οι τιμές του τυπικού καλαθιού στα ελληνικά σούπερ μάρκετ σε σχέση με το Ηνωμένο Βασίλειο, την Γαλλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία

Χαμηλότερες παραμένουν οι τιμές του τυπικού καλαθιού στα ελληνικά σούπερ μάρκετ σε σχέση με το Ηνωμένο Βασίλειο, την Γαλλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία, σύμφωνα με την εξαμηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.

Ειδικότερα, από τη σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών προκύπτει ότι και οι τέσσερις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα (8% η Ισπανία, 28% η Γαλλία, 22% η Αγγλία, 10% η Πορτογαλία).

Μάλιστα αν αφαιρεθεί ο ΦΠΑ ανά χώρα διαπιστώνεται ότι οι τέσσερις χώρες έχουν ακόμα πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα: η Ισπανία κατά 19%, η Γαλλία κατά 41%, η Αγγλία κατά 38% και η Πορτογαλία κατά 16%.

Όπως διευκρινίζει το ΙΕΛΚΑ, αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά).

Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13% και 24% για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, κάποιες από τις οποίες συμμετέχουν στο δείγμα της έρευνας, όπως είναι τα έλαια, ο καφές, τα γλυκά, τα σνακς και τα αρτοποιήματα.

Όπως επισημαίνεται, ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (0%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ. Η βασική διαφορά, σύμφωνα με το Ινστιτούτο, είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24%, στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%. Σημειώνεται ότι η εισαγωγή ειδικών φόρων κατανάλωσης (π.χ. καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία.

«Το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από την παραπάνω ανάλυση είναι ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι με κατά μέσο όρο σε χαμηλότερη τιμή (ακόμα και στα φθηνά προϊόντα των τυπικών 20 κατηγοριών)» αναφέρει το ΙΕΛΚΑ, υπενθυμίζοντας ότι η τάση αυτή με μικρές διακυμάνσεις είναι διαχρονική την τελευταία επταετία που πραγματοποιείται η συγκεκριμένη έρευνα από το ΙΕΛΚΑ.

Τα στοιχεία προέρχονται από τις παρακάτω αλυσίδες σούπερ μάρκετ: Ελλάδα (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market, Μασούτης), Αγγλία (Tesco, Asda, Sainsbury’s, Morrisons, Waitrose, Ocado), Γαλλία (Intermarché, Carrefour, E. Leclerc, Monoprix, Coradrive, Chronodrive), Ισπανία (Eroski, Mercadona, El Corte Inglés, Carrefour, Dia), Πορτογαλία (Pingo Doce, El Corte Inglés, Intermarché, Continente, Salgo, Apolonia, E. Leclerc).