Πίσω από τις προσφορές τρέχουν οι καταναλωτές για τις ανάγκες των αγορών τους. Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει την αγοραστική συμπεριφορά των περισσοτέρων Ελλήνων. Η μείωση των μισθών έχει ως συνέπεια τη μείωση των αγορών και γενικότερα, θα λέγαμε, οι ανάγκεςκ αι οι επιλογές του Ελληνα καταναλωτή έχουν αλλάξει άρδην.
Με λίστα προϊόντων και όχι με… αυθαίρετες αγορές, ψωνίζουν πλέον και μάλιστα με χρεωστική κάρτα στις περισσότερες περιπτώσεις, δίνοντας μια ευκολία στη διαρκή εγρήγορση των καταναλωτών να προλάβουν την ειδική τιμή. Ενημερώνονται καθημερινά είτε με φυλλάδια είτε μέσω διαφημίσεων για τις εκπτώσεις σε όλα τα σούπερ μάρκετ, αλλά και μέσω διαδικτύου.
Οι επισκέψεις είναι προγραμματισμένες με μικρά καλάθια, αγοράζοντας τα απολύτως απαραίτητα σκεπτόμενοι ξανά και ξανά τα προϊόντα που είναι αναγκαία, συγκρίνοντας προσεκτικά τις τιμές. Οι προσφορές έχουν γίνει από τα πρώτα θέματα στην καθημερινότητα των νοικοκυριών, κυρίως σε πολυμελείς οικογένειες. Ωστόσο, στα προϊόντα τροφίμων και γαλακτοκομικών δεν κάνουν περικοπές, εστιάζουν στην ποιότητα, και περικόβουν από άλλα προϊόντα που διαρκούν περισσότερο, όπως χαρτικά, απορρυπαντικά, σαμπουάν και μακαρόνια.
Οι καταναλωτές εστιάζουν στα οικονομικά και αναγκαία πράγματα και κάποιες φορές σε προϊόντα που διαρκούν μόνο για μία μέρα, με την ιδέα των αποθεμάτων να μοιάζει ουτοπική, σύμφωνα με τα λεγόμενα της κ. Στέλλας Θεοδωράκη, η οποία είναι μητέρα δύο παιδιών: «Την ποιότητα ίσως να την αφήνουμε λίγο στην άκρη, με τα χρήματα που διαθέτουμε κοιτάμε να ψωνίσουμε τα απαραίτητα της ημέρας, καθώς και τα εκπτωτικά προϊόντα σε πάνες, χαρτικά και απορρυπαντικά που διαρκούν περισσότερο. Πλέον πηγαίνω δύο φορές την εβδομάδα στο σούπερ μάρκετ με λίστα πραγμάτων, ενώ παλαιότερα πήγαινα και τέσσερις φορές. Δεν πάω σύμφωνα με τις ορέξεις αλλά τι χρειάζεται το σπίτι”.
Με το ίδιο σκεπτικό πραγματοποιεί τις αγορές του και ο κ. Βαγγέλης Ζαμπετάκης, με τη διαφορά ότι κάνει περισσότερες επισκέψεις, προκειμένου να συγκρίνει και να πετύχει τις καλύτερες προσφορές. Ο ίδιος δηλώνει χαρακτηριστικά: «Πρώτα το μάτι κοιτάζει την προσφορά και μετά την ποιότητα. Δεν κάνουμε μαζικά ψώνια. Έτσι ερχόμαστε περισσότερες φορές και έχουμε τη δυνατότητα να δούμε τι είναι σε προσφορά»
Ο κ. Ζαχαρίας Κασαπάκης, πατέρας δύο παιδιών, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα καταναλωτή: “Κατά 99% αγοράζω προϊόντα που έχουν έκπτωση, λόγω των οικονομικών προβλημάτων που υπάρχουν σήμερα. Κοιτάζω πάντα τις προσφορές και πραγματοποιώ τις αγορές μόνο με πιστωτική κάρτα”.
Δυσαρεστημένος ο κ. Χαράλαμπος Αλμπαντάκης με την αύξηση των τιμών, καθώς ούτε σταθεροποιούνται ούτε μειώνονται, όπως θα έπρεπε αναλογικά να συμβαίνει. Συγκεκριμένα, επισημαίνει: «Αντί να πέφτουν οι τιμές όπως θα έπρεπε κανονικά λόγω ότι πέφτουν και οι μισθοί, ανεβαίνουν. Το έχω παρατηρήσει επανειλημμένα σε πάρα πολλά προϊόντα. Ο καθένας μας έχει μειώσει τις αγορές, αφού και οι μισθοί έχουν μειωθεί κατά 15% με 30%, ενώ οι τιμές των προϊόντων ανεβαίνουν κάθε χρόνο 3% ως 5%».
Ωστόσο, ακόμα παραμένουν άτομα που αντιστέκονται στις σύγχρονες καταναλωτικές συνήθειες ακολουθώντας ένα πιο συνειδητό πρόγραμμα αγοράς, αφήνοντας στην άκρη τις εκπτώσεις και εστιάζοντας στο προϊόν. Ο κ. Νίκος Μαρκοδημητράκης αναφέρει : «Συνήθως δεν κοιτάζω τις εκπτώσεις, κοιτάζω αυτό που θέλω. Προτιμώ να μειώσω την ποσότητα παρά την ποιότητα και πληρώνει πάντα με μετρητά”.
Ταυτόχρονά, τον σημαντικότερο παράγοντα για τη διατήρηση της ποιότητας αποτελούν οι μικροί καταναλωτές. Δηλώνει η κ. Μαρία Μαρκογιαννάκη, η οποία έχει δύο μικρά παιδία: «Επειδή έχουν προστεθεί μέλη στην οικογένεια έχουν αυξηθεί και τα έξοδα. Λόγω του ότι έχω παιδιά ψωνίζω καθαρά με βασικό κριτήριο την ποιότητα μια με δύο φορές το μήνα μαζικά, ενίοτε με κάρτα, ενίοτε με μετρητά”.