένου να κάνουν τη καθημερινότητα των πολιτών τους υποφερτή εν μέσω καύσωνα.
Ένα από τα μέτρα εξομάλυνσης της κατάστασης αφορά τους δρόμους και την άσφαλτο, η οποία έχει αρχίσει και μετατρέπεται σε… άσπρη.
Ο λόγος φυσικά είναι πως το λευκό χρώμα απορροφά λιγότερη ηλιακή ακτινοβολία, από κάθε άλλο. Άλλωστε έχουμε υπάρξει όλοι μάρτυρες μίας ασφάλτου που αναβλύζει θερμότητα κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα πως πολλοί έχουν επιχειρήσει να ψήσουν ομελέτα επάνω σε δρόμο, θέλοντας να τονίσουν τη σοβαρότητα της κατάστασης.
Cool pavement
Η πρωτοβουλία της λευκής ασφάλτου λήφθηκε προσφάτως από τις τοπικές αρχές του Φοίνιξ της Αριζόνα των ΗΠΑ όπου επί πολλές συναπτές ημέρες η θερμοκρασία υπερέβη τους 43 βαθμούς Κελσίου.
Έτσι τέθηκε σε εφαρμογή το πρόγραμμα “Cool Pavement”, με τους κατοίκους να επισημαίνουν ότι τα αποτελέσματα ήταν ιδιαίτερα αισθητά και η κυκλοφορία στους «μεταμορφωμένους» δρόμους κατέστη λιγότερο επώδυνη.
Όστιν, Τέξας
Μια παρόμοια δράση ελήφθη και στην πόλη Όστιν του Τέξας, όπου σε ένα τμήμα δρόμου εφαρμόστηκε το προϊόν “A.R.A.-1 Ti”, το επανομαζόμενο «αντιηλιακό των δρόμων» που έχει ως βάση του διοξείδιο του τιτανίου.
Σύμφωνα με το carandmotor.gr, το προϊόν ψεκάζεται στην άσφαλτο και πέρα από τη μείωση των επιπέδων απορροφούμενης ακτινοβολίας μπορεί και διασπάει τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων, σύμφωνα με την εταιρεία που το κατασκευάζει.
Το“A.R.A.-1 Ti”έχει ήδη δοκιμαστεί σε δρόμους της Βόρειας Καρολίνα, του Ορλάντο, της Φλόριντα κ.ο.κ., με τα αποτελέσματα να δείχνουν ότι έχει συνδράμει στην αντιμετώπιση του φαινομένου της «Αστικής Θερμικής Νησίδας» όπου η μεγάλη θερμοαγωγιμότητα και θερμοχωρητικότητα των χρησιμοποιούμενων υλικών (βλ. άσφαλτος και σκυρόδεμα) τα μετατρέπουν σε τεράστιους θερμοσυσσωρευτές, οι οποίοι απελευθερώνουν τη θερμότητα τη νύχτα, καθιστώντας τα βράδια βασανιστικά.
Άσπρη άσφαλτος και στην Ελλάδα
Σημειώνεται ότι… άσπρη άσφαλτος έχει εφαρμοστεί και στο κατάστρωμα της σήραγγας «Θησέας», στην Κακιά Σκάλα, όχι για τη μείωση της θερμοκρασίας, αλλά για την αύξηση της ορατότητας εντός του τούνελ και τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.